Sv: Hur lär man sig att bedöma avstånden?
Jag hade jätteproblem med det innan, men sen jag bytte tränare har det börjat lösa sig med avstånden för mig.
Först och främst en bra galopp, annars har man inget och ta tillbaka hästen på om det behövs.
Om du känner att du ligger fel, kör inte sporrarna i sidorna på hästen i ren panik för om du inte hoppar några högre höjder så trampar hästen om och du kommer över i alla fall. Jag fick panik innan och körde sporrarna i sidorna vilket resulterade i stora och långa hopp som skrämde både hästen och mig.
Rid inte snäva svängar mot hinderna utan ha en ganska lång anridning för då hinner du förhoppningsvis känna om du ligger rätt eller fel i god tid och har tid att korrigera det. Min andra tränare sa precis tvärtom, man skulle rida snäva svängar men det funkade aldrig för mig och vi kom alltid fel på hinderna.
Ca 4-5 galopp språng innan hindret sätter jag mig djupt ner i sadeln med upprätt överkropp och det fungerar också för att komma rätt på hindret. Vet inte varför men hästen blir väl mer balanserad med mer vikt på bakbenen. Tror jag!
Blicken framåt. Stirra inte ner på hindret när du hoppar.
Hoppas att det hjälper er något för jag var också helt knäckt ett tag för jag kunde inte få till de rätta avstånden.