hur lära hästen detta?

Sv: hur lära hästen detta?

Nej det är inte regelrätta skolor.
för det måste man rida till den o få den böjd i innersidan- runt skänkeln.

Sen kan bara mkt skickliga få till det även från marken.

Jag anser att om man sen strävar efter kvalitativa skolor, så ska man inte ge sig in i detta. sk. vikning o annat är bättre.

vill man drömma om att det är skolor så är ju inte det ngt fel- bara hästen inte går orent för att man begär mer än den klarar av.

vill man drömma om att det är skolor så är ju inte det ngt fel- bara hästen inte går orent för att man begär mer än den klarar av.

Är inte risken stor att man lär in ett rörelsemönster som faktiskt inte har någon utvecklande effekt?

Och att det leder till större problem att få till skolor sedan, om man nu kommer dit?

TS undrar hur hon ska gå tillväga för att lära hästen öppna och sluta för hand. Jag utgår ifrån att hon då menar korrekta öppnor och slutor.

Var vänliga och återgå nu till ämnet - ni som har synpunkter på rörelserna på filmer kanske kan berätta hur TS ska göra för att rörelserna ska bli korrekta?

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

TS undrar hur hon ska gå tillväga för att lära hästen öppna och sluta för hand. Jag utgår ifrån att hon då menar korrekta öppnor och slutor.

Var vänliga och återgå nu till ämnet - ni som har synpunkter på rörelserna på filmer kanske kan berätta hur TS ska göra för att rörelserna ska bli korrekta?

Jag tror det är svårt skulle vilja säga omöjligt men Axel vet säkert att det kan gå.

Svårt för man mister skänklarnas möjlighet att påverka, både som formande och mothållande. Detta ska då istället göras med tyglarna-med risk att tygeltagen härskar, alltså blir större än drivningen, och då blir det pannkaka.

Dessutom, vid tömkörning så får man alltid en fördröjning av hjälperna mot när ryttaren sitter på, bara det gör att det är dömt att misslyckas.Man kan inte parera upp med tygeltagen i den hastighet som krävs och som man kan om man sitter på.

När jag lär in öppna , sluta me mina hästar så kommer det lite av sig självt när hästen är redo, dvs kan gå i böjning och förstår hjälperna.

Vad jag gör är att börja jobba hästen från marken, genom att låta hästen gå på en volt med mig bredvid, där börjar jag visa hästen med hjälp av en liten pisk och förhållningar, hur hästen ska göra för att ta med sig innerbak.
Provar sen att gå böjd rakt fram på spåret, och sen börjar jag med att jobba med öppna och slutan, är väldigt tydlig i mina hjälper och visar tydligt med min kropp hur jag vill att hästen ska gå, ex i en öppna, för du in dina axlar och tar med dig bogen in samt förhåller på inner.

Tycker det e riktigt svårt att förklara , nästan lättare att visa, men en bok jag kan tipsa om är Katrins : skola din häst, samt Bents böcker, ridning på kandar, där finns både bilder och förklaringar.

Så börja med att lära hästen att du går bredvid den och sen lär du in hjälperna. Det tar ju sin stund, och tragga inte! Utan gör det kanske max 15 min , beröm varje steg, gör hästen fel, visa om utan att säga nej, och ju mer beröm den får desto snabbare lär sig hästen att göra det du vill :-)
Det roliga är att när man hållt på ett tag och gör en liten paus i träningen, så är det precis som om hästen tar åt sig allt ännu bättre och man kan gå vidare till nästa steg, det sitter där och vilan har fått hästen att smälta allt :-)

Provar sen att gå böjd rakt fram på spåret, och sen börjar jag med att jobba med öppna och slutan, är väldigt tydlig i mina hjälper och visar tydligt med min kropp hur jag vill att hästen ska gå, ex i en öppna, för du in dina axlar och tar med dig bogen in samt förhåller på inner.

Vad har den förhållande innern för funktion?

Halvt kl

Jag tycker det är galet mycket svårare att jobba från marken än uppsuttet. Jag vill ha min sits och mina ben!

Men det går att jobba hästen från marken i korrekta skolor. Dock är det svårt! Men man har ju spöet och sin kropp till hjälp där man saknar skänklarna och sitsens inverkan. På en redan skolad häst så kanske det går att tex trampa den med bara tyglarna. Men skolorna och pirouetter brukar man behöva spö som skänkel om det ska bli bra. Jag skulle dock aldrig klara en pirouette och har problem med slutan. Jag har försökt lite grann bara. Men jag tycker jag får till bättre jobb i ridningen. Och tycker ju det är roligare att rida. Så jag gör hellre det.

Men för någon v sen såg jag min tränare jobba en kompis välutbildade häst i diagonala slutor i lite passagetänk. Men det är ju en skolad häst och en man som är väldigt bra på arbete för hand. Jag hade inte klarat den ens med den hästen.

Ang att lära in det mekaniska först och sedan samla ihop dem så det blir någon form av kvalitet i övningen så verkar det fungera. Jag har själv ridit "skolor" utan någon kvalitet för att lära mig mer än hästen hur jag ska göra för att precisionsrida kroppsdelar. Och både jag och samma häst har sedan förmåtts samla ihop oss på riktigt. Jag har sett det hos flera andra med. En del av dem tävlar idag på iaf högre msv nivå med placeringar. Någon ska väl starta svårklass snart har jag för mig. Så det bedöms som bra där med.

För mig är en öppna btw en öppna om hästen är böjd men bakfötterna pekar fram och går råkt fram. Tvärar den och tårna pekar sidledes så är det en misslyckad öppna eller misslyckad skänkelvikning. Om man nu inte tänkt sig en övning som är en kombination av de båda. Då är den ju bra. ;)

Menar någon på att det är en öppna och en sluta och det inte är så, så är det väl inte det?

Jag ser det såhär - det är effekten som är huvudsaken. Ibland om man t o m bara har lite "tänk" åt en rörelse så kanske det utifrån utgångsläget/nivån ger mer än att göra en "korrekt" rörelse, bara man kommer åt rätt saker i hästkroppen. Ibland kanske t o m enbart tanken räcker för att ge effekt i hästen. Ibland har man fortfarande problem att ens få till riktningen eller böjningen, eller helt enkelt någon "stor" detalj bra, men man får ändå till snäppet mer i hästen som gör att helheten känns bättre efter rörelsen. Då är det mycket viktigare än rörelsen i sig tycker jag.
Alltså - även om man strävar efter en väl utförd rörelse och man inte kan få till den till 100% så är det att få till den bra nog att få en bra/konstruktiv effekt i hästen som är det viktiga (låt oss vara realistiska - åtminstone ur mina mått mätt är det sällan man ser perfektion, särskilt inte en längre stund i taget. Då skulle det ju inte finnas kvar något att jobba på - vilket det "alltid" gör, bara mer eller mindre och på olika sätt.)
Tar man ner det på ännu lägre nivå så kanske huvudsaken är att man får till signalerna och riktningen, att man lär sig övningen så att säga och då måste man ju få fokusera på svaret på hjälpen snarare än rörelsen i sig.

Det är riktigt imponerande att kolla på diagonalslutor och piruetter och liknande för hand! :love:
Har faktiskt fått till lite diagonalsluta i skritt från marken, men det var klurigt. Noga med att man har böjningen innan och att inget börjar falla iväg, för då blir det pannkaka... Har man diagonalslutorna så är ju inte piruetterna (i skritt tänker jag på..) så svåra -egentligen- men, eh, sen var det ju det där med att man inte kan direkt påverka något i själva rörelsenutan att det blir pannkaka, utan förberedelserna, ingången och signalen måste verkligen bli PERFEKT. Fast tänker man efter så är det ju egentligen samma i ridningen också om man ska få till det riktigt bra?
Hursomhelst - imponerad över de som orkar och kan göra en massa för hand! :bow:

Det är riktigt imponerande att kolla på diagonalslutor och piruetter och liknande för hand! :love:
Har faktiskt fått till lite diagonalsluta i skritt från marken, men det var klurigt. Noga med att man har böjningen innan och att inget börjar falla iväg, för då blir det pannkaka... Har man diagonalslutorna så är ju inte piruetterna (i skritt tänker jag på..) så svåra -egentligen- men, eh, sen var det ju det där med att man inte kan direkt påverka något i själva rörelsenutan att det blir pannkaka, utan förberedelserna, ingången och signalen måste verkligen bli PERFEKT. Fast tänker man efter så är det ju egentligen samma i ridningen också om man ska få till det riktigt bra?
Hursomhelst - imponerad över de som orkar och kan göra en massa för hand! :bow:
Diagonalsluta där den bär sig mest på bak?

Det blir väldigt avslöjande när man byter till 2 -takt- trav.

Återigen. man måste ha energi- mkt motor för att hästen ska kunna utföra det väl. Det går inte om man går efter. Den bromsas för mkt eller vet vilket tempo som matte vill ha den i- försvårar rejält.

Sorry, men det är ingen idé att diskutera det med mig då jag är för rookie på markjobb på den nivån.
Däremot så misstänker jag att som med det mesta beror det på hur. För att det inte funkar för en person betyder ju inte att det inte funkar för någon annan?

Ja visst och det handlar kanske främst om vem? Jag har sett det på filmer, på Flyinge nån gång och så Anders Eriksson, kanske nån mer. Men det är ju ingen av dem som håller till här gissar jag:D
De springer och jobbar, och det är inte tal om att människan bekvämt kan gå efter hästen. Det behöver vara en mycket välskolad häst också.
Man måste nog godta att det krävs mer än man själv har i många fall. Därför tycker jag att tömkörning är svårt och skolor i stort sett omöjliga om man verkligen vill ha en skola i dess verkliga mening. Flytta bakdelar och framdelar är inte riktigt samma sak.
Det är bra att jobba hästen från marken, om man kan göra det rätt. Skänkelvikning är lättare än skolor.

Jag ser det såhär - det är effekten som är huvudsaken. Ibland om man t o m bara har lite "tänk" åt en rörelse så kanske det utifrån utgångsläget/nivån ger mer än att göra en "korrekt" rörelse, bara man kommer åt rätt saker i hästkroppen. Ibland kanske t o m enbart tanken räcker för att ge effekt i hästen. Ibland har man fortfarande problem att ens få till riktningen eller böjningen, eller helt enkelt någon "stor" detalj bra, men man får ändå till snäppet mer i hästen som gör att helheten känns bättre efter rörelsen. Då är det mycket viktigare än rörelsen i sig tycker jag.

Det som är huvudsaken som jag ser det är att effekten ska vara utvecklande, alltså positiv, eftersom rörelsemönster som är lite hipp som happ, förböjda i halsen ex, är mer negativa för hästens fortsatta utbildning än att låta bli.

Och med korrekt menar inte jag att en öppna direkt ska vara rätt, utan att man börjar försiktigt, bogen innanför, vilket är lika rätt, och ser till att klara ut den biten först utan förböjning.

Att dra i tömmen hit och dit så det både vingligt och/eller förböjt, då gör man det för sin egen skull, vara duktig, mena sig kunna, inte för att stärka hästen.

Då är det bättre om man är kvar på volten,ex.

Annars hör ju jag till de, uppenbarligen få, som inte tror det kan bli rätt på töm.

Jag brukar galoppera efter unghästarna i skogen- far som en snorloska:bump:
Har ej "gramankoppling" eller pisk- använder tömmen.

Kan vid tömkörning på volt försöka använda tömmen som skänkel- just för att den ska böja sig- börja förstå den o yttertömmen som ligger runt rumpan.

Flyingehästarna m. fl rids ju till vardags- skolade.

Sen är det bara ngt enstaka tömkörningsekipage som kommer så pass långt.

De kan inte visa vilken kuse som helst... bara sådär. det krävs många år av en mkt mkt skicklig förare o samma kuse.

Senast ändrad:

Kl

Kanske upprepar vad ngn annan skrivit men..

Tänker att skolor vid hand är skitsvårt, men såklart går! Tyvärr ganska omöjligt att korrigera hästar som har låsningar eller har mkt svårt att böja sig rent då man inte har några korrigeringsverktyg direkt!
Snarare kan man jobba med det på redan ganska lösgjord och rak häst!
En tränare, eller två.. har grejat och provat sig blå på min arab då hon var stel och låst i kroppen, det var omöjligt helt enkelt, att genomföra skolor vid hand för hon vek sig ofrånkomligt framför bogen och tvärade med rak kropp och huvud på sned. -Gaanska svårt att komma runt sedan då rörelsemönstret är inrotat!

Jag brukar tänka att man genom att forma halsens bakre del, även får med nacken och resten av kroppen, då de är reflexmässigt ihopkopplade nacke-bäcken. Så, har de inga värre stelheter och nervsystemet i trim kan man få en ren böjning genom att forma halsen med tygel och lite pill på halskotpelarens bakre del/tryck på bogen.
Så om man vill jobba i öppna plockar man in framdelen lite och ser till att inner bak hamnar under vikten och inte bara slinker iväg på "yttertrakten"

Vid sluta "puttar" man ut framdelen (med sin position eller tryck på halsen/bogen) mot väggen, som är lämplig att ha då man lär in det hela, så inte hela hästen försvinner ifrån en.. Då ganashen kommer parallellt med väggen kommer ytter bak att hamna under tyngdpunkten. Viker sig hästen kommer den förmodligen för nära/tvärt med bakdelen och skyndar fram. Det ska kännas "trögt" och välavvägt, framför allt lätt i handen!!!!

Man kan korrigera med spö mot sadelläge på sidan för att hålla kvar böjningen, eller impuls på baklår för att öka sviktandet bak. Dragande i innertygel är alltid ett aber, mest risk att tappa böjning och få en häst som häver sig över innerbogen!

Då hästen är van rörelsen räcker det ofta att positionera sig och så kommer hästen efter i sluta då man rör sig ifrån den! Minsta stelhet och den kommer sladda undan med bakdelen och bara kliva omkring sin "mitt". Den ska kännas bakdelscentrerad!
Som sagt svårt att tvinga dem in i något de inte klarar ifrån marken, då blir det mest dåligt och fel!

Kl

Vid sluta "puttar" man ut framdelen (med sin position eller tryck på halsen/bogen) mot väggen, som är lämplig att ha då man lär in det hela, så inte hela hästen försvinner ifrån en.. Då ganashen kommer parallellt med väggen kommer ytter bak att hamna under tyngdpunkten. Viker sig hästen kommer den förmodligen för nära/tvärt med bakdelen och skyndar fram. Det ska kännas "trögt" och välavvägt, framför allt lätt i handen!!!!

Man kan korrigera med spö mot sadelläge på sidan för att hålla kvar böjningen, eller impuls på baklår för att öka sviktandet bak.

Men ytterbak hamnar inte under tyngdpunkten bara för att ganaschen kommer parallellt med väggen.
Det finns ingen koppling framifrån och bak så att hästen trampar inunder sig mer, det måste komma bakifrån och det genom att, och det är enda sättet, att inre skänkeln driver inre bak till att ta längre stag framåt så ytterbak får och måste ta en längre väg, den längre vägen stärker, gymnastiserar och trampar mer mot tyngdpunkten.

Hur får man till den rytmiska drivningen av inre bak på töm?

Kan du inte utveckla? Det verkar visserligen svårt men omöjligt?

Det finns ju massvis med användare här inne som enligt egen utsago kan, men jag har fortfarande inte sett något bevis.

En anledning till att det är svårt är att en töm alltid blir en liten fördröjningshjälp, det är samma med spöet, den hjälpen som vissa nu menar både driver och formar hästens sidor, den blir också fördröjd, man känner inte så kvickt vad som behöver pareras upp som när man sitter på och då hinner felet bli större, med vingel som följd, eller annat.

Men som jag skrev tidigare, kanske någon kan.

Senast ändrad:

Jag vet inte om det är så att det finns massvis här på forumet som är duktiga på markarbete? Jag har inte fått den uppfattningen, eftersom det mestadels diskuteras ridning.

Skit samma, jag har i princip inte alls arbetat från marken med mitt äldre sto. Nu ska "unghästen" igång, och där gäller det marken till att börja med. Jag tänker ta med henne på nästa kurs för att få hjälp av tränaren.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 079
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 825
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar