Hur "lär" jag henne löslongering?

Twirro

Trådstartare
Jag har vid ett flertal gånger försökt mig på att "löslongera" pollan.. har ingen erfarenhet av löslongering sedan innan och är därför inte helt high på hur det ska gå till :P Nu vet jag inte om det finns olika tolkningar men jag menar altså inte att man ringar in en volt och sedan jagar runt hästen i en cirkel, utan mer att hästen ska springa runt dig i en cirkel utan att ta hänsyn till staket mm eller hur man ska säga.. Altså att man egentligen ska kunna göra det mitt ute på ett fält och inte behöva ha inhängnat för att kunna göra det.

När jag ska försöka mig på detta så har jag både prövat med och utan spö. Utan spö så står hon bara och stirrar på mig och har lite attityden "rör inte du på dig rör inte jag på mig" (för följa john är hon duktig på :p) och har man spö så springer hon bara iväg och vill inte vara med.. Detta har jag som sagt prövat flera gånger men det är samma sak varje gång. Jag nuddar henne aldrig med spöet men hon springer iväg ändå.. (spöet är som en carrot-stick fast utan lina, altså sabilare än ett vanligt spö) Vi har tränat både markträning och klickerträning innan och jag anser iaf att vi har en rätt så bra relation, men sånt är ju svårt att veta :P Hoppas nån kan förklara lite bättre för mig/ge tips på hur jag ska göra...

Sv: Hur "lär" jag henne löslongering?

Jag lärde min röstkommandon vid vanlig longering, tog sen bort linan och fortsatte som vanligt. Skulle aldrig få för mig att släppa hästen lös på ett fält men på ridbana och i ridhus får jag henne att springa runt mig utan lina. Jag har alltid longerspö och har det som signal för henne att det är dags för arbete och använder det ihop med kommandot "vänd" när hon ska byta varv. När jag lägger ner spöet vet hon att det är slut.

Smart! Tack för tipset ;) Nej jag skulle inte heller släppa henne lös på ett fält om det inte var inhägnat med jag visste inte riktigt hur jag skulle förklara för att göra mig förstådd ;)

min kompis har en häst som hon pysslat NH med i drygt ett halvår. de har nu börjat longera utan lina, hon har lärt hästen att när hon lyfter fingret stannar hästen och lyssnar, dit hon pekar springer hästen i en cirkel runt henne när hon curar ihop sig kommer hästen. Det e ganska häftigt faktiskt =)

Aa jo det är ju någpt åt det hållet jag vill lära henne, bara att jag inte kan få henne att gå in en ring runt mig. Antingen står hon still eller springer ifrån mig, har lite svårt att få henne att förstå att det är det mittimellan jag vill åt ;)

Du får testa dig på vad hästen reagerar bäst för, är det rösten eller kroppsspråk(rörelser)? Precis som oss människor har nog de flesta hästar lättare för viss typ av inlärning, min tex, tycker om när jag visar henne vad jag vill genom att "peka", så vid löslongering så ställer jag mig i en lätt drivande position och visar med kroppsriktning och en arm att "hit vill jag att du ska gå nu" och allt eftersom hästen rör sig ditåt och jag följer med, så blir detta till en volt.

För att få henne att stanna, så stannar jag själv upp, släpper ned armarna, och säckar ihop (ger även röstkommando för stopp).

Det du enklast kan göra är att ha henne lös, utan spö, få henne att följa efter dig och prova på olika metoder för att få henne att gå fram "runt" dig på ditt kommando, och ge beröm varje gång du ser att hon försöker förstå vad du vill :) När du sedan har ett bra kommando att arbeta med, brukar det enklaste vara att härma rörelser, så vill du att hon ska trava runt dig, vänd dig snett dit du vill ha henne i en lätt drivande position, och så låtsas du ta några travsteg (behövs ju dock inte om röstkommandon funkar:angel:) och som vanligt, jättemycket beröm så fort hon gör framsteg, löslongering ska ju vara kul:laugh:

ursäkta om det låter luddigt :p

Hur gör du när du longerar henne i lina?

Jag skulle nog börja med att longera i lina, men verkligen anstränga mig att använda linan mindre och mindre, och i stället styra hästen med kommandon och kroppspråk. Då brukar det gå alldeles utmärkt att så småningom ta bort linan och longera hästen utan den.

Jo men jag förstod ändå, tack så mycket för tipsen! :D

När vi longerar henne i lina så används spö (räcker med att man håller i det så att hon vet att man har det), annars står hon bara inne i mitten och stirrar.. Sen vet hon själv vad hon ska göra eftersom det är något hon är bekant med.. Skulle nog dock behöva träna henne mer att spön inte är obehagliga (det misstänks att hon har haft obehagliga upplevelser med spön tidigare i livet då hon var totalt livrädd i början, nu har hon gjort stora framsteg) Känns ju taskigt att använda spö om hon nu tycker det är obehagligt.. För övrigt så longerar jag henne inte så väldans mycket, brukar mest tömköra istället.

För att få hästen att acceptera o vilja löslongeras måste man göra en join-up först. Dvs driva på hästen, lös, den får inte stanna, vänder den så fortsätt driva på, inte i panik, men den kan reagera så i början men saktar snart ned. Efter ett tag (skiljer mkt) kommer hästen börja visa tecken på att vilja stanna o komma in till dig (tugga, slicka sig om läpparna, sänka huvudet, titta inåt o söka din kontakt) då driver du på ett tag till, låt den byta varv med ditt kroppspråk, o så tillåter du den att stanna o komma in till dig, detta gör du genom att vara passiv, backa o vinkla dig ifrån hästen. När den här starten är gjord kommer du kunna löslongera din häst, på vissa hästar krävs flera join-up innan den accpeterar att jobba runt en, lös.
Det man är ute efter är att hästen är uppmärksam på dig o söker din kontak ist att du hela tiden lockar på hästen o tvingar den.

Måste behöver man inte och inte putta bort hästen heller när den söker kontakt. Själv lärde jag min häst röstkommandon och fick henne dit jag ville.

Det finns oftast flera olika vägar till samma mål.

Tänk på att ge mycket beröm, stanna direkt när hästen gör rätt och beröm MASSOR om ni båda nu tycker det är svårt. Det är inte att "bara" jaga runt hästen och befästa röstkommandon. Börja väldigt sakta och trappa upp.

Jag har lärt mig att hästen aldrig får "kalla in sig själv", de är bra om de söker kontakt men de ska komma in på min signal.

Sedan verkar det ju som att din häst inte förstår vad du vill så prova ja antingen emd longeringslina först som andra föreslått. Eller mindre padock ev. dela av padocken så ni bara har en begränsad yta, brukar vara lättare då :)

Jag menade INTE att man ska putta, fösa eller ta i hästen, utan använda sitt kroppsspråk.
Röstkommandona lär sig hästen då de genom ditt kroppspråk förstått vad den ska göra, enkelt!!
Min häst följer oxå röstkommandon, kroppspråk, vikthjäper what ever som den har lärt sig, men meningen med mitt inlägg var att hjäpa TS att förstå att det är kroppspråket som är nummer ett för hästen, o att vi människor ofta överdriver det, viftar med spön o armar o stressar hästen med tusen signaler, istf att invänta dess naturliga beteende o läsa av den. Grunden är att hästen VILL vara med dig o i avslappnat tillstånd lär sig att kommunicera, för det måste den känna tillit, o det kan variera mkt mellan olika hästar.

Själv har jag tränat min häst på att hon alltid ska gå framåt på smackningar oavsett vilket kroppsspråk jag har. T ex var jag själv hopprädd när jag köpte henne men för att vi skulle ta oss förbi det smackade jag innan hindret och berömde henne när hon hoppade för att hon inte skulle påverkas av vad jag signalerade. Det fungerade alldeles utmärkt. Det blev sen grunden till allt och hon kan många ord och är lydig på dem.

Så åter igen, det finns inte bara en enda väg till att nå det resultat man vill ha, det finns flera stycken.

*delvis knapplån*

Tack så mycket för alla svar! :D Men grl, vilket kroppsspråk (anser du) att jag ska ha för att, utan spö, få henne att gå ifrån mig? :) Lilla flickan är lagd lite åt det lata hållet och står gärna och vilar inne hos mig, även när hon förstår uppgiften så brukar hon "nej nu förstår jag absolut inte vad du menar" och väntar på att man ska ta det så långt att hon känner att hon "måste" göra det, ett "nu måste jag göra som hon säger" för henne är då när man hämtar ett spö och bara håller i det, då fattar hon att man menar det man säger och inte kommer strunta i det och gå vidare till en annan övning..

Att göra join-up med en redan "tam" häst tycker jag är ganska onödigt. Dessutom är det inget man bör ge sig på helt själv utan kunskap.
Mitt tips är att du fortsätter longera med rep, men sträva efter att vara så oberoende som möjligt av repet. När hon springer runt dig och repet kan ligga på marken mellan er (en vanlig longerlina är oftast för sladdrig och lätt att trassla in sig i så försök hitta nåt lite tyngre rep), skulle hon lika gärna kunna vara lös.

För att få henne springa runt dig med slak lina eller helt lös är ju A och O att hon vill göra det, annars sticker hon ju som du redan märkt ;)
Om du vill att hon ska trava runt dig, skickar du ut henne i trav och så länge hon travar på runt dig står du passiv i mitten. Bryter hon av driver du på henne till trav och sen återgå till att vara passiv i mitten. Bestraffa inte henne om hon skulle komma in till dig i mitten utan skicka ut henne igen, lite kraftfullare än förra gången och se till att du sträcker på dig och inte "bjuder in" henne. Ganska snart kommer dom på att det var ju gansk behagligt att trava på runt dig för då får dom vara ifred.

Hästar är ju otroligt läraktiga, det går ju att få en "skänkeldöv" häst att bli känslig, så nog går det att få en "kroppsspråksdöv" häst att reagera, men det kanske tar lite tid och mycket konsekvens.
Min häst var "vild" o reagerade väldigt lätt, minsta finger jag lyfte reagerade han på så för mig var det svårt åt andra hållet - att inte överdriva.
Fördelen är att jag aldrig behöver spö, han fokuserar helt på mitt kroppsspråk.

Jag tror att du bör gå på så hårt att du får en reaktion, sluta genast när hon/han reagerar genom att höja huvudet/ta ett steg utåt eller annat du anser är en motreaktion på din rörelse. I början vill du bara få en reaktion, så du ser att hon förstår din "hjälp".

I en riktig join-up driver man på rätt så hårt, hästen ska galoppera runt dig, o hela tiden drivas på, även en stund efter att den "tröttnat" o vill komma in.

Jag skulle använda mig av en pådrivande, utåtriktad rörelse först, som ett steg snett emot henne, lite vinklad utåt, snett bakom henne med armarna utåt, regerar hon inte på direkten, tjoa till eller vifta till så att du får henne att "vakna", jag tror att hon kommer lära sig snabbt att du vill något o blir mer intresserad av att ha koll på dig o läsa dig.

Det här är ju lite som en dans, du berättar för henne/honom vad du vill, o innan hon har förstått får ni känna er fram, se till bara att du styr hästen o att ge mkt beröm så den får en chans.
Jag tror inte alls på att koppla ihop jobb i lina med detta, linan ersätter ju kroppsspråket. Jag ser det som olika saker, men man kan givetvis göra båda, o kroppspråket är detsamma.
Däremot jobbar jag min häst i tömkörning (o de andra disciplinerna), inte så ofta jag gör löslongering nuförtiden;)

Okej :) Men hur får jag henne att "vilja" göra det? :P Jag förstår att jag måste få henne att förstå att det enklaste och bekvämaste är just att göra det jag ber om, annars kan jag ju drömma om en reaktion i dagens läge iallafall :P

Okej, jo det där med pådrivande hjälpen är nog bra för att få ut henne utan spö :) Misstänker dock att damen tar några steg bort/travar några steg bort från mig och sedan stannar för att villa.. Hon skulle altså bara springa iväg istället för att hålla sig på en volt, några tips? :s Vet inte riktigt hur jag ska motivera henne, hon vill oftast bara stå helt still när vi tränar på marken.. Följa john går väll bra, inte alltid i trav dock och galopp endast när hon är busig med mkt energi.. Annars gillar hon klickerträning, när hon får stå still och vifta med frambenen tex, fröken "latmask" :P

Jag vet inte vart du gör detta, men dela av en yta, exempelvis i ridhus, som inför en löshoppning-fast en stor kvadrat, kanske halva ridhuset, om du tycker att hon springer "bort". Join-up i original är just att hästen ska börja vilja samarbeta, du driver på, i början i ett friskt tempo, (du kan behöva springa emot med grimskaft i handen o vifta för att få den reaktion du vill ha, finns säkert massvis av litteratur o klipp på nätet)och när hästen ser redo ut o vill komma in o söka kontakt (sänker huvudet, vinkar in örat, slickar sig om munnen etc), fortsätter du driva på i det tempo du vill, byter varv etc, därefter låter du hästen stanna o komma in. Som jag sett det är join-up en teknik där hästen accepterar dina villkor, att du styr den, i frihet runt dig o det tempo du anger.
Men det är inte enkelt, utan krävs en hel del tid o jobb, o tydlighet även efter "starten" för att få hästen att förstå dig, men det är ju en del av tjusningen, vägen :laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
I
Hästhantering Min ponny bytte hage för ett tag sedan och nu har han bytt tillbaka till den stora igen, men när jag skulle hämta han i hagen idag så...
Svar
7
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka