Hur lär man in galopp från skritt?

purity_666

Trådstartare
Ja jag hör så ofta att det är fördelaktigt att lära in galoppskänkel från skritt på travare, men fattar inte exakt hur man gör.
Jag har galopperat några gånger, men då har han själv slagit om från trav när han blivit trött. Det har inte varit någon lugn galopp, utan fullt ös medvetslös.
Han springer gärna ifrån i traven och jag tror det vore enklare att få galoppskänkeln att sitta från skritt. Men hur gör man, steg för steg?

Han har fattat galopp i hörnen i ridhus/skar kurva på väg, men då är det i full fart. Han har också fattat någon gång efter hinder, men också då i full fart.
Vi har kommit så långt i ridningen så han orkar bära sig i bra form i 8-metersvolt i trav så han har blivit ganska stark i kroppen.

Så, hur gör jag? Hur ska han fatta att galoppskänkel är galopp? Jag har aldrig lärt in galoppskänkel på någon häst förut. Har ridit galoppovan häst, men hon tog galopp snabbt självmant då hon hade dålig trav.

Såå.. ställa utåt? Lägga på skänkel? Sen då?

Låter som att han behöver stärka sig ännu mer i skritt och trav innan man påbörjar galoppen. Räkna med iaf någon/några månader, mycket klättring. Om han lär sig att det är okej att gå i fullt ös i galoppen så kan det bli svårt att få bort i framtiden. Om du absolut vill träna galopp så rekommenderar jag att göra det utan ryttare i longering eller i tömkörning, och lära in galopp på röstkommando så kommer det också underlätta mycket sen. :)

@purity_666; Att fatta galopp från skritt kräver mycket styrka hos en häst.

Något man kan göra är galopp på komando på lina för att sen överföra det i ridningen. Annars kör vidare på fattningar i hörnen och öva halvhalter och förhållningar i skritt för att sedan lära in dem i de övriga gångarterna. Att det går undan i galoppen kan vara en balansfråga/utbildningsfråga. Fullt ös är ju ganska ofta utgångsläget hos travisarna så ha tålamod och lär in att han ska vänta på dina order inte bara storma på.
Det förträffliga med travisarna är att de ofta är måna om att göra rätt och att de alltid försöker! Så kör igång med halter alt halvhalter vid varje bokstav med målet att kunna göra dem med så små medel som möjligt.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka