Hur lära hästen dricka ur vattenkoppen?

S

Stenbäcken

En av mina hästar vägrar att dricka ur vattenkoppen. Iom detta så har hon fått en hink med vatten i boxen istället. Men nu börjar jag tröttna på det och har provat att ej ställa in vattenhinken och hoppats att hon ska vara så törstig att hon dricker ur vattenkoppen men inte då :crazy:
Vad ska jag göra? Det börjar bli slitigt med hinken fram och tillbaka.

Till råga på allt så verkar hon ha "lärt" sin boxgranne att vattenkoppen är farlig ... han har nämligen SLUTAT att dricka ur vattenkoppen (trots att han gjort det JÄMT!)

Vi har kollat rören och testat vattenkopparna och allt är som det ska vara, och är som vanligt så det har inte blivit ngt nytt som hästarna kan reagera på.
Så .... HUR ska jag göra för att få stoet att börja dricka ur vattenkoppen? :confused: (och den andra också för den delen :angel: )

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lära hästen dricka ur vattenkoppen?

Det finns undersökningar som visar att hästar inte dricker lika mycket (läs för lite) med vattenkopp jämfört med att dricka ur hink och därför rekommenderas det att inte använda vattenkopp. Kommer inte ihåg var undersökningen var publicerad men du kan söka på:
http://hippocampus.slu.se/
eller
http://www.horseconnexion.org/

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Som Rolle säjer, hästen dricker mindre ur kopp, dessutom har du ingen eller liten koll på hur mycket hästen eg. dricker om den har kopp -det är viktigt att notera förändringar.

Har hästen väl förstått vad en vattenkopp är för något, vattenförsörjare, brukar det inte vara något problem och dricker den inte då är det för att den inte vill, vattnet kanske smakar päck eller så känns det otäckt mot mun och tänder.

Men måste du ha vattenkopp då? Om nu hästen hellre vill dricka ur hinken så är det väl bra för då kan du lätt se att den dricker som den ska.

I förra stallet hade vi vattenkopp men jag hängde ändå in en hink och hästen föredrog den.

I vårt nuvarande stall har inte vår box någon vattenkopp men det tycker inte jag gör något. Jag har två vattenkannor (räcker för att fylla min hink som rymmer ca 25 liter) så jag behöver inte gå mer än en runda mellan kran och box. Det finns alltid lite vatten kvar på morgonen så jag vet att hinken är stor nog.

Sen undrar jag om det verkligen är din häst som "skrämt" grannen för vattenkoppen. Hur skulle det ha kunnat gå till?

Den hårda vägen... Plocka ut hinken. Vi trodde att våran inte heller kunde men vi provade plocka bort hinken en dag och sen stod han ändå och drack direkt! (han fyller upp den, drick ur, fyller upp, dricker ur osv.) Sen, när hästen lärt sig använda koppen kan man ju ställa in en hink också men själv vill jag hellre att hästen kan använda båda då möjligheterna finns och inte bara hink, OM den skulle bli tom.

Har du provat med att lägga äpple i vattenkoppen? Om inte det funkar så kan du göra som vi gör för att lära hästar. Köp en bit plaströr, ska vara i storlek som en tom toarulle. Trä ett snöre igenom och bind fast så den ligger löst ovanpå "tryckaren". Då är det svårare för dom att smunka till sig vatten utan att trycka på tryckaren.

Jag har gjort så med min häst och det har funkat bra. Sätt inte in hink medan du försöker lära den vattenkoppen. När Misty hade lärt sig vattenkoppen satte jag in hink igen eftersom jag vill att hon ska kunna dricka ur vattenkoppen om/när vattnet i hinken tar slut.

Lycka till

Nora skrev:
han fyller upp den, drick ur, fyller upp, dricker ur osv.

På det sättet får han aldrig i sig tillräckligt!

Hästar är lata djur, de orkar inte stå o trycka hur länge som helst, alltså dricker nästan all hästar med vattenkopp för lite. Jag skulle aldrig ha vattenkopp till hästen, så jobbigt är det inte att fylla upp en hink med vatten, och hästen dricker tillräckligt. DEt tycker jag att det är värt.

Varför tjafsa med hästen om den nu inte vill dricka i vattenkoppen? Den får ändå inte i sig tillräckligt. Jo, kanske om den står där och trycker i en halvtimme, men varför ska man låta hästen göra det? Sätt in en hink istället, mycket bättre, och då har du ju dessutom koll på hur mycket hästen dricker.

Tycker man att det är "slitigt" att tillgodose hästens behov så kanske man ska se över sina val på fritidssysselsättning. Inget illa menat men så länge du inte har problem med att kånka hinkar rent fysiskt (typ problem med leder etc) så är det väl bara att kånka på och se glad ut.

Håller med de flesta andra, häng in en hink till hästen! Alla 4 hästar i vårat stall får vatten ur hink! Det tar för mig 5 min att fylla alla 4 hinkarna och ställa in de till hästarna, alltså går det ganska fort! Har hört att många elit ryttare/kuskar har vattenhink till sina hästar istället för vatten koppar!

Kung Bob skrev:
Hästar är lata djur.

Där har du fel, människor är lata inte hästar! :cool:

Anledningen till att hästen inte år i sig lika mycket vatten då den dricker ur vattenkopp än hink har inte att göra med hur lat hästen är... utan eftersom det tar längre tid att dricka så känner den inte vätske behovet på samma sätt...

En tanke bara, min häst tvärslutade att dricka ur vattenkopp utan synbar anledning. Vid ett senare tillfälle fick jag veta att vattenledningen måste vara skarvad med ett plaströr/slang en bit för att undvika krypström i vattenkopparna. När det var åtgärdat försvann problemet. Hästen fick alltså en liten stöt varje gång den drack, då kan man ju förstå att det inte är så intressant längre

Ämelie skrev:
Där har du fel, människor är lata inte hästar! :cool:

Anledningen till att hästen inte år i sig lika mycket vatten då den dricker ur vattenkopp än hink har inte att göra med hur lat hästen är... utan eftersom det tar längre tid att dricka så känner den inte vätske behovet på samma sätt...

Hästar är lata (precis som många människor), de väljer de enklaste sättet. En häst "orkar" inte stå och trycka på en vattenkopp hur länge som helst, det har inte med att göra att den inte känner vätskebehovet! En vattenkopp som ger tillräckligt mycket vatten (liter/min), får de flesta hästar i sig tillräckligt av, för då behöver de inte trycka så länge, men det är inte många vattenkoppar som är så bra flöde i.

Hästar är lata (precis som många människor), de väljer de enklaste sättet

Hmmmmm.....är motsatsen olata då :D Skulle kanske hellre använda ordet smart genom att hela tiden söka lättaste vägen till målet. Motsatsen blir då dum (osmart) ;)

Filosoferar
Rolle på Österlen

Stenbäcken skrev:
En av mina hästar vägrar att dricka ur vattenkoppen. Iom detta så har hon fått en hink med vatten i boxen istället. Men nu börjar jag tröttna på det och har provat att ej ställa in vattenhinken och hoppats att hon ska vara så törstig att hon dricker ur vattenkoppen men inte då :crazy:

Till råga på allt så verkar hon ha "lärt" sin boxgranne att vattenkoppen är farlig ... han har nämligen SLUTAT att dricka ur vattenkoppen (trots att han gjort det JÄMT!)

Vi har kollat rören och testat vattenkopparna och allt är som det ska vara, och är som vanligt så det har inte blivit ngt nytt som hästarna kan reagera på.
Så .... HUR ska jag göra för att få stoet att börja dricka ur vattenkoppen? :confused: (och den andra också för den delen :angel: )

Tycker du ska låta hästen/hästarna dricka ur hink om dom nu tycker om det. alla mina ponnyer dricker ur hink, jag tycker det är mkt bättre eftersom jag ser att dom dricker ordentligt på natten och att hinkarna fryser inte lika lätt på vintern som rören offtast gör till vatten kopparna. Jag bytter vatten varje dag i hinken efter att jag mockat o lagt in hö för kvällen. Inte ett dug jobbit, mina ponnyer trivs med det, och det gör jag med! :)

Kung Bob skrev:
På det sättet får han aldrig i sig tillräckligt!

Jag skrev ju att vi har hink också, och balja i hagen så jag tror absolut att han får i sig det han behöver. Dock tycker jag det är bra att hästen kan drick ur vattenkoppen om det skulle behövas. Hellre vatten ur vattenkopp än inget vatten alls ;)

OM hästen nu nödvändigtvis måste lära sig dricka ur vattenkopp (vilket iofs kan vara bra) så lär den sig garanterat att göra det om den blir utan hink, men det är inget sätt att föredra.

Håller i övrigt med de andra, hästar dricker bättre ur hink. Jag har alltid haft hinkar i boxarna hemma och nu när hästen står inackorderad så har jag hink bredvid vattenkoppen. Min häst dricker iofs utan problem ur vattenkoppen så om jag skulle glömma/inte hinna att fylla hinken (har iofs aldrig hänt) så vet jag ju att hon har vatten ändå. Man märker dock tydligt att hon föredrar hinken, den är nästan alltid tom på morgonen. Min förra häst var likadan.

Ullis

Stenbäcken skrev:
Slitigt? :eek:
Jag vägrar att ha vatten kopp till mina. Då har vi 4 ardenner som dricker ca. 30l. per natt Vi har även 6 aráber som tar ca 20 liter var per natt.
Så att säga att det är slitsamt att bära på en vatten hink det tycker jag verkar konstigt. Låna ut hästen över vintern så slipper du slita ut dig vetja. :eek:

Rolle skrev:
Hmmmmm.....är motsatsen olata då :D Skulle kanske hellre använda ordet smart genom att hela tiden söka lättaste vägen till målet. Motsatsen blir då dum (osmart) ;)

Filosoferar
Rolle på Österlen

Haha, ok, smart, lat, vi menar samma tror jag...

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar