hur lär man fölet att ledas egentligen?*dum fråga*

L

lie

fölet är 1 månad och van med grimma men nu på morgonen när jag tar ut honom och märren så vill han gärna gå sin egna lilla väg, och det är väl lika bra att träna honom nu än om nån månad för större blir han och hingstigare :D

provade i boxen men han vägrar ju gå, drar i grimskaftet och när han tar nått steg fram så släpper ja efter och berömmer.. men va fasiken det går inge vidare de här, några förslag+???

Man bör nästan vara 2 i början tycker jag. En som tar stoet o en som tar fölet.
Så gjorde vi i början. Då han inte följde med dit vi skulle gick jag bakom o "puttade på". Räckte med att jag tog armen bakom så gick han framåt.
Man kan även ha ett långt grimskaft som man tar om baken.

ja det är så vi gör nu .. men han måste ju börjas ledas nån gång oxå lr hur???

Iaf min lärde sig snabbt vad som förväntades. Då han inte ville framåt dit vi skulle, så drog jag i grimskaftet och puttade på bak samtidigt.
Efter några ggr så förstod han utan att jag behövde putta på bak.

Nu är han på bete och får vila från all grim o ledträning.
Vi får väl se till hösten om det sitter kvar i minnet hur man gjorde. ;)

Jag knöt fast lillen i mammas grimma (i kort grimskaft)
eftersom jag lastar dem själv så blev det naturligt. Nu är den inga problem alls att leda. :bump:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En stor del av min tid går fortfarande åt till att försöka jaga vidare efter något som kan lösa mina hälsoproblem och få mig att må...
Svar
5
· Visningar
1 237
Senast: Sar
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka