Hur lär man en häst att tycka om transporten?

H

hon_med_skäcken

Min häst är för bedrövlig i transporten.... Hon ska alltid krångla när vi åker hemifrån men när vi har tränat/tävlat och ska hem så går hon på gallant... Dessutom är hon jätte stressad och stressar upp sig när hon ska på transporten och står och slår och stegrar sig hela tiden när vi kör:cry: .. Detta är ganska irriterande och hon har gått över bommen 3ggr...:eek: Nu har vi bommen högst upp och bundit henne JÄTTE kort + att hon får fri tillgång till hö i transporten. Men hon ger sig aldrig.
Sen backar hon aldrig ur transporten! Hon har kanske blivit rädd någon gång när hon backat ut.. När man försöker att trycka henne ut så spänner hon sig och springer fram igen. Så vi vänder henne alltid i tansporten.. :crazy:

Någon som känner igen detta på era egna hästar och kan kanske tipsa mig;)

Sv: Hur lär man en häst att tycka om transporten?

Det kan ju finnas typ trettifyrton anledningar till att hon gör som hon gör; har du boggie? bra dragbil? är det i övrigt ett stadigt släp?
Åka brett eller smalt, vissa hästar trivs bara med det ena eller det andra.
Hur är ditt beteende vid lasting?
Slutar hon om ni stannar, eller lever hon rövare även när ni står still?

Jag skulle börja med att låna/hyra ett boggiesläp med urlastning fram och låta henne åka brett, för att börja någonstans.

Jag har väl inget direkt svar, men håller nog med Blandrastiken ovanför, oraskerna kan vara många...

Det enda jag kan göra är att berätta hur vi gick till väga med min häst, som f.ö. numer går in i transporten på egen hand och står blickstilla tills jag ber honom att backa ut...

Vi satte upp bestämda dagar i veckorna som vi ägnade helt åt att transportträna. Allt fick ta den tid det tog, vi visste ju vad dagen skulle ägnas åt, så tiden fanns. Lugnt och sansat övade vi allt från att gå runt transporten till att helt låta sig stå instängd.
Ändå, trots att vi tyckte att vi gjort allt rätt, så fick han panik och slängde sig omkring i transporten när vi körde omkring. Fick då tipset att ta bort mellanväggen helt, och sen dess har det faktiskt gått som på räls!!

Måste kanske tillägga att min häst, som är en vallack, är oerhört bussig och vill vara till lags. Så jag misstänker att han är lite mer som skolexempel, än som en lite mer problemhäst...

Men vill önska dig all lycka till och hoppas att det blir bättre!

jag vet några som ställde in transporten i hagen, så hästen i lugn och ro fick kliva på och av själv som den själv ville.

Murray skrev:
jag vet några som ställde in transporten i hagen, så hästen i lugn och ro fick kliva på och av själv som den själv ville.

Bra tips....:P kanske ska försöka med det!!:rofl:

Men för övrigt... Vi har testat att ha henne löst bunden med ingen mellan vägg i .... Sen har jag haft öronskydd (bommul) i öronen på henne ibland och det hjälper faktiskt lite...:) Nej hon står ej still i transporten när vi har stannat.... Sen kan vi ju prova att köra boggie och prova avlastning fram och det kanske underlättar... MEn det är ju pengar in i bilden.. Hur mycket kostar det inte? TAck för svaren....

Står hästen inte still i transporten då bromsar man till lite, varje gång den sparkar eller gör ngt annat dumt.
Detta får hästen att tänka på annat...

Murray skrev:

kör in transporten i hagen och utfodra i den...:angel:

Annars som någon ovan skrev, bestämda dagar eller så när man har gott om tid. Att träna på att lasta hästar borde fler göra, oftast tänker vi inte på det förrän vi står där och ska vara på träningen om en halvtimme och är själv lite stressade och nervösa och ja, det vet väl alla vad det gör med en häst.

Annars är ett klart ledarskap A och O! här ligger många av våra problem.

glömde en sak: ta med en hästkompis. Det inger trygghet.

Gissa gammelvallackens min när vi lastade honom och sedan unghästen, körde en timme, släppte av ungästen körde hem igen (en timme) och lastade av.

Vallacken kollade sig runt och hans uttryck var oslagbart "Har jag åkt i två timmar bara för att komma HEM???" :D

nä men helt seriöst, varför skulle man inte kunna det? Förstår inte riktigt varför du tycker det är roligt (det låter kanske roligt men jag skulle helt seriöst kunna fundera på det om jag hade problem med transporteringen). :confused:
För om det skulle ge hästen tid att i lugn och ro låta hästen "lära känna" transporten på hästens villkor, varför inte pröva?

Något som slog mig nu också är att ofta ser man hästar som i början är otroligt snälla att transportera börjar bråka vid lastning och trampar/bråkar vid körning osv pga. att föraren kör dåligt!
De bromsar/gasar för häftigt, kör för fort i kurvor osv. Så fundera lite på hur du kör också (nu vet jag ju inte hur du kör men man kan aldrig vara nog för försiktig), för att göra det så bekvämt som möjligt.
Har en vän som innan hon överhuvudtaget körde med en häst stoppade in en hink med vatten i transporten och körde tills hon förstod hur försiktig hon måste vara för att vattnet inte skulle skimpa ut, så försiktigt kör hon med hästarna nu också. Har du prövat att stå i ett hästsläp någon gång? (visserligen olagligt, men jag tyckte det var ganska obehagligt att göra det med enaxlat).

En hästkompis är inte fel, som någon nämnde. Jag hade en underbar ponny som ALDRIG stampade ens i transporten. Hon har åkt med hästar som gripits av panik, och hon puffar och blåser lite granna på dom som om hon försöker lugna ned dem :love: .

Sen tycker jag att du åtminstone ska prova att åka med ett boggiesläp, det är sådan otrolig skillnad. Jag red/tävlade en ponny som fick fullkomligt panik i transporten, galopperade i sidled med ryggen tryckt mot mellanväggen, svett (eller ånga från svett) droppade ifrån taket och det gick inte knappt att få kontakt med henne. Men efter att hon åker med boggie och brett är det bara lite stamp ibland (när hon vet att dom närmar sig stallet osv).

Hoppas i vilket fall att löser sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama