hur lära hästen detta?

Sv: hur lära hästen detta?

Jag har en välskolad läromästarhäst (tävlad upp till st. george och har nosat på svår klass, det var däremot ett par år sen han var på den nivån).

När vi gick tömkörningskurs för AE hade han inga problem att få till trevliga skolor (ffa slutor och förvända öppnor). Detta trots att AE aldrig hade tömkört hästen innan. Antar att det är samma sak som att Kyra hade kunnat hoppa upp och göra en sluta på min häst utan att rida in sig på den först – korrekt skolad häst + duktig kusk/ryttare = bra resultat snabbt :).

Och jag kan hålla med om att man till en början får en stor fördröjning i hjälperna, men själva tömhjälpen ges ju faktisk innan skolan påbörjas. Ex fick jag lära mig att göra en förvänd öppna (som ju är lättast, eftersom du till en början kan använda väggen som stöd) genom 4 snabba halvhalter på tömmen, samtidigt som jag förflyttar både mig själv och tömmen till innersidan på hästen, alltså båda tömmar på samma sida. Innetömmen kan där verka som skänkelhjälp, samtidigt som ytter bli mothållande och jag genom min position och kroppsspråk för rörelsen i den riktning jag önskar. Tempot reglerar man i knäna. Låter kanske flummigt, och det har tagit mig en hel vinter av tömkörning för att få till någorlunda. Jag gör ännu inga tävlingsmässiga öppnor/slutor på töm, men fina embryon till det iaf tycker jag. Jag har märkt att rätt energi är väldigt viktigt, och all vår tömkörning har gjort att allt arbete på lina och töm har blivit väldigt trevlig och harmoniskt i övrigt.

Det jag tycker att du glömmer Ginnies, är att även om hjälpen kan bli nån millisekund långsammare så har man en väldigt stor fördel på tömmen – man sitter inte på och stör hästens balans. :bump:

Det ska finna en punkt framför bogen som om man trycker på den så "åker" det diagonala bakbenet in under tyngdpunkten... Har jag hört och sett, men inte riktigt fattat:-)

Jag vet inte om det är så att det finns massvis här på forumet som är duktiga på markarbete? Jag har inte fått den uppfattningen, eftersom det mestadels diskuteras ridning.

Åh, jo, på senare tid har andra diskussioner förekommit, dessutom finns filmer på tömarbete från användare som inte visar vad de lovar.

Men flera kanske är ett bättre ordval.

Det jag tycker att du glömmer Ginnies, är att även om hjälpen kan bli nån millisekund långsammare så har man en väldigt stor fördel på tömmen – man sitter inte på och stör hästens balans. :bump:

Men man behöver inte störa hästens balans?, en av anledningarna till skolorna är just att , både med det stärkande arbete det innebär,och gymnastiken, ihop med att hästens tyngdpunkt ska komma bakåt då bakdelen blir kortare, få ryttarens och hästens balanspunkter att korrespondera.

Sedan finns det ju något som heter vikthjälper som man har stor nytta av vid utförandet av skolor, aktiva som faktiskt förbättrar hästens balans och får den att förstå(då men skänklar o tygelhjälper), utan utbildning, medfött, vad den ska göra, hur får man till den viktiga hjälpen på töm?

Sedan har du redan från grunden en välskolad häst av ryttare, frågan är hur långt kommer man utan ryttare, utan enbart på töm?

Att röra sig i skolor, främst öppna, som ger den effekt man önskar är ju inget hästar gör naturligt-det är ju därför det är så svårt att få till på töm, det krävs så många hjälper som samverkar, som ryttare har man både skänklar, tygelhjälper och vikthjälper som tömkörare finns ingen möjlighet att få alla samsignaler korrekt.

Men man behöver inte störa hästens balans?, en av anledningarna till skolorna är just att , både med det stärkande arbete det innebär,och gymnastiken, ihop med att hästens tyngdpunkt ska komma bakåt då bakdelen blir kortare, få ryttarens och hästens balanspunkter att korrespondera.

Jag tror det ska till en fantasiskt skicklig ryttare som inte det minsta stör hästens balans. Ställ dig på en balansplatta till Wii så får du se hur minimala rörelser som krävs för att flytta din tyngdpunkt. Sen att en välskolad häst är duktig på att bära sin ryttare och stabilisera är en annan sak. Och visst är det en fantastisk känsla när man lyckas dela hästens balanspunkt. :)

Sedan finns det ju något som heter vikthjälper som man har stor nytta av vid utförandet av skolor, aktiva som faktiskt förbättrar hästens balans och får den att förstå(då men skänklar o tygelhjälper), utan utbildning, medfött, vad den ska göra, hur får man till den viktiga hjälpen på töm?

Sedan har du redan från grunden en välskolad häst av ryttare, frågan är hur långt kommer man utan ryttare, utan enbart på töm?

Absolut, vikthjälper är ju den mest effektiva hjälpgivningen vi har, framförallt vid inlärning av nya moment/rörelser. Jag håller med om att just skolorna, så vitt jag kan se, kräver en inlärning från ryggen först, då främst för att man där kan använda vikthjälperna för att lära hästen vad man menar. En skänkelvikning är ju enkel på töm (till och med jag kan det!), men det är ju en mer naturlig rörelse för hästen, iaf i trav. Frågan om hur långt man kommer på enbart töm tycker jag är irrelevant. Tömmen är ett hjälpmedel för att förhöja resultaten från det man gör på ryggen, eller för att gymnastisera hästen.

Tömkörning för mig är ett verktyg för att komma vidare i ridningen, inte ett självändamål.

Att röra sig i skolor, främst öppna, som ger den effekt man önskar är ju inget hästar gör naturligt-det är ju därför det är så svårt att få till på töm, det krävs så många hjälper som samverkar, som ryttare har man både skänklar, tygelhjälper och vikthjälper som tömkörare finns ingen möjlighet att få alla samsignaler korrekt.

Fast det där sista tycker jag är lite förmätet av dig, som erkänt att du själv inte är speciellt kunnig från marken. Jag är bara nybörjare, men titta på nån av de riktigt duktiga när de tömkör en riktigt fin häst - man har andra hjälper som man inte har från ryggen som man kan använda sig av, och en skicklig kusk (det heter så, även om man inte har vagn bakom) kan samspela dessa så skickligt att de får det hela att se busenkelt ut (på samma sätt som en skicklig ryttare gör).

Att tömköra en häst anser jag vara bra mycket svårare än att arbeta dem vid hand i träns. Då har man ju sin egen kropp jämte hästens och kan använda spö och sig själv som skänkelhjälp.

I tömkörning vete fasen om jag skulle kunna få till så mycket mer än runtlarvande i hyfsad form i balans. Sen skolorna, skänkelvikning etc kanske jag skulle lyckas med någon av dem i skritt. Inte mer. Och då rätt dålig kvalitet tror jag.

För hand i träns är det en annan femma. Då kan jag iaf ha en chans.
Och för att trampa hästar tycker jag det är bra att kunna jobba vid hand.

Jag jobbar min lillskit vid hand mycket nu på tränarens inrådan. Han är en sådan som lätt taggar upp och då blir farlig. Han är 5 år och har problem med att han reser sig etc. Mina tränare tackade innan jag tog honom nej till att ta honom på tillridning för att de tyckte att han var för omöjlig. De brukar ta i stort sett alla bängbulor. Så han är lite utöver det vanliga kan man säga.
För mig handlar det om att lite skola den här hästen till att svara för hjälperna och acceptera vissa saker från marken utan att bli hysterisk. Det är något jag gör för att kunna överleva i sadeln. När han är lugn och går i mjuk fin form så kan jag hoppa upp. Inte innan det.
Givetvis är han kollad av vet. Så problemet sitter i huvudet på honom.
Får man hästen lugn och eftergiven på marken så är han oftast det då man rider sen. Händer något runt omkring kan han tagga upp och börja resa sig. Men då får vi börja om med lugnande jobbet.

KL

Jag vill tillägga att långsamt inte behöver betyda slappt och därmed då givetvis osamlat. Bjudning ska hästen ha även i piaff trots att den inte går fram lika fort på samma sätt som i en ökad trav. Bjudningen ska dock alltid vara densamma. Och en häst ska hålla energin även om den går sakta.
Har man tex en utbildad PRE eller Lusitano ska det inte vara några problem att gå bredvid i alla gångarter utan att de blir slappa.
Blir de det har man ju för lite bjudning och energi. Men den ska inte minska för att tempot gör det. Då skulle man ju få en helsikes dålig piaff.

Jag betvivlar inte ett smack på att AE kan, men när du sitter på förmedlar du energi o handen är med på ett helt annat sätt.

visst är ryttarens balans A o 0 o där är det skillnad på om den kan hjälpa eller stjälpa.

Kan man inte det första så är det givetvis inget vidare, o man får ha ngn som skäller på en när man sitter fel.

Att piffa o puffa är ju lätt.
Problemet kommer när man ska försöka samla hästen eller forma den i ett högre tempo. Att inte hålla i o smacka bara.

Om den reser sig så är det ett tecken på att den inte förstår o att den försöker fly.

Rider man sen lite likadant- håller i för mkt... ja då kan den börja göra likadant uppsuttet.

gillar inte att de måste ta den utvägen.

Mina hästar har man kunna sätta press på lite, men de har aldrig satts i den sitsen o har sonika aldrig haft ngn tendens att vilja resa sig.

Senast ändrad:

Jag tror att du och jag tycker lika, jag vinklar ju det jag skriver utifrån att kunna/inte kunna göra en korrekt sluta om man är duktig.:) Jag är inte duktig med tömmen, och även om jag inte är någon speciellt duktig ryttare heller, så har jag såklart bättre chans på rygg än från mark (lättare att inverka med hjälperna). Att göra fina skolor är och bör vara lättare uppsuttet såklart!

Däremot ser jag arbetet på töm som en chans att (föruttom att bygga ryggmuskler och låta pålle stretcha) se hur min häst reagerar/balanserar utan mig på och sedan ta med mig det till när jag sitter på hästryggen.

Den här unghästen har varit en problemhäst sedan dagen han reds in enligt vad jag fått höra. Hans mor hade samma beteende.

Han har ridits fram, fram, fram utan att tas i munnen. Då är han upptaggad och lite okontrollerbar. Men han kan ju inte resa sig i snabbt tempo iaf.

Jag har nu förstått att man nog ridit in hästen för fort. Han är rädd för en massa saker, bakskygg och har sadeltvång. Så jag rider in den på nytt.
På marken är han lugn idag. Men han har en hel del osäkerhet som måste jobbas bort. Och osäkerheten blir större då jag inte står på marken.

Problemet är att han satt i system att resa sig. Jag har hört om att han gjort det sen dag ett i ridning. Han har skrämt flertalet till att låta honom få sin vilja fram. Att tex ombes kliva av stigen ner i djupare snö där han vet att det är tyngre tycker inte jag är en okej anledning till att resa sig. Han är alltså ibland rent ohyfsad. Han är inte rädd för att gå där och han förstår. Däremot är han lite lat.
Han hade väldiga problem med klaustrofobi då han kom. Man fick inte hålla fast honom någonstans, inte ens lyfta benen etc. Nu får man göra det överallt och han är lugn.

Det här är alltså en häst som är högenergisk, rädd, lättstressad och i rädslan då hotar.
Jag ser varför han gör som han gör. Jag har jobbat med problemindivider i ganska många år. Och jag har bra hjälp från dressyrtränare och NH-tränare som gjort det ännu längre.
Jag tror nog vi ska få ordning på hästen. Han är redan mycket, mycket bättre. Men det är ingen häst med lite små problem. Det är hela paketet i en högenergisk och superkänslig oskolad sak. Så det lär ta tid.
Jag tror han ridits in för fort, hos proffs är det dyrt och han skulle gå 3-års. Det fick gå fort. Jag har börjat förstå det genom att höra saker från andra som varit med då. Och sen har han stått ett år hos en portugis som inte skrittar uppsuttet. Där var det ridning enbart på ridbana och i trav och galopp.

Om man tex säger åt hästen att du rusar inte fram i trav direkt jag suttit upp kan hästen bli förbannad och resa sig. För att han är van vid det och tycker det är skojigare än att vänta tills man ev grejat färdigt med stigbygeln etc. Det ser jag inte heller som ok.
Alltså måste han lära sig ta det lugnt. Och då menar jag lugnt i huvudet framför allt. Man måste se till att inte bädda för problem genom att försöka behålla honom i ett lugnt sinnelag hela tiden. För då är han ridbar.
Han är riden så pass att han kan gå i form i alla gångarter, stop, svänga, lite sidvärts. Så han är inte helt oskolad. Men han har ett svårt psyke. Och det har man inte riktigt hunnit ta hänsyn till tror jag. Alt försökt på fel sätt.
När jag valde att rida fram, fram så konserverade jag bara problemen. Så nu har jag bytt metod.
Ynglingen behöver så klart få bränna energi. Men det får han göra lös i ridhuset, löshoppas, som handhäst etc. I ridarbetet är det mest psykologi nu. Det är en livsfarlig häst. Och han måste lära sig impulskontroll och lugn. Något han aldrig behövt ha i ridning förr. Man har ridit slut på honom för att få honom lugn, jag med tills nu. Det var en dum metod.
Med byte av metod så har han lugnat sig offantligt. Han reser sig inte i något arbete vi gör nu. Då han rest sig hänger tygeln fritt för det mesta och det är i fri skritt eller om omgivningen påverkar. Och det är inte någon press på att han ska samla sig heller. Han är bara 5 år. Han är inte där än. Han ska bara lära sig att inte resa sig och att gå i balans.

Ingen av övriga hästar jag arbetat med är sånna som reser sig. Den här var det långt innan jag fick den. Han är en sån som jag tror hade gått till slakt annars. Han är vacker och väldigt rar på marken. Men han har så mycket problem som befästs genom flera års tid. Så jag tror inte så många köpt en sån häst. Om de gjort det hade han nog skrämt skiten ur de flesta och sålts vidare/slaktats.
Nu börjar han bli bättre. Han kanske kan bli så att iaf jag inte får problem med honom. Men jag har inga större förhoppningar om att kunna ha medryttare eller låta andra rida. Det här är ingen liten häst som just nu är missförstådd och utåtagerar. Det här är en som kanske varit det och satt ett visst mönster i system.

Givetvis är det svårare att få med arslet i ökade gångarter. Det är det ju i ridning med. Jag skulle aldrig fixa det. Så därför håller jag mig till lägre tempo vid arbete för hand. Jag har heller nog aldrig sett någon annan fixa det. Så jag vet inte om jag tror det är rent möjligt.
Det skulle inte vara någon kvalitet i arbetet om jag gjorde det. Och då är det ju värdelöst. Jag springer dock runt med unghästen. Han är ju som sagt inte skolad än.

Och som jag tidigare sagt så rider jag ju hellre. För jag tycker det är lättare.

Det finns ju skäl till varför det heter töm-körning tycker jag. Töm-KÖRNING.. Hur ser hästar ut i formen när man kör.. Inget vidare skoj för det mesta. Och för det mesta ser det lika lite skoj ut då folk töm-kör.
Anders Eriksson är väl rätt duktig. Men han kör ju liksom hästar. Det är hans grej. Inte dressyrridning.. Han kommer regelbundet till oss. Och jag har pratat en del med honom. En vän var med med sin välutbildade häst. Inte fasen fick den arbeta något. Den såsade runt där med sänkt rygg.
Då den jobbades för hand nu i helgen i träns så fick den ju arbeta. Den fick samla sig, göra skolorna, piaffera, diagonal sluta i passagetänk och pirouette i detsamma. Sen kan den ridas en annan dag med mellangångarter etc instoppat. Den fick vilopauser med fri skritt etc. Det är ett arbetspass med styrketräning som gymnasticerar hästen.
Passet för Anders fick han ju bara larva runt utan någn som helst anspänning.

Men ytterbak hamnar inte under tyngdpunkten bara för att ganaschen kommer parallellt med väggen.
Det finns ingen koppling framifrån och bak så att hästen trampar inunder sig mer, det måste komma bakifrån och det genom att, och det är enda sättet, att inre skänkeln driver inre bak till att ta längre stag framåt så ytterbak får och måste ta en längre väg, den längre vägen stärker, gymnastiserar och trampar mer mot tyngdpunkten.

Hur får man till den rytmiska drivningen av inre bak på töm?

Nej, det hamnar inte där med svikt och bärighet, men hästen placeras med ytter bak i en linje mot hästens centra.. eller hur jag ska uttrycka mig!? Om man så ökar intensiteten i steget, kan vara lätt på alerta hästar, kan man få hästen att lägga mer vikt över ytter bak, som pga böjningen ju tar en längre väg med ytter bak -sträcker det och gymnasticerar det. Eller, längre.. Båda tar väl lika långa steg, bara det att inner kommer att placeras lite längre fram pga att inner höft är framtagen.. samt att utsidan rygg, länd och lår osv längs

Det är ju i princip ingen reflexmässighet i att lägga till skänkel -driva på ett specifikt bakben och att få ett korrekt svar i form av bärighet. Det måste utbildas fram! På helt grön häst händer ofta inte mkt vid drivning.. inte korrekt arbete iaf, så ibland känns det som om det kan hända så mkt mer vid korrekt markarbete -OM- man lyckas placera dem helt rätt! Efter att de är placerade kan röst eller annan pushning få energin att göra jobbet.
Då tar det bra, och de får in den rätta rörelsen i kroppen som sedan kan överföras till ryggen och kopplas ihop med hjälpgivning uppifrån! Alltid lättare om nervsystemet fått erfarenhet av den rörelse man ber om från ryggen!
-har jag upplevt iaf!
Men, har de spänningar/stress/låsningar som förhindrar korrekt placering och längning av utsidan/kortning av insidan, så blir det pannkaka!

Men varför skulle det vara svårare från backen? Nu var det iofs inte du som påstod det, men du höll ju med! ;)
Bara för att det inte är samma typer av inverkan man har så betyder det ju inte att det är svårare.
Ponera att man är uppväxt med extremt kunniga nissar omkring sig och själv haft mer intresse av att pyssla från backen (man kanske blivit för stor för sin ponny, som exempel, och upptäckte att man tycker markjobbet är roligt). Denna hypotetiska person hade inte alls samma kunskap och pedagogik-nivå på sina vanliga dressyr- och hopptränare under rid-tiden så ridkunskaperna är inte på samma nivå. Jag tror att det är det motsatta t o m, att nämnda person skulle ha snabbare och lättare att lära sig markjobbet än för samma person att lära sig samma känsla/precision från hästryggen. (fast även det hypotetiskt)
Varför? Jo, för att man även har som fördel att hästen inte har samma direktkontakt igenom kroppen som när man rider. Visst måste man ändå lära sig viss hållning, kroppskontroll, balans, kontrollera sina tankar och sitt fokus osv, men man har inte nackdelen av att själv bli smittad av hästen så man måste ha kontroll på sig själv under inverkan från hästen.
Du har ju precis samma fördelar bara lite annorlunda när man jobbar från marken.
Hästen är lika mycket tankeläsare, läser av fokus, kroppsspråk, placering, små tygelimpulser osv.

Sen säger jag inte att det är lätt för det, men enda anledningen som jag ser det att jag tycker det är lättare att rida är för att det är det man är van vid och redan har hunnit ta sig igenom en massa grovjobb i jämfört med från backen där t o m väldigt mycket av grovjobbet kvarstår. (för min del alltså)
Med rätt tränarhjälp känns arbetet för hand plättlätt i jämförelse med att lära sig samma saker uppsuttet. På låg nivå alltså än så länge, men kvalitetsmässigt helt ok, och då jämför jag inte med just tömkörning eftersom jag aldrig tränat för någon inom specifikt det området. Största fällan inom tömkörning som jag ser det är att det är lätt att få mycket i handen. Men det är inget jag utgår ifrån att alla får.

Fast det där sista tycker jag är lite förmätet av dig, som erkänt att du själv inte är speciellt kunnig från marken. Jag är bara nybörjare, men titta på nån av de riktigt duktiga när de tömkör en riktigt fin häst - man har andra hjälper som man inte har från ryggen som man kan använda sig av, och en skicklig kusk (det heter så, även om man inte har vagn bakom) kan samspela dessa så skickligt att de får det hela att se busenkelt ut (på samma sätt som en skicklig ryttare gör).

Var har jag "erkänt det"?

Det är som att säga att det inte går att rida GP- dressyr för att man inte kommer att komma dit själv? Tur att det finns andra bevis än det man själv åstakommer.

Och jag har inget emot tömkörning, ser det som ett gott komplement , om inte annat slipper hästen ryggbördan en dag emellanåt, positivt.

Och betvivlar heller inte samspelet med kusk, var nu det jag skriver kan tolkas som så?:confused:, men riktiga skolor på töm, någon eller några enstaka kanske lyckas (på en skolad, riden häst), för resten blir det fel, men det är ju bara att lägga ut bevis.

Nej, det hamnar inte där med svikt och bärighet, men hästen placeras med ytter bak i en linje mot hästens centra.. eller hur jag ska uttrycka mig!? Om man så ökar intensiteten i steget, kan vara lätt på alerta hästar, kan man få hästen att lägga mer vikt över ytter bak, som pga böjningen ju tar en längre väg med ytter bak -sträcker det och gymnasticerar det. Eller, längre.. Båda tar väl lika långa steg, bara det att inner kommer att placeras lite längre fram pga att inner höft är framtagen.. samt att utsidan rygg, länd och lår osv längs

Det är ju i princip ingen reflexmässighet i att lägga till skänkel -driva på ett specifikt bakben och att få ett korrekt svar i form av bärighet. Det måste utbildas fram! På helt grön häst händer ofta inte mkt vid drivning..

Fast fungerar inte de drivande, sidförande, formande och mothållande skänkelhjälperna så tycker inte jag att man ska börja med skolor.

Och ytterbak går i sluta längre sträcka,det ska framför och förbi inre bak.

Fast fungerar inte de drivande, sidförande, formande och mothållande skänkelhjälperna så tycker inte jag att man ska börja med skolor.

Och ytterbak går i sluta längre sträcka,det ska framför och förbi inre bak.

Nja, jag kan tycka att det är något som vilken häst som helst kan göra, då de ju kutar omkring i skolor (ibland ovan mark) i hagen.. Att under kontrollerade former göra de övningarna från marken känns inte överbelastande. Det är som sagt så svårt, att man förmodligen inte kommer kunna tvinga en häst som inte är redo till det den inte klarar. Då blir det som sagt dåligt! Det är ju en så lång väg att trimma in dem på hjälperna, att man missar nyttiga finlir-övningar om man släpper alla möjligheter man har från marken och väntar in en ganska hög utbildningsgrad uppsuttet. De är nog mognare än så i kroppen långt innan de lyssnar så bra på hjälper och kan koordinera sig med en ryttare som (ibland) krånglar till det på ryggen!

Det är kanske så, att ytter bak tar längre steg. Tänker att det kan vara en illusion då inner bak är framflyttat pga höftens framtagna läge. Att då ytter bak måste sträckas för att komma ikapp, men väl inte kliver förbi så himla långt. Mer sätts ner mer distinkt och med längd utsida pga böjningen. Tycker att det iaf är mest intressantast hur utsidan längs och gymnasticeras/belastas, samt hur nervsystemet får känna igen en bra kroppslig balans tidigt!

Nja, jag kan tycka att det är något som vilken häst som helst kan göra, då de ju kutar omkring i skolor (ibland ovan mark) i hagen.. Att under kontrollerade former göra de övningarna från marken känns inte överbelastande.

Nej, hästar kutar inte omkring i skolor i hagen, bara för att man ser någon form av vridmoment eller vad det nu är så betyder det inte skola.

Det är just för att just skolor är onaturliga för hästen i grunden som de fungerar så gymnastiskt bäst, man kommer åt något som hästen inte sätter sig själv i.

Jag vill eg inte säga emot.. För jag tror att pga att de flesta hästar har spänningar och som de lata vareld´ser de och vi i grunden är, springer de inte runt i spontana perfekta skolor! MEn, de som är otroligt fina i kroppen, uttrycker ofta sin glädje i jobbiga rörelser!
har mer än en gång sett unghästen i otroliga diagonalslutor och rörelser som man bara längtat efter att få uppleva uppsuttet.MEN, väl riden var hon som vilket trökmåns-unghjäst som helst! Pga att just då upplevde hon inte den glädjen som då jag såg henne dansa i hagen.

De flesta ridhästar hänger och såsar eller springer runt utan bärighet i hagen, men ibland visar hästar naturliga skolor frivilligt! både unga som gamla!
Därför tycker jag inte det är skadligt att försöka pillra fram de där övningarna ganska tidigt!
Som sagt går det inte om de har spänningar7låsningar eller inte fattar!

Hingsten vallade ofta sina vänner i pampiga slutor.. Som en dominansgrej! Han hade inte heller svårt att göra den vid hand som treåring!

Ytter tar mer vikt o längre steg. därför vill man uppmuntra innerbak att ta ett längre så man kan använda halvhalten till att få den att sätta sig mer på ytterbak.

Jag har aldrig sett en häst göra skolor i hagen o då har jag sett mkt hästar.

Då har vi väl kärnfrågan- vad är en skola=

att de kan öka springa på tvären, trmapa ngt steg är inte samma som att allt är naturligt för alla.

mina är bäst på att springa fort o rodeo.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 824
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar