Hur lära in vittringsapportering?

mandaaa_

Trådstartare
Har börjat funderat på vittringsapporteringen, hur lär man in det?
Vad bör man tänka på, vad vill man ha och vad vill man inte ha?

Hur har ni gjort?

Jag följde den metod som beskrivs i Inki Sjöstens bok "Tävlingslydnad" nästan till punkt och pricka. Hoppade kanske över något delsteg då min hund väldigt snabbt fattade vad det gick ut på. Minns den tyvärr inte så bra att jag kan återberätta den ur minnet just nu, men det var iaf så jag gjorde.

Har börjat funderat på vittringsapporteringen, hur lär man in det?
Vad bör man tänka på, vad vill man ha och vad vill man inte ha?

Hur har ni gjort?

Jag började med att lära min hund att hålla i den, han fick gripa den från min hand, hålla den ett tag och sen ge tillbaka, när det funkade bra fick han plocka upp den från backen och hålla ett tag, så utökade vi den sträckan. När han kunde hämta den och komma in och sätta sig utan en massa tugg började vi träna nosen. Jag tränade min hund att gripa pinnen med endast framtänderna, detta klickade jag in. Annledningen till att jag krånglade till det på det viset var för att min hund hade jääääättesvårt att inte tugga. När jag började träna in nosen så gömde jag våran pinne (som stank av hon och mig) på GOLVET inne på toan som var släkt, så satt han utanför toan, sen kom jag ut och sa sök. Då hör man att hunden slår på näsan. När han gjort det några gånger lägger jag dit en till pinne som absolut inte får lukta av oss. När hunden tagit rätt pinne (rita ett litet streck på er pinne så du vet säkert) några gånger så börjar jag tända inne på toan. Fortsätter hunden att slå på näsan och ta rätt pinne så tar ju ut pinnarna och börjar rada upp dem som på tävling. Sen går det rätt fort att utöka antalet pinnar. Men ha inte för bråttom och var noga med att lyssna att din hund verkligen slår på näsan.

Jag följde den metod som beskrivs i Inki Sjöstens bok "Tävlingslydnad" nästan till punkt och pricka. Hoppade kanske över något delsteg då min hund väldigt snabbt fattade vad det gick ut på. Minns den tyvärr inte så bra att jag kan återberätta den ur minnet just nu, men det var iaf så jag gjorde.

Okej, inte läst den boken :)

När hunden tagit rätt pinne (rita ett litet streck på er pinne så du vet säkert) QUOTE skrev:
Har du märkt något över sträcket du målar på rätt pinne? Som inte lär finnas på tävling?
Jag tänker att hunden har 4 dofter där, pinnen, sig själv, dig och sträcket.
Men inte på tävling, och om hunden då går på doften av sträcket så kanske den inte tar rätt pinne..

Du ritar ett streck på tävling med för att se vilken pinne som är rätt. Och du har nog klappat din hund så pass mycket innan tävling att dina händer luktar av både honom/henne och dig! :)

Okej då finns det alltså en "penndoft" på tävling också :)
Kalas!
Du präglar ju din hund att välja den pinne som du har tagit i. Då utesluter den nog mest troligtvis penndoften om du har sett till att förstärka nosandet efter rätt pinne tillräckligt mycket. Då spelar det heller ingen roll när du kommer upp i elit att tävlingsledaren har varit och petat på de andra pinnarna.

Du präglar ju din hund att välja den pinne som du har tagit i. Då utesluter den nog mest troligtvis penndoften om du har sett till att förstärka nosandet efter rätt pinne tillräckligt mycket. Då spelar det heller ingen roll när du kommer upp i elit att tävlingsledaren har varit och petat på de andra pinnarna.

Tack :)

På tävling får man en pinne allra först när man kommer in med hunden på planen. Då skriver man själv sitt startnr med penna på pinnen. När det är dags för momentet kommer tävlingsledaren o hämtar pinnen. I 3:an rör ingen övriga pinnar, i eliten håller de övriga pinnar i handen.

Eftersom pinnarna i vittingsapporten är likadana som pinnarna i personspår så är det en klar fördel för de hundar som har lärt sig ta upp pinnarna i spåret. Man kan alltså börja träningen på det sättet om man vill. Eftersom min hund apporterade spårpinnarna så la jag ut 6 pinnar i gräset direkt, han tog alltid rätt pinne och fick 9,5-10 poäng på momentet. Jag behövde alltså aldrig träna in momentet, han bara kunde det. Han hade 9,5-10 på alla apporteringar. En svart liten dvärgpinscher som verkligen gillade all apportering inkl 2 kg tungapport och rått ägg. Jag tävlade med honom i mitten o slutet av 1980-talet. Han blev SLCH 1989.

På tävling får man en pinne allra först när man kommer in med hunden på planen. Då skriver man själv sitt startnr med penna på pinnen. När det är dags för momentet kommer tävlingsledaren o hämtar pinnen. I 3:an rör ingen övriga pinnar, i eliten håller de övriga pinnar i handen.

Eftersom pinnarna i vittingsapporten är likadana som pinnarna i personspår så är det en klar fördel för de hundar som har lärt sig ta upp pinnarna i spåret. Man kan alltså börja träningen på det sättet om man vill. Eftersom min hund apporterade spårpinnarna så la jag ut 6 pinnar i gräset direkt, han tog alltid rätt pinne och fick 9,5-10 poäng på momentet. Jag behövde alltså aldrig träna in momentet, han bara kunde det. Han hade 9,5-10 på alla apporteringar. En svart liten dvärgpinscher som verkligen gillade all apportering inkl 2 kg tungapport och rått ägg. Jag tävlade med honom i mitten o slutet av 1980-talet. Han blev SLCH 1989.

För mig var det tvärtom. Innan jag tränade in vittringsapportering så var min hund helt ointresserad av pinnar (eller överhuvudtaget föremål) i spåret, men när vittringsapporteringspolletten trillat ner så började han plötsligt markera apporter i spåret också! Win-win! :-)

På tävling får man en pinne allra först när man kommer in med hunden på planen.

Litet tillägg, det är bara i klass 3 man får pinnen i början, i elit får man den när man ställt upp för momentet och får hålla den i 5 sek :) .

@mandaaa_ jag lärde in vittringen så här (ihopklippt film för att visa de olika stegen, ett par år gammal):

I början ville Lyxa apportera ALLA pinnar (eftersom hon var inne på att det var BRA att plocka alla pinnar i spåret ;) ), men genom att jobba så som på filmen fick jag henne att fatta att det bara var "min" pinne hon skulle hämta. Hon har sen dess ALLTID kommit med rätt pinne på tävling (och till 99% på träning).

@Miao och lärde du in att Lyxa skulle komma med pinnen som du lär in en vanlig apportering?
Jag tänker att jag får klicka in pinnen med min doft, och sen stegvis, som vid apporten, lära henne att gripa och komma in med den.

Jag har inte kommit så långt, men kan berätta hur min plan ser ut :)

Har hittills tränat väldigt mycket på att hon ska leta upp pinne i högt gräs. Alltså gömmer pinne i högt gräs som hon sen får leta reda på. Som ett miniuppletande typ. Här håller vi fortfarande på eftersom min hund gärna tuggar och jag vill få ordning på det innan jag tar momentet vidare.
Men planen är att rätt pinne alltid ska vara dold och att övriga pinnar ska ligga i en synlig hög. I början med lite större avstånd mellan rätt/övriga. Tänker att jag vill lära henne att det aldrig är någon idé att gå på syn utan att hon alltid måste slå på näsan, även om hon ser en massa pinnar.
I början kommer jag nog växla en del mellan ensam pinne i högt gräs och med flera där rätt pinne är dold i gräset.

Vintertid har jag sett att en del kör liknande metod men med vedkorg som rätt pinne döljs i.

Det är typ så långt jag kommit i min planering. Och så har jag bestämt att jag aldrig ska återanvända pinnar till vittringen utan vittrade pinnar får kasseras till spårpinnehögen.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
738
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
968
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
550
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
286
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka