Hur lär man sig att bedöma avstånden?

J

jojjo150

Ja, hur gör man? :crazy: Jag är jättedålig på att bedömma avstånden till hindren och ofta hoppar jag och pollen av alldeles fel.. :(

Sv: Hur lär man sig att bedöma avstånden?

Samma problem för mig :(
Jag tror att det bara är att träna, träna och träna.....

Man kan lägga ut bommar som en hoppbana (fast bommarna är låtsashinder) och träna på att komma rätt på bommarna.....den gör lixom inte lika mycket att komma fel på en bom som ett hinder, och man riskerar nog inte lika mycket att hästen börjar stanna på hinder om man jämt kommer fel.

Man kan ju även ha bommar framför hindren så man automatiskt kommer rätt.

Har inga bra förslag, har ju samma problem själv.
(fast jag hoppar väldigt sällan...)

Jag litar på min häst :p :angel:
Jag brukar känna när jag ska hoppa av. Inte av hästen då, men av mot hindret.

Det kan man göra på många sätt. Egentligen finns bara ett sätt - träna, träna och åter träna. Alla ryttare har ju fått börja där - vissa hoppar mer och vissa mindre. ;) Jag har inte alls den perfekta avståndsbedömningen, men det duger för mig. Jag tränar och tränar - och blir bättre och bättre.
Så - TRÄNA! :p

Gymnastikhoppning + ge hästen utrymme att göra sitt jobb

Som de andra har sagt är det träning och åter träning som gäller. Bommar på marken är bra att träna över. Lägg en på en volt och titta i god tid och försök känna hur många galoppsprång det är kvar och om du måste länga lite eller korta lite. Låt hästen sköta sig själv så mycket det går, det är bättre att den trampar om och kommer nära än att du trycker av för långt ifrån.
När du är ute och rider och galopperar kan du plocka ut punkter för att träna på att se hur många galoppsprång det är kvar. Det kan vara till nästa vattenpöl eller till en sten bredvid vägen. Huvudsaken är du lär dig känna hur mycket plats det är mellan dig och "hindret".

de e bra att fokusera blicken i mitten på hindret för ja menar de hjälper inte hur mycket man en stirrar på hindret- man måste fokusera blicken för att kunna se hur långt man har till hindret! (kom hem från träningsridläger igår hoppinriktat :D )

När jag rider an mot ett hinder tittar jag var avsprångspunkten är. Sen ser jag om jag ligger rätt eller ej. Alltså om jag har ett antal hela galoppsprång kvar till avsprångspunkten eller några hela och typ ett halvt. Det ser/känner man enklare ju närmre hindret man kommer. Om jag ligger fel så minskar eller ökar jag steglängden beroende på avståndet till hindret och dess typ.

man brukar säga att man skall kunna räkna tre galoppsprång innan hästen hoppar av.. man räknar ett två och på tre hoppar hästen av.
man måste då använda ögonmåttet för hur långt de e fram till hindret...
antingen får man öka galoppsprången eller så får man korta dom... de e bara träning träning träning som gäller...
träna på låga höjder innan du höjer...
man ska aldrig hoppa höga höjder om man itne kan komma rätt på hindret!! då kan de bli katastrof!!
man kan hålla sig på 50 -60 innan man vet hur man kommer rätt på hindret... man ska aldrig utsätta hästen eller ryttaren för fara..
man brukar oxå säga att man skall hoppa ifrån lika lång från hindret som hindret e högt.. så om hindret är 60 cm ska man hoppa ifrån 60 cm ifrån hindret.
och man skall kolla på hindret långt i förväg och aldrig ta bort blicken från det!

Senast ändrad:

sitt på en volt med ett litet hinder och testa dig fram, tillslut får du en uppfattning om hur du ligger.
Det är lättare att påverka hästens avsprångspunkt på böjt spår.
Dels kan du korta-länga galoppen, men du kan också flytta hästen i sidled och på så vis påverka sträckan fram till hindret.
En bra galopp är jätteviktigt, om hästen inte bär sig eller rusar så är det 1000 gr svårare.

Ta hjälp av markbommar

Bedöma? Här sätter man full sken trav på travar'n och hoppas att det går :angel:
:p

Jag hade jätteproblem med det innan, men sen jag bytte tränare har det börjat lösa sig med avstånden för mig.

Först och främst en bra galopp, annars har man inget och ta tillbaka hästen på om det behövs.

Om du känner att du ligger fel, kör inte sporrarna i sidorna på hästen i ren panik för om du inte hoppar några högre höjder så trampar hästen om och du kommer över i alla fall. Jag fick panik innan och körde sporrarna i sidorna vilket resulterade i stora och långa hopp som skrämde både hästen och mig.

Rid inte snäva svängar mot hinderna utan ha en ganska lång anridning för då hinner du förhoppningsvis känna om du ligger rätt eller fel i god tid och har tid att korrigera det. Min andra tränare sa precis tvärtom, man skulle rida snäva svängar men det funkade aldrig för mig och vi kom alltid fel på hinderna.

Ca 4-5 galopp språng innan hindret sätter jag mig djupt ner i sadeln med upprätt överkropp och det fungerar också för att komma rätt på hindret. Vet inte varför men hästen blir väl mer balanserad med mer vikt på bakbenen. Tror jag!

Blicken framåt. Stirra inte ner på hindret när du hoppar.

Hoppas att det hjälper er något för jag var också helt knäckt ett tag för jag kunde inte få till de rätta avstånden.

Om man har ett liutet lågt hinder på mitten så är det lättast att ligga och bara rulla på och ju fler språng ju känsligare blir kroppen.
Efter 200 språng rättar man hästen utan problem.

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 597
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 474
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte