hur lära hästen detta?

Sv: hur lära hästen detta?

Ja du...

Kan förklara hur jag lärde min sluta "för hand" och i tömkörningen men då går jag bakom... :p

Liten film på hur jag gör när jag tömkör...

Tittade på din film, hästen ser inte helt ren ut. Man ser det både i öppnan och sen när du har honom på volten. Är det "bara" stelhet som försvinner när han gått ett tag och framför allt går på i lite bättre tempo? Svårt att se på en filmsnutt.
Det är inte ett påhopp, utan bara en fundering kring det jag såg:)

tack faust_86 för ditt tipps. :) men just dedär hur man gör när man går på sidan av hästen, har sätt fler som gör så just innom akademisk ridning

Du kan bromsa upp lite på yttertygeln och på så sätt få ytter bakben att träda djupare under kroppen, detta i kombination med böjning inåt och att du mjukt för hästens framdel lite utåt mot väggen brukar placera den i en sluta. Ett annat knep är att trycka lite mjukt i området där hästens halskotpelare kommer upp mellan bogarna, då brukar de reflexmässigt föra rumpan lite inåt.

Längre fram räcker det nästan med att ställa sig i rätt position så vet hästen vad den ska göra.

Svårt att lära sig enligt en enkel beskrivning, men inte så märkvärdigt att göra när man kan det ;)

Det finns två sätt att lära in sluta för hand som jag vet om.

Som du ser på filmerna: Stå brevid hästen i huvudhöjd. Med hjälp av handen så lägger du tryck på hästens hals samtidigt som du smackar på den framåt. Det enda vi vill är att den ska ta ett steg framåt/inåt med ytter bak. Gör den något annat så korrigerar du tills den gör rätt. När hästen förstått låter du den ta fler och fler steg. Tränas bäst mot en vägg.

Andra sättet är med spö. Du står likadant och lägger på samma sätt tryck på halsen. Glömde föressten skriva att hästen måste ju självklart förstå vad trycket på halsen betyder om du ska träna detta så lär in det innan om du inte gjort det. Iallfall lägger du sedan på spöet på ytter höft på hästen, här vill vi samma sak att den ska ta ett steg framåt/inåt med ytter bak, korrigera om den gör något annat tills den gör rätt. När hästen förstår är det bara att utöka mängden steg. Fördelen med denna metod är att du kan träna den utan en vägg brevid.

Nackdelen med att lära ut "korrigera allt annat än det som är rätt" är att man som rookie knappast själv kommer säga rätt saker till hästen alla gånger och då blir det väldigt negativ träning när man korrigerar trots att hästen inte har en aning om vad man vill egentligen.
Kan vara bra att tänka på om man utan tränare ska försöka lära hästen en ny grej. Själv ser jag ju hellre att man misslyckas och får svårt att komma vidare därför men sen kan komma vidare med hjälp av tränare, än att man fått en häst som blir anti och går emot av ren reflex för att man använt för negativ träningsmetod (i kombination med att man själv ännu inte kan riktigt och därmed inte kan vara rättvis).

Självklart har du rätt :) Om inte annat så är det iallafall intressant att veta hur man gör. Det är ju jätteviktigt att berömma minsta tänk åt rätt håll från hästen. Skynda långsamt och alltid hålla det positivt.

Så här har jag gjort.

Jag lär hästen att gå böjd rakt fram. När den kan det så lär jag den öppna genom att ta min egen överkropp något inåt så att yttertygeln kommer mot hästens yttre sidas hals. Oftast lär den sig det rätt lätt. Sen vänder jag mig om och för ut bogarna mot vägg/staket och håller böjningen kvar. Jag lägger också en hand strax framför bogbladet på halsen. Ett endaste steg med tyngden på ytter bak så ger jag massor med beröm. En känslig häst tvärnitar ofta när man kommer framför. Antingen lockar jag den vidare eller så vänder jag mig inte helt om själv. Ibland gör jag även så att jag går i öppna, tar in hästen på en volt och just innan vi kommer ut på spåret igen så vänder jag mig om. Då är vi redan i en sluta. Ett steg och beröm.

Att gå vid handen tycker jag är superkul. Efter ett tag lär man sig att känna i tygeln vad som händer i hästens bakben.

Har bara jättesvårt att se hur man håller det positivt med "inte dit!"-metoden, hästen kommer ju se det som att man säger "nej!-nej!-nej!-nej!-JA!" och blir det många nej på raken så slutar de ju försöka till slut, eller väldigt snabbt om dom är känsliga. :p (jag vet att det går, men det kräver att man redan vet vad man gör tycker jag så man kan tajma rätt och hjälpa hästen mycket med timing/kroppsspråk, att snabbt komma till rätt och bara i lagom grad) Dessutom blir det obekvämt när de hamnar i ett svagt läge (vilket det ju oftast är när de inte är vana att gå så) vilket skulle göra det till: "nej-nej-nej-nej-JA!*oj vad obekvämt det blev*=ja betyder till slut jobbigt/obekvämt.

Jag kan ju bara tala ifrån mina egna erfarenheter och på de hästar jag gjort det med har det varit att det kanske först tagit ett steg rakt fram, jag har tagit tillbaka dem till grundpositionen, ett steg rakt fram igen, tillbaka till grundposition och sen har de gjort rätt så har det varit bra med det. Man måste ju fortsätta tills de gör rätt känner jag? Förstår iallafall din poäng :) Har du kanske någon annan metod du använder?

Jag har börjat med "din" metod (sen är det såklart inte säkert vi gjort exakt likadant för det) att lära in genom att från stillastående trigga hästen till att starta med baken först och hållt framdelen mot väggen/staketet så rumpan hamnar innanför, men stannat och gjort om ifall det har blivit fel. Men jag tyckte inte det funkade bra på de tre hästar jag hade (den ena hade ändå tränaren själv skolat) av de orsaker jag skrivit. Nu håller jag på att lära om mig själv på nytt för att kunna börja om från början med nuvarande hästen och då har vi gjort ungefär som OlleAtlas beskriver.
Räcker det inte att bara ändra position och justera böjning/steglängd vid behov då tror jag nog ändå att man oftast säger fel med kroppsspråket/har fel timing, eller så klarar inte hästen det man ber om, då kanske man får sänka kraven och prova flytta inåt/utåt på volten/bara öva böjning i den mån hästen klarar av, lägga om strategi. Fast det brukar ju alltid gå för tränaren.... ;)

Ska testa den andra metoden och se hur den funkar för den låter vettig. Dock har jag en häst som tycker det är jättekul att gå fort fort fort så det har känts lättare att börja från stillastående :angel:

Tittade på din film, hästen ser inte helt ren ut. Man ser det både i öppnan och sen när du har honom på volten. Är det "bara" stelhet som försvinner när han gått ett tag och framför allt går på i lite bättre tempo? Svårt att se på en filmsnutt.
Det är inte ett påhopp, utan bara en fundering kring det jag såg:)

Hästen går rent men är fd galoppör och därav sned i kroppen = ser orent ut för ett vältränat öga.
Så jag måste berömma dig för attt du ser NÅGOT i alla fall för de flesta ser ingenting. Sen går han ju lite och smyger när det är halt vilket ju förvärrar saken ännu mera.. Detta går ur nästan helt när han jobbat sig varm.

För att komma tillbaka till tråden:
Intressant, jag måste testa andra sättet! :idea:

Ja du...

Kan förklara hur jag lärde min sluta "för hand" och i tömkörningen men då går jag bakom... :p

Liten film på hur jag gör när jag tömkör...

Öppnan är ingen öppna, din häst tvärar med bak och då blir det fel både fotflyttningen och för lite eftergift.
I slutan hackar filmen rejält, men hästen ser förböjd ut och fotflyttningen fram ser inte rak ut.

Ni andra som har skrivit i tråden, ser ni en öppna???

Från början är det svårt att se pga skakig kamera, andra gången ser det inte ut att vara ett försök till öppna men mer att önska, ser nästan lite felställd ut.
Men det finns ju tusen sätt att göra fel och inte många verktyg att ta till när man tömkör på en väg, så jag är inte den att döma i det fallet! :angel:

Men är det så det är?
Att det handlar om att döma?

Menar någon på att det är en öppna och en sluta och det inte är så, så är det väl inte det?

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 079
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 825
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar