Hur lära in lugn, stegvis, bakdelsvändning?

purity_666

Trådstartare
Jag rider bruksridning och ett moment är vändning i liten ruta. Det bör då gå till så att man flyttar bakdelen några steg åt sidan, sen stopp och flyttar framdelen, sen stopp och flyttar bakdelen osv.

Bakdelen är inga problem att flytta men framdelen fattar han inte alls utan kliver iväg. Jag har inte så stor koll på hur man gör bakdelsvändning.

Så.. förklara hur man gör bakdelsvändning och sen hur man kan få ner det så att det blir stegvis från halt. Förklara gärna som om jag vore 10 år ;)

Jag rider bruksridning och ett moment är vändning i liten ruta. Det bör då gå till så att man flyttar bakdelen några steg åt sidan, sen stopp och flyttar framdelen, sen stopp och flyttar bakdelen osv.

Bakdelen är inga problem att flytta men framdelen fattar han inte alls utan kliver iväg. Jag har inte så stor koll på hur man gör bakdelsvändning.

Så.. förklara hur man gör bakdelsvändning och sen hur man kan få ner det så att det blir stegvis från halt. Förklara gärna som om jag vore 10 år ;)

Jag upplever att det ofta är svårare att lära in flytt av framdel än bakdel. Gällande bakdelen så kan man ganska lätt få dem lite ur balans så att de helt enkelt måste flytta bakdelen och då passar man på att berömma. Framdelen brukar de ju som regel stå lite stadigare på så det kan ta lite mer tid. Kan hästen flytta framdelen om du står på marken?

När jag börjar att lära dem flytta framdelen så är jag övertydlig och det ser förmodligen hemskt ut för den som tittar på. Hästen vet redan att signal från ett ben betyder att den ska gå åt motsatt håll, i det läget inte så noga hur den flyttar sig utan huvudsaken är att om jag lägger vänster ben emot den så ska den på något vis ta sig till höger. Så när jag vill flytta bara framdelen börjar jag från stillastående, petar med vänster ben där jag vill ha signalen för flytta framdelen (lite längre fram än där sidepass-signalen ska sitta), pekar med höger tumme ordentligt åt höger, vrider min överkropp åt höger och flyttar framdelen. När hästen ormar omkring som den ofta gör fortsätter jag att vara tydlig och konsekvent med mina signaler och parerar med vänster hand när det behövs (lägger tygeln mot halsen med sänkt hand). Viktigt att släppa allt och berömma så fort hästen tänker det minsta åt rätt håll!

Det går även att göra samma sak men ur skritt, det får man avgöra från häst till häst. Börjar man ur skritt är det smart att ha exempelvis koner i en fyrkant (det underlättar för ryttaren att ha något att fokusera på) att svänga runt. När man tränar att flytta framdelen rider man förbi varje kon för att sedan flytta och när man tränar på att flytta bakdelen börjar man flytta vid konen.

I början tar man bara ett steg i taget och sedan lägger man till fler steg. Längre fram kommer samling och finjustering men så här gör jag för att lära in själva manövern. Om det är svårt kan man rida ut i skogen och svänga runt träd, de flesta hästar brukar hellre flytta fram/bakdel än gå in i träd.

Att lära in bakdelsvändning är enklast (tycker jag) om man utgår från en liten volt tillbaka. Minskar den gradvis. Sen underlättar det om hästen är van att man styr framdelen med tygeln mot halsen. När man lägger yttertygeln mot halsen ska framdelen följa med inåt och i kombination med vikten inåt brukar de flesta följa med. Viktigt att ha koll på ytter bak innan själva vändningen så att den är med och inte faller ut. Att göra 1/4-dels vändningar är också bra i början. Då bibehålls bjudningen lättare och det blir bara 1-2 steg innan hästen ska framåt igen.

Min unghäst vänder öht inte runt om inte jag är rak i kroppen och tar med mig kroppen åt det håll jag ska.
Jag brukar få tänka på att lägga ytterarmen mot kroppen för att inte vika mig i sidan(har problem med det) och bli rak och hålla ihop yttersidan både hos mej och häst.
Vi fungerar bäst att vända från lydig skritt eller från 'ett steg framåt' för att ha lite styrfart in i vändningen.

Jag säger som @bigganl att gör en volt tillbaka som minskar är nog lättast.
Men det blir lättare om hästen har bra kontroll på sin bog, flyttar den lätt i sidvärts och inte "hänger" på någon sida.

Innan jag börjar minska volt-tillbaka hade jag velat checka av detta; Jag hade sett till att hästen (på volt) kan flytta utåt med ställningen inåt och mer rejäl tvärning. Fortfarande med ställningen inåt flyttat bogen tillbaka in på voltspåret med bra tvärning.

Däremot har jag vikten på utsidan i volt-tillbaka då jag vill att hästen ska flytta från vikthjälpen, i rollbaks kan man inte ha vikten på inner (då lär du åka på näsan i backen). Vill inte heller att hästen blir tung på inner fram, då det är det benet som måste flyttas. Det kräver en del timing, var inte rädd för att ta ledande tygeltag om det behövs.

Ett tips är youtube, det är ju trots allt samma rörelse som i spinn. :)

Det klassiska är väl att man gör en volt tillbaka som successivt blir mindre och till slut en vändning på bakdelen?

Jag upplever att det ofta är svårare att lära in flytt av framdel än bakdel. Gällande bakdelen så kan man ganska lätt få dem lite ur balans så att de helt enkelt måste flytta bakdelen och då passar man på att berömma. Framdelen brukar de ju som regel stå lite stadigare på så det kan ta lite mer tid. Kan hästen flytta framdelen om du står på marken?
.
Ja jag kör honom mycket. Då kliver han i skaklarna= kliver över på snedden, bakbenen blir kvar mellan skaklarna och framdelen får han vända tillbaka in i skakeln. Det funkar, då kan han ju av utrymmesskäl inte flytta rumpan heller. Han kan inte går framåt heller eftersom jag står där.

Det hela behöver inte vara snyggt, ska ju inte vara dressyrlikt, utan praktiskt. Med ska prova era tips. Har liksom inte haft en aning om hur man får honom att vända framändan

Ja jag kör honom mycket. Då kliver han i skaklarna= kliver över på snedden, bakbenen blir kvar mellan skaklarna och framdelen får han vända tillbaka in i skakeln. Det funkar, då kan han ju av utrymmesskäl inte flytta rumpan heller. Han kan inte går framåt heller eftersom jag står där.

Det hela behöver inte vara snyggt, ska ju inte vara dressyrlikt, utan praktiskt. Med ska prova era tips. Har liksom inte haft en aning om hur man får honom att vända framändan

Kan du prova att göra samma sak uppsuttet? Alltså rida in mellan skaklarna, flytta tillbaka honom och då använda dina ben på det sätt som du vill ha signalen för att flytta framdelen? Kanske en kompis kan stå framför om det behövs? Hästen kan ju uppenbart flytta framdelen så jag tänker att det borde vara det absolut enklaste sättet att få den att förstå att man kan göra likadant uppsuttet.

Ts : i din situation precis som i alla situationer oavsett gren /rörelse i sig handlar det ju om att hästen skolas så att den förstår hjälperna och tar hjälperna .
Öva på att hästen ska förstå hur den böjer sig samtidigt som den trampar lugnt i steget och att den förstår tagen bakdel som grund. Då får du utan större problem en hyfsad bakdelsvändning via en uppbromsning för sätet, volt tillbaka tänk och med tagen bakdel om du som ryttare förstår och är tydlig med hjälpgivningen så att hästen i sin tur förstår .

Här tycker jag man får fundera ut vad man vill ha för hjälpgivningssystem. Funkar hjälperna är varken fram- eller bak-delsvändning svårt. :)

Jag vill ha skänkeln till bakdelen och handen för att flytta framdelen.
Så vill jag flytta baken åt ngt håll använder jag skänkeln att flytta undan. För att flytta framdelen tänker jag att jag ställer och ev böjer dit jag ska(i grundskedet.. Sen kan man ställa och böja annat..). Sen gör jag som Biggan och vänder inåt för yttertygeln mot ytter bog/hals. Ev öppnar jag upp innertygeln ngt och för inner hand några cm in på oskolade hästar.

Givetvis är hag i sitsen på väg dit jag ska. Jag tittar dit jag vill och är i axlarna positionerad som jag vill ha hästens bogar och har mina höfter som jag vill ha hästens höfter.
Vikten har jag ngt mer på inner sittben som regel.

Jag instämmer med @tuaphua och @bigganl. Tygel (neck reining) för framdelen, skänkel för bakdelen. Ibland händer det att hästen vill svänga ut baken åt motsatt håll för att "hjälpa till" att vrida hela kroppen, då stänger jag den utsidan försiktigt med skänkeln.

Så som jag lärde det en gång i forntiden.
Tänk dig en galoppfattning: Bakåt dragen inre skänkel styr sidvärts förflyttning av bakbenen, tygeln och ytter skänkel understöder för att inte gå framåt med frambenen = Framdels vändning

Framåt dragen yttre skänkel styr förflyttningen av frambenen, tygel och inre skänkel reglerar att bakbenen inte förflyttas framåt eller sidledes = Bakdels vändning

Så som jag lärde det en gång i forntiden.
Tänk dig en galoppfattning: Bakåt dragen inre skänkel styr sidvärts förflyttning av bakbenen, tygeln och ytter skänkel understöder för att inte gå framåt med frambenen = Framdels vändning

Framåt dragen yttre skänkel styr förflyttningen av frambenen, tygel och inre skänkel reglerar att bakbenen inte förflyttas framåt eller sidledes = Bakdels vändning
Fast det blir ju konstigt? Bakbenen vill ju gå åt yttre hållet så man borde hindra bakbenen med yttre skänkel?

Svar till alla:
Hrm, jag har ju försökt få hästen att svänga med yttre skänkel långt fram och sen böjd hals. Går inte alls kan tilläggas haha. :o

I vagn står jag framför och håller i tömmarna, båda händerna intill bettet. Jag bromsar för framåtrörelse, styr med tömmen åt det håll jag vill han ska gå och säger "sidan". Försöker han flytta rumpan då så tar ju skaklarna emot.
Ska prova rida in i skaklarna någon dag och se hur han reagerar.

Fast det blir ju konstigt? Bakbenen vill ju gå åt yttre hållet så man borde hindra bakbenen med yttre skänkel?

Svar till alla:
Hrm, jag har ju försökt få hästen att svänga med yttre skänkel långt fram och sen böjd hals. Går inte alls kan tilläggas haha. :o

I vagn står jag framför och håller i tömmarna, båda händerna intill bettet. Jag bromsar för framåtrörelse, styr med tömmen åt det håll jag vill han ska gå och säger "sidan". Försöker han flytta rumpan då så tar ju skaklarna emot.
Ska prova rida in i skaklarna någon dag och se hur han reagerar.

Bakbenen ska du "styra" med bromsande/"backande" tygeltag i en bakdelvändning samt mothållande tillbakadragen yttre skänkel, precis som i en galopp fattning fast du utför allt i skritt och lätt ledande tygeltag och "framåtdragen drivande inre skänkel för att föra framdelen åt sidan.

Yttre och Inre skänkel visar dock i min beskrivning i förhållandet till galoppfattningen medans benämningen i realiteten är "omvända" i bak/framdels förflyttningar.

DVS En galoppskänkel i vänstervarv motsvarar skänkelläget för en fram/bakdels vändning till höger

Bakbenen ska du "styra" med bromsande/"backande" tygeltag i en bakdelvändning samt mothållande tillbakadragen yttre skänkel, precis som i en galopp fattning fast du utför allt i skritt och lätt ledande tygeltag och "framåtdragen drivande inre skänkel för att föra framdelen åt sidan.

Yttre och Inre skänkel visar dock i min beskrivning i förhållandet till galoppfattningen medans benämningen i realiteten är "omvända" i bak/framdels förflyttningar.

DVS En galoppskänkel i vänstervarv motsvarar skänkelläget för en fram/bakdels vändning till höger
Framdelsvändning kan vi utan problem. Han flyttar bakdelen och står still med fram.

Det är bakdelsvändningen som är värre. Han flyttar gärna med bakbenen, eller backar och blir sur

Jag reagerade alltså på att inre skänkel ska hålla kvar rumpan när man gör en bakdelsvändning. Men rumpan vill ju följa med i cirkelrörelsen = kliva utåt. Då borde yttre skänkel ligga längre bak för att hålla kvar rumpan på plats

Framdelsvändning kan vi utan problem. Han flyttar bakdelen och står still med fram.

Det är bakdelsvändningen som är värre. Han flyttar gärna med bakbenen, eller backar och blir sur

Jag reagerade alltså på att inre skänkel ska hålla kvar rumpan när man gör en bakdelsvändning. Men rumpan vill ju följa med i cirkelrörelsen = kliva utåt. Då borde yttre skänkel ligga längre bak för att hålla kvar rumpan på plats

Jo precis, det är där du har den "omvända" galopp skänkeln, den ska ligga längre tillbaka för att hålla emot. Sedan hur "starkt mothållande" den kan bli beror på din styrka i benen. Ett tips är att träna lite bänkpress med benen där du tränar både "klämmande och öppnande" med benen för att få samma styrka som paralella skänklar vid sadelgjorden.

Då skrev du bara galet här? Eller jag som fattar fel. Jag läser det som att yttre benet inte alls bromsar baken då.

Nej enligt så som jag sade, så har vänster galoppfattning samma skänkelläge som höger fram/bakdels vändning, men ytter och inre skänkel byter namn.
Aha, jag tänker inre skänkel som det håll jag vill ha frambenen åt och yttre skänkel som den sida man kliver ifrån.

Aha, jag tänker inre skänkel som det håll jag vill ha frambenen åt och yttre skänkel som den sida man kliver ifrån.

Jag måste ju erkänna att då jag lärde mig det här, hade jag en dam som var en riktigt läromästare. På träning stannade hon ofta upp och tittade på mig som för att fråga "Vad menade du nu?" när jag gjorde fel, medans på tävling kunde hon programmen upp till MSB näst intill utantill så allt hon ville var att jag "visade" på ett ungefär var varje moment började så skötte hon resten och allt jag skulle gjöra var att följa med och låtsas jag kunde:D Aldrig en dressyr tävling med henne under 65 - 70% i något program upp till LA:angel: :o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka