Sv: Hur lär Ni in piaff?
Kanske lite märklig fråga egentligen?
Piaffen är ju egentligen ett sådant mål som de flesta övningar i ridningen kan och bör leda till.
Kan man sitta och leka med samlingen och "precisionsrida" bakben i skritt, trav, galopp så kommer piaffen tillslut att vara ett faktum. Sedan går piaffen alltid vidareutveckla, man kan få ridbarheten högre av den (tex flytta bakdel & flytta bogar - skolor, ändra ramen och storleken på gångarten, ändra takt och energi -tempo), men detta arbete börjar som jag ser det från det att man väljer att arbeta med en häst övht.
Du grundlägger piaffen redan i grimman på väg till hagen med fölet?
Själva rörelsen kan man jobba med i många olika situationer. På promenader ute i skogen, jobba med följsamheten samla upp hästen med hjälp av ditt kroppsspråk är ju ett lätt sätt. Smygskritt, skritt där hästen flyttar ett diagonalt benpar åt gången, där man tillför lite energi bakifrån kan leda till piaff lite utan att man riktigt tänkt det - när man tex tänkt sej ta sej genom nån svår "terräng"...
Vid hand jobbar jag gärna en del med att få hästen att starta sin trav bakifrån, dvs "snabba på" ett bakben (dvs be det att inte skjuta på lika mycket) för att få en diagonal tvåtaktig rörelse i skritten och sedan tillföra lite energi för att få traven, detta är ju samma idé som till slut leder till piaffen.
Uppsuttet, jobba mycket med att "precisionsrida" bakben är nyttigt, särskilt för ridbarheten i piaffen. När du väl har piaffen är det ju inte bara bra om hästen bär sej fint - helst vill man ju kunna fortsätta sitta på den rätt bekvämt och kunna styra den sas dit man vill, dvs fortfarande vara mellan hjälperna... Nyttigt är att "leka" i de "distala" änderna av rörelsen piaff - dvs jobba med skritten, med en bra sökning fram till handen samla upp för sitsen och ev korta upp bakbenssteget (påskjutet) för att få närmare en diagonal skritt, leka i denna diagonala skritt med att få fram mer energi -eller kanske mindre energi, långsammare takt och snabbare takt. Göra samma arbete ur traven, samla upp den och leka med att tillföra mer energi alternativt rida långsammare. Rid skolor, förändra formen, jobba med sin egen sits - eller ditt kroppsspråk vid markarbetet.
Självklart kan man ha samma tanke även i töm, precisionsjobba bakben och lek med att hitta takt, form och tempo i skritt och trav.
Ja galoppen kan ju också utveckla piaffen beroende på vad du gör av den
.
Pilarer däremot tror jag kan vara förödande för påbörjandet av piaffen, du kanske får rörelsen men till vilken nytta är den när du inte kan förändra den, hitta följsamhet och således få nån nytta av den? Kanske kan de ha sin funktion senare i utbildningen, det vet jag inte. Kanske beror på vad man har för mål också? Viktigt att veta vad man vill ha ut av piaffen.