Hur lära hästen "sluta"

Blandrastik

Trådstartare
Tänkte trimma lite skolor nu när tävlingsäsongen börjar lida mot sitt slut.

Öppna går alldeles utmärkt och jag kan succesivt kräva mer och mer tvärning och han är kvar på linjen.
Lägger en volt och ber om tagen bakdel samtidit som jag ställer, lite tanke åt sluta, då säger hästen: VA!?
Han har verkligen ingen aning om vad jag försöker göra.

Om jag rider på kvartslinjen och ber om tagen bakdel och håller honom rak, så går det bra. Eller om jag ställer innåt, så går det bra. Men om jag ställer innåt och ber om tagen bakdel, så känner jag verkligen att hästen inte har en aning om vad jag vill.

Hur har ni lärt era hästar "sluta"? Ska man i början tex strunta i ställning, böjning och bara vara glad åt en tagen bakdel. Eller tvärtom, ställning böjning och skit i bakdelen?

Är det enklare att visa hästen på volt?

Hur ska jag få honom att förstå !

Sv: Hur lära hästen "sluta"

Är hästen helt eftergiven?

Jag brukar rida på volt och tänka att jag förböjer så rumpan kommer innanför. Det görs sakta och succesivt, inte bara "nu flyttar vi in bakdelen". Men det börjar jag tidigt med, långt innan de riktiga skolorna ska börja tränas. Att minska volten med tagen bakdel är också bra. Därefter brukar jag börja med svaga diagonalslutor, men det är bara för att jag har lättare för att få till det på en diagonal.

Hur sitter du och hur inverkar du? Jag tror att antingen begriper hästen inte hjälpgivningen eller så blir det alldeles för jobbigt.

En sluta uppkommer ju genom ökad böjning/ändrad rörelseriktning. Det är ju böjningen som reglerar skolans grad, alltså ska de alltis komma först tillsammans med linjen.

Lägger bara till att vikten och ytterhjälperna är väldigt viktiga, att ha kontakten och kunna reglera i yttertygeln samt att man inte blir för stark med ytterskänkeln och bara puttar in bakdelen utan låter böjningen komma av vikt, position och yttertygeln.

Det är viktigt för mej i alla fall.

Han är eftergiven. Även loss i sidorna, även om lösgjordheten kan vara lite dagsform.

Vikt tänker jag inte så mycket på, försöker sitta så rakt över hästen jag kan. Ställer med inner tygel, reglerar ställning med ytter. Inner skänkel i neutralläge och ytter en aning bakåt.

Du kan börja med att tex rida förvänd inte så tvär skänkelvikning längs med spåret i höger varv alltså med huvudet in mot väggen/staketet, - hästen är då vänsterställd , sen ställer du bara om till höger.. det är en början om du eller hästen har svårt att få till det.

Om öppna åt båda hållen går bra och du har lika mycket problem med sluta oberoende av håll så är det dina hjälper som felar.

Nu var det ett tag sedan jag red men det är med höfterna du gör en sluta. Om du gör som du beskriver ovan så får du med allt utom just höfterna, och då ändrar inte hästen sitt bäcken heller.

Precis, din inner höft ska fram eftersom hans ska det också.
Din tyngdpunkt (inte överkroppen, bara "magen") ska aningen åt hans inner fram så han behöver balansera upp er nya tyngdpunkt genom att ta under sig sitt yttre bakben.
Om han inte förstår hjälpen kan du göra halt, placera honom i en sluta och sen bara gå något eller några steg framåt i sluta. Om han behåller slutan, ge massa beröm!

Offtopic men iallafall...haha tror jag är aningen övertrött efter ett dunderdressyrpass nu ikväll :P Men iaf så fick jag mig dagens skratt för jag läste "Är hästen helt efterBLIVEN?" Som att du var seriös för resten var ju seriöst men sen läste jag igen... Jaja förlåt för att jag avbryter tråden såhär:)
(Gonatt...)

Han är eftergiven. Även loss i sidorna, även om lösgjordheten kan vara lite dagsform.

Vikt tänker jag inte så mycket på, försöker sitta så rakt över hästen jag kan. Ställer med inner tygel, reglerar ställning med ytter. Inner skänkel i neutralläge och ytter en aning bakåt.

Du ska sitta rakt över hästen. Men ändra tyngdpunkten en aning. Som nån annan skrev.

Om du inte har ridit sluta förrut? (fattade inte det först) så gör som fio skrev tex. Eller gå in i en svag öppna och rid in på en kort diagonal ur den och bara krama ytter lite och flytta fram din inre höft en aning och känn vad som händer.Det räcker till att börja med.

Offtopic men iallafall...haha tror jag är aningen övertrött efter ett dunderdressyrpass nu ikväll :P Men iaf så fick jag mig dagens skratt för jag läste "Är hästen helt efterBLIVEN?" Som att du var seriös för resten var ju seriöst men sen läste jag igen... Jaja förlåt för att jag avbryter tråden såhär:)
(Gonatt...)

Haha! :rofl: Det läste jag med! Jag tänkte "Gud vad elakt!" :eek: Sen läste jag det igen och förstod att det inte var så elakt. :angel: :rofl:

Börja med att renordla hjälperna. När hästen förstår hjälperna korrekt så kan den sen göra alla övningar. Börja med att träna endast framåtdrivade och stanna. När hästen kan det och är känslig för dem hjälperna så kan du börja med att bara flytta bakdelen. När hästen kan det så går du vidare och flyttar framdelen.

När hästen är känslig för alla hjälper och förstår dem så kan den sen göra skänkelvikningar, öppna, sluta och vad man nu vill, utan att man behöver lära/visa dem.

ex. min 4åring klarar öppna och sluta (riden totalt ca 6-7månader) osv, utan att jag nån gång har lärt honom skolorna. Jag har helt enkelt bara fokuserat på att han ska förstå och vara känslig för grundhjälperna.. och sen får man resten "gratis"

Om öppna åt båda hållen går bra och du har lika mycket problem med sluta oberoende av håll så är det dina hjälper som felar.

Nu var det ett tag sedan jag red men det är med höfterna du gör en sluta. Om du gör som du beskriver ovan så får du med allt utom just höfterna, och då ändrar inte hästen sitt bäcken heller.

Det är verkligen skoj att läsa här, man får ibland AHA-upplevelser som denna :bow:

Vi har lite samma problem som TS, jag har dessutom alltid varit en hejare på öppna men haft svårare för slutor eftersom jag har en tendens att överarbeta dem. Min häst har också sett ut som ett levande :confused: när jag försökt mig på sluta. Jag tycker att jag haft rätt ställning och jag har flyttat ytterskänkeln tillbaka. MEN, jag mitt nöt har inte fokuserat på höfterna! Åhhhh! Och lilla hästen är så duktig och känslig, hon gör verkligen rätt bara hon förstår vad jag vill. Men hur ska hon kunna förstå om mattes höfter är "stelopererade"?

Nästa pass ska vi försöka igen och då ska jag banne mig använda höfterna och inte krångla till det:D. Tänkte faktiskt utnyttja volter där vi försöker behålla böjningen något steg när vi går ut ur volten och sedan bygga vidare på det.

Tack för att du "väckte" mig! :bump:

Kul för dig.

Han flyttar sig för hjälperna, det är inte det som är problemet. Det är flytta sig för hjälperna samtidigt som han ska behålla böjningen i bålen som han inte fattar.

Att det skulle ha med mina hjälper att göra ser jag som långsökt, jag har inte problem att rida sluta på en utbildad häst.

Min fråga är inte hur jag ska ge hjälperna för öppna, min fråga är hur ni har lärt era unga hästar att få ihop alla länkar till en kedja. Att det bara skulla vara att en gång för alla lära hästen att vara lyhörd för skänkeln låter för enkelt.

Men det är ju du, genom dina hjälper, som ska behålla hästens böjning? Hästen kan omöjligen förstå att den ska bibehålla böjningen om du inte ber den. Då är det ju dina hjälper hästen inte förstår.

Men då är det inte rätt hjälper?

Har du provat tipsen du fick i tråden ang hur du kan börja nosa på sluta?

Det låter som att du tror att du ska kunna göra som på en utbildad häst direkt?

Och hur behåller du då böjningen på en utbildad häst:confused:

MEN på en unghäst ska det inte vara mycket till böjning och du ska bara låta den gå några steg i en antydan till sluta sen räta ut igen och berömma.

Kul för dig.

Han flyttar sig för hjälperna, det är inte det som är problemet. Det är flytta sig för hjälperna samtidigt som han ska behålla böjningen i bålen som han inte fattar.

Att det skulle ha med mina hjälper att göra ser jag som långsökt, jag har inte problem att rida sluta på en utbildad häst.

Min fråga är inte hur jag ska ge hjälperna för öppna, min fråga är hur ni har lärt era unga hästar att få ihop alla länkar till en kedja. Att det bara skulla vara att en gång för alla lära hästen att vara lyhörd för skänkeln låter för enkelt.

Håller fast vid:
När hästen är känslig för alla hjälper och förstår dem så kan den sen göra skänkelvikningar, öppna, sluta och vad man nu vill, utan att man behöver lära/visa dem.

Jag brukar rida på volt och tänka att jag förböjer så rumpan kommer innanför. Det görs sakta och succesivt, inte bara "nu flyttar vi in bakdelen". Men det börjar jag tidigt med, långt innan de riktiga skolorna ska börja tränas. Att minska volten med tagen bakdel är också bra. Därefter brukar jag börja med svaga diagonalslutor, men det är bara för att jag har lättare för att få till det på en diagonal.
.

så gör jag också på unghäst, fast även längsmed långsidor går det bra om man verkligen bara utgår ifrån tagen bakdel och så fort hästen gör ansatsen, lättar ur och berömmer. då lär de sig snabbt, men som du säger så tar jag det väldigt successivt och tidigt, utan att aspirera på att som sagt rida rena skolor.

Jo, jag har provat det. Jag bara undrade om det fanns nåt tips typ: Om din häst har svårt för skänkelvikning på diagonal så är det lättare för den att göra det med näsan i väggen, längs långsidan.

Om det fanns ett liknande tips för "sluta". Typ: Hästen måste gå i sluta om du......

så gör jag också på unghäst, fast även längsmed långsidor går det bra om man verkligen bara utgår ifrån tagen bakdel och så fort hästen gör ansatsen, lättar ur och berömmer. då lär de sig snabbt, men som du säger så tar jag det väldigt successivt och tidigt, utan att aspirera på att som sagt rida rena skolor.

Jag försöker nog också göra så, det känns bara så jäkla vingligt. Jag är liksom ute efter nån övning som liksom "generar" sluta, utan att hästen liksom vet om det.
Typ: Om du rider med hästen felställd på volt och svänger ut till vänster så blir det tre steg sluta i alla lägen....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Dressyr Som rubriken lyder, hur pusslar du ihop skolan sluta? Rider ett femårigt hoppsto två dagar i veckan, då matten vill ha den lite "trimmad...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 397
Hästhantering Lite samma ämne som tråden om unghingsten, men inte riktigt samma problem. Jag kör min häst till träning och andra aktiviteter några...
Svar
19
· Visningar
2 565
Senast: Karoliten
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 602
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar