Hur lära sig rida in?

Karin87

Trådstartare
Vad tycker ni är det bästa sättet att lära sig att rida in en häst på?

När man tycker att man kan väldigt mycket teoretiskt så vill man ju gärna testa det praktiskt också. Men man hör så många tränare som säger att det är bättre att lämna sin unghäst till någon erfaren...men hur blir man erfaren då? Man måste väl börja någonstans? Om man har någon man kan ta hjälp av i början är ju det en stor fördel, och då kan det väl inte gå HELT snett?

Vad tycker ni?
 
Sv: Hur lära sig rida in?

jag håller helt med dig.
jag vill också lära mig att rida in hästar.
Att få "skapa" sin egen häst.
Jag jar tänkt många gånger att jag aldrig skulle klara av det.
Men egentligen hur svårt kan det vara ?
Jag menar visst behver man veta det teoretiskt men att pröva sig fram kan väl inte vara så fel ?
 
Sv: Hur lära sig rida in?

Det bästa är väl att vara med när en duktig och erfaren person utbildar (flera) unghästar? Då ser man hur deras utbildningsgång är, vad de gör när eventuella problem uppstår osv osv.

Det är ju så mycket som kan gå fel med en ung häst, och det man förstör i början kan det vara väldigt svårt att rätta till.
 
Sv: Hur lära sig rida in?

Det bästa är ju att vara med när någon som är rutinerad utbildar en unghäst.
Man behöver ju känna att man har en metod. Det är väldigt speciellt med unga hästar. Man måste ha en känsla för hu dom kommer att reagera på olika saker. Har man inte förmågan att känna det är det ju lite större skaderisk, för man inte såg vad som kunde hända.

Jag har jobbat mycket med unghästar. Det började med att jag var i ponnystorlek och min mamma hade kunnadet, så då var jag piloten.. sen efter det har jag fått ta över mer och mer och manlär sig efterhand. Har mest blivit självlärd, sedan har jag fått mina metoder "bekräftade" genom att se att det är en blandning av strömsholms-metoden och Eamon Hickeys metod.
Sedan jag var i tyskland har man ytterligare lite mer ideer om hur man kan gå tillväga..
 
Sv: Hur lära sig rida in?

Det är ju väldigt bra om du/man kan ha mycket kontakt med någon som är duktig så att man inte på egen hand bygger vidare på en svår situation och får det till ett stort problem och misslyckande..
Det är viktigt att man hela tiden stämmer av.. Gör man rätt och hästen är snäll så kan det verka väldigt enkelt. Har man däremot en häst som är bakskygg kan det direkt bli svårt ävan för någon som är ganska duktig.
 
Sv: Hur lära sig rida in?

att kunna teoretiskt innebär inte per automatik att man klarar att utföra det praktiskt, hästen kanske inte heller fungerar som skolexemplet.

när man själv kan rida(välbalanserat och mjukt) och utföra skolorna korrekt på många olika sorters hästar, så kan man säkert med hjälp av duktig tränare utbilda sin egna häst/ponny. efaren blir man genom många års träning på olika hästar för duktiga instruktörer.

det possitiva med att utbilda sin egen häst/ponny är att man själv kan ta åt sig äran för det som blivit bra, baksidan är att man aldrig kan skylla på någon annan för det som blev helt fel :angel:

min gamla tränare sa ofta att när man tror att man kan som mest, då kan man som minst, först när man förstår hur lite man igentligen kan börjar man utvecklas, för full lärda blir vi aldrig ;)
 
Sv: Hur lära sig rida in?

min gamla tränare sa ofta att när man tror att man kan som mest, då kan man som minst, först när man förstår hur lite man igentligen kan börjar man utvecklas, för full lärda blir vi aldrig ;)


Klok tränare! Det ligger mycket i det du skrev! :bow:
 
Sv: Hur lära sig rida in?

min gamla tränare sa ofta att när man tror att man kan som mest, då kan man som minst, först när man förstår hur lite man igentligen kan börjar man utvecklas, för full lärda blir vi aldrig ;)

Det där har jag också hört! :)
Det stämmer riktigt bra!
 
Sv: Hur lära sig rida in?

Jag har lärt mig genom att hjälpa till på ett stuteri där de hade mig som pilot. Under årens lopp har jag intresserat mig mer och mer o tagit till mig mkt av det som skrivs i böcker o artiklar i tidingar om unghästutbildning. Men, jag hade inte alls haft samma möjlighet att ta in den informationen på rätt sätt om jag inte hade en praktisk grund att stå på av den uppfödaren. Tiotusen :bow: till henne :bump:

Men det viktigaste är ändå att man har lite känsla och att man är orädd och men förnuftig. Då kan man i princip förutse hur hästen kommer att reagera och vara beredd och lösa situationen direkt.
 
Sv: Hur lära sig rida in?

Jag vågar knappt nämna det här men min första unghäst jag red in satt jag bara upp och red iväg på :eek: Till mitt försvar var han inkörd, stabil, inte rädd för f*n själv och jag litade på honom till 100%. Det var kanske dumt men jag lärde mig mycket av det och han blev en riktigt bra ridhäst till slut :)

Jag har ridit in 3 hästar det senaste året och jag kan verkligen rekommendera att dom är inkörda först, det gör allting så himla mycket lättare. Om inte inkörda så iaf mycket tömkörda. Sen får man ju börja med att hänga på dom och vänja dom vid sadel et.c. det är ju så himla olika från häst till häst. Men ett stort plus är att innan du hoppar upp ha lärt honom/henne kommando för stopp, strart, trav, sakta ner mm. Kan h*n detta på marken så brukar det gå lätt att överföra till dom olika hjälperna sen. När jag har kommit så långt att hästen kan stopp, start, trava och galoppera så rider jag alltid för tränare några gånger för att få hjälp med tips och idéer.

Lycka till! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp