Hur lära hästen halt med benen pararellt?

H

Hæst

Endast 1 av ca 10 halter stannar min häst med frambenen paralellt, hur lär jag henne att hon helst ska ha både fram och bakben paralellt vid halt?
 
Sv: Hur lära hästen halt med benen pararellt?

Jag har för mig att hästen alltid ställer sig i balans, om den inte gör det så är den på något vis obalanserad. Eller ryttaren förståss.
Enklaste borde vara att hitta obalansen och jobba bort den, så får man på köpet en mer balanserad häst att rida :idea:

Har du kollat om hästen ställer sig olika med och utan ryttare?
 
Sv: Hur lära hästen halt med benen pararellt?

när man sitter på e det lite svårare att se om hästen står helt korrekt men när jag tömkör ser jag att hon nästan aldrig gör det.
 
Sv: Hur lära hästen halt med benen pararellt?

Driver in i halten mera, stannar man framifrån kan den stanna mitt i steget. Men om man tänker sig att den ska stanna -upp- tills den står still brukar det bli bättre. Tycker jag. (alltså trava mer och mer på stället tills man stannar av helt - tänk.)
 
Sv: Hur lära hästen halt med benen pararellt?

Var noga att hästen och du är helt raka. Sedan får man rida in i halten! Inte bara ta i tygeln och bromsa, utan som ponnyryttaren säger, minska/korta steget tills du får halt. Sen får man lära sig att känna vart man har benen. Först då kan man försöka påverka benen individuellt, och på så vis flytta det där tex. högra bakbenet som gärna hamnar lite bakom. En rakriktad häst i balans med en dito ryttare stannar så¨gott som alltid rakt, låter superenkelt eller hur?:D
 
Sv: Hur lära hästen halt med benen pararellt?

Driver in i halten mera, stannar man framifrån kan den stanna mitt i steget. Men om man tänker sig att den ska stanna -upp- tills den står still brukar det bli bättre. Tycker jag. (alltså trava mer och mer på stället tills man stannar av helt - tänk.)

Det var en bra ide ska jag prova!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp