Hur lär jag mig NH?

B

beate

Förra sommaren fick jag bevittna en "uppvisning" I NH och blev alldeles tagen. Det var som att nånting föll på plats inom mig.

Nu är saken den att jag är en alldeles nyuppväckt hästmänniska utan vidare kunskaper om varken ridning eller hästhantering (har ridit och umgåtts en del med hästar i min ungdom men är inte skolad för fem öre).

Hur kan jag lära mig mer om NH? Har läst Pat Perellis bok men vill ju praktisera också. Har hittat lite kurser här på nätet men fattar inte riktigt om man måste ha egen häst och om man har behållning av en kurs om man är så grön som jag.

Sv: Hur lär jag mig NH?

Har du någon egen häst? Medryttare? Ridskoleryttare?

Om du har en egen häst blir ju allt lite lättare, bara att gå ut och prova lite.

Men vad jag kan tipsa om är:
- försök att studera hästarna såmycket som möjligt när de är i hagen. Hur gör de när de "bjuder in" någon? Stöter bort någon? Visar "kärlek"?

- läs mycket böcker som behandlar ämnet, men tänk på att i grund och botten är NH sunt hästvett så allt dethär med "den fantastiska Duallygrimman", speciella spön mm är inte det viktiga.

- gå någon nybörjarkurs. Jag hade turen att kunna gå en sådan (med egen häst i och för sig) och det hjälpte mig väldigt mycket.
Sen brukar det finns påbyggnadskurser så att man lär sig mer och mer så att säga. Jag åker till Monica Söderlund (gunvarbyn.com), och där vet jag att man kan få låna en av hennes hästar men också "bara" vara åskådare.

ojoj, det blev långt...
Om du vill bolla lite idèer eller har fler frågor får du gärna PM:a mig!

Det finns kurser för alla - både för nybörjare/mer avancerade och med/utan egen häst.

Fråga de kursarrangörerna du tycker verkar vara intressanta. Kan de själva inte erbjuda det du efterfrågar kan de förhoppningvis rekommendera någon annan.

Lycka till! :)
Mvh Cecilia

Jag har lärt mig genom att studera hästarnas beteende, och läst en del böcker som har hjälpt mig lite på vägen men det handlar om att kommunicera med hästen, läsa av den och förstå vad den försöker säga, för den säger saker hela tiden, den berättar hur den mår, saken är bara den att man måste lära sig kunna tyda dessa saker, och sen kunna skilja mellan vanligt vardagsprat och tillsägelser som betyder något.

Det funkar utmärkt om man är lyhörd och självdisciplinerad. Hästen är alltid den bästa läraren :)

Vart bor du??? Kanske det finns någon duktig i närheten som kan hjälpa dig tillrätta. Känner många som är bra på detta här i södra Dalarna!!!

Jag bor i Stockholm men vistas en del i Dalarna under sommaren. Jag skulle gärna gå en kurs/läger med islandshästar.

tack för ditt långa och intressanta svar.
Jag är ridkoleryttare på islandshäst. Där jag rider praktiserar de inte NH så vitt jag har förstått.

Liknande trådar

Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 917
Senast: Nila
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka