Hur lära sig mer om islandshäst?

Niangi

Trådstartare
Jag har efter att ha provat på islänningar på turridning blivit förtjust i dessa vackra små hästar. Jag skulle gärna vilja lära mig om dem, då jag är novis på gångartsridning. Hur går man till väga?
Det enda jag vet jag har i närheten är just turridning och det känns inte ultimat för att lära sig mer om gångarterna...

Sv: Hur lära sig mer om islandshäst?

Jag bor i Småland. Ridskola tänkte jag på, men tror inte det finns nån i min trakt (södra vätterbygden), man får heller inte be om tips om jag förstått det rätt...

Varför inte ringa till turridningen o fråga rent ut om det finns någon möjlighet för dig att få lära dig mera? De kanske kan ge typ privatlektioner? Vill de inte så åk iväg på nån typ av träningsläger, finns flera stora gårdar som har den typen av intensivträningshelger där man även får låna häst.

Sant, jag får kolla upp det. Känns som man verkligen måste få lite koll på hur tölten skall kännas, så man inte gör helt fel. Likväl som den övriga ridningen, förstås.

Finns det allmänna listor (d.v.s. sådana som ej marknadsför endast enskiljda) på tränare inom islandsridning någonstans?

Tränare finns det gott om, dock brukar det krävas egen häst. I ditt fall blir du nog tvungen att leta någon ridskola, alternativt kunde vara en privat duktigt ryttare som är villig att ge lektion på sin egen häst.

Tränare finns det gott om, dock brukar det krävas egen häst. I ditt fall blir du nog tvungen att leta någon ridskola, alternativt kunde vara en privat duktigt ryttare som är villig att ge lektion på sin egen häst.

Jo, fast det tänkte jag mer i framtida syfte, om man någon gång tar steget och skaffar egen häst. :)

Är det något mer som du/ni tycker man ska vara observant på med islänningar?
Mina tidigare hästar har varit hbl och russ/fullbl. Nu har jag dock gått utan häst i flera år. Har återupptagit intresset sista året genom bl.a. turridning och sköter nu även en nordis två dagar i veckan.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 821
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat