Hur långt ska man hunnit med 3åring?!

fitzy

Trådstartare
Har en treårig quarter..har ridit henne endel i vår/sommar, inte direkt utbildat men skritt, trav å lite galopp, hon fattar när hon ska stanna hon fattar när hon ska svänga mm..har mest ridit ut i skog å mark då jag inte har tillgång till ridbana å hon har blivit jättestabil både psykiskt å fysiskt. tycker även att när jag sätter mig på en bana så blir kraven helt plötsligt så höga! i slutet av juli fick hon en liten sårskada å fick gå på penicilin sen har jag bara inte kommit igång med henne så nu har hon mest stått..lite markarbete och mycket social träning. jag har inga ambitioner att hon ska tävlas nästa år eller så men vad tycker ni, går de för sakta framåt eller klarar hon sig som de är?! blir de fel om man gör som jag gjort?! jag tänker att hon är ändå bara tre år så de kanske inte är så jättebråttom?! sen beror de juh helt på vem man pratar med..endel är ju påväg till tävlingsbanan i princip å nästa har knappt börjat! jag blir lite splittrad:confused:

Sv: Hur långt ska man hunnit med 3åring?!

Jag tar det lugnt med min. Han är 3 år, har haft sadel, jag har suttit på honom men ej ridit. Jobbas vid handen ca 3 ggr i veckan. Har precis fått hem en sadel som passar och väntar nu på lite tillbehör. När de kommer ska han börja ridas in ordentligt. Jag har inte bråttom, kommer att tävla framöver men det är när han är mogen för det. Min andra är 6 år och har inte debuterat p.g.a. skador, sjukdom och nu sista året p.g.a. flytt (från Småland till Västernorrland) samt att jag bytt jobb och det har tagit all tid och energi att komma igång med det. Hon är dock tränad och i form ;)

Skönt! då är jag inte helt ensam då! kan npg va nyttigt med kanske med en viloperiod efter att ridit henne endel så allt sjunker in lite mer! dom är juh bara barn:laugh:

Skönt! då är jag inte helt ensam då! kan npg va nyttigt med kanske med en viloperiod efter att ridit henne endel så allt sjunker in lite mer! dom är juh bara barn:laugh:

Visst är dom det! Rocket är fortfarande full av barnsligheter, är lite obalanserad i kroppen. Slyngel, helt enkelt. Jag har inte bråttom utan tar en sak i taget och låter det ta den tid som behövs. Båda är oerhört trevliga och arbetsvilliga i övrigt, nästan så man "hör" ... "min tur, min tur" ;)

Min 3-åring är skrittad och travad under ryttare, kan stopp och svänga ungefär. Bara riden i skog och mark pga att jag inte har någon ridbana.

Dock så är hon född 1 aug och har växt massor i sommar så hon har faktiskt mest fått gå och ta det lungt. Har märkt på henne att hon har varit trött..

Nu åker hon på träning om 2v och ska vara där i 3 månader. Sen blir det väl en kort vila när hon kommer hem innan det är dags att börja rida på riktigt!

min har med växt i massor å gör fortfarande! de märks speciellt när hon kommer in i perioder som hon kan ligga å sova halva dagarna:laugh:

hon ska förhoppningsvis ridas igång nu lite i höst igen sen kanske hon får stå igen på tillväxt..jag ska ha tillökning i börjab på nästa år..känns lite sådär å rida unghäst då:crazy: men samtidigt så tänker jag att de kankse inte är hela världen om hon får ta de ganska så lugnt till våren..hon verkar inte fara illa där hon är å hon arbetas givetvis endel från marken!

Beror på vad du vill ha ut av din häst. Snabbt ut på tävlingsbanan med risk att den inte håller i långa loppet eller ta det i hästens egen takt och få en stabil häst som håller länge.

Min 6-åring kan knappt fatta galopp, men så har han varit sjuk mest, min sjuåring har gått några D och C-klasser på mindre WRAS-tävlingar. Tänkte försöka tävla honom lite på stång på nån träningstävling framöver.

eftersom jag knappt aldrig varit ute på tävlingsbanorna hittils å kommer att börja med d-klasser så känner jag mig inte speciellt stressad!

Hästen är väldigt lugn å stabil i psyket å när man rider ut på henne känner man sig oförskämt trygg kan jag säga, men samtidigt märks de på henne när man rider å kräver lite att det är mycket lek i hennes huvud, hon verkar inte förstå allvaret eller hur man ska uttrycka de, alla unghästar kanske är så men hon känns inte så mogen att ställa massa krav på än riktigt..förstår ni hur jag menar?!

Du har kommit längre än vad jag har gjort med min fyraåring :)

Han är skrittad och travad under ryttare, men inte mer än så. Jag har tagit det väldigt lugnt med honom, dels pga min egen risiga kropp och dels för att han har haft en del rejäla växtperioder nu igen under våren och sommaren och då bara fått gå i hagen.

Jag har ingen brådska alls, utan vill hellre att han hinner smälta det nya innan vi går vidare så att säga. Just nu arbetas han korta stunder vid hand eller lös i corallen 3 - 4 dagar i veckan samt att jag sitter upp 1 - 2 dagar i veckan nu i början efter sommaruppehållet.

I det långa loppet tror jag man vinner oerhört mycket på att ta det lugnt med grunderna och inte gå fortare fram än hästen klarar av och hinner med - både psykiskt och fysiskt.

Jag håller helt med dig om att hästen inte är mogen för en massa krav när den är så ung som 3 - 4 år gammal. Korta pass med mycket "lek" ger mer än måsten och krav. Lär man hästen att det är en rolig stund tillsammans närman rider eller på annat sätt tränar/arbetar/utbildar så har man mycket gratis framöver i utbildningen.

Givetvis ska hästen reagera på hjälper, lyda signaler osv. men regelrätta "krav" på hästen lägger jag inte in förrän tidigast 6 - 7 års ålder, beroende på individ, utbildningshistoria osv.

jo klart dom ska lyda å förstå, men jag tycker just när man rider på tex en bana så ställer man jättemycket krav (eller jag iaf) med skänklar o.s.v å de tar tid innan hästen förstår, däremot när man rider ut så försöker man alltid tänka på att göra alla hjälper som man ska! (vilket kan bli slarvigt ibland) men DÄREMOT om man rider tex slalom runt träd mm tycker hon de e jättekul å fattar allt, troligtvis så hinner dom nog inte tänka "arbete" på det sättet..
vet egentligen inta vart jag skullekomma med detta inlägg men en reflektion jag gjort på min lilla donna:laugh:

Jag skrittar och travar med min treåring. Vi har mest varit på ridbanan men senaste veckorna har vi börjat rida ut på korta turer i skogen. Har tömkört mycket i skog och mark sedan i vintras men har hållit mig på banan när jag rider. Du har nog kommit längre än vad jag har med min, men jag känner absolut ingen brådska. Sadel och träns har han varit van vid sedan förra våren.
Han tycker att det är så fruktansvärt roligt att få jobba så jag får verkligen tänka mig för så att vi inte gör för mkt. Men jag är så rädd att det ska blir fel/han ska tröttna/ överbelastas så jag vågar inte gå för fort fram.
Men visst är det sjukt kul när man äntligen kan skritta ut med sin bebis!! Han var ju föl nyss.. :love:

det är riktigt kul att få sitta upp å speciellt rida ut! jag har haft gammeltanten med mig för de mesta men de sista har jag gett mig ut på små turer själv! jag vet första gången jag skulle rida ut på min å jag va jättenervös men hon gick på som ingenting...å va de nånstans som den andra hästen inte riktigt ville gå så stannar den lilla å tittar lite å sen säger hon " ahh men här va de inget farligt, jag går!" Även om den andra hästen fortfarande tvekar! hur cool som helst:laugh:

Sån är min också!! Sist vi red ut gick han 10 meter före mamma och tyckte han var skittuff som gick först :love:

Min 3-åring har jag gått sakta fram med, han är kan man väl säga insutten ;) Men jag har lagt krutet på markarbete och frihetsdressyr för att få honom att lyssna bra på min röst.

Jag har hellre roligt med min häst än känner kravet att man måste tävla nästa år, det kommer när det kommer och vi har hela livet på oss

Pja... hur långt är ett snöre?

Allvarligt, det där kan bara du och din häst känna efter och bestämma om. Jag försöker sitta in mina som 2åringar, rider mest i naturen som 3åringar och har kul. Först som 4åringar funderar vi på regelbundet arbete på banan.

För att göra det extra bra har jag en 5åring som bara är sutten på ett par gånger. Börjar väl bli dags att göra något åt den...

Mina hästar som idag har uppnått litet högre ålder är fullt friska och har inte haft särdeles mycket skador. Har faktiskt inte ens nyttjat försäkringen på någon av dem de senaste 15 åren.

Så mitt råd är, ha skoj med din häst och fundera inte så mycket på vad den "borde kunna". Det skall vara roligt att ha häst och inte kopplat till en massa måsten.

//Waern

jag känner verkligen ingen brådska med min treåring å än mindre nu när jag vet att många andra "gör som jag"..blev mest bara fundersam efter man pratat med olika människor å just då känns de som man ligger väldigt långt efter.. men eftersom jag inte har stor erfarenhet av unghästar å inridning så vill jag att allt ska "växa" fram, att vi ska komma på sakerna ihop eller hur man ska säga..

och eftersom jag inte i nuläget ens vet om jag nånsin kommer att komma ut på en tävlingsbana (missförstå mig rätt) så vill jag absolut ha en häst som jag kan ha kul med tills vi blir gamla:laugh:

jag känner verkligen ingen brådska med min treåring å än mindre nu när jag vet att många andra "gör som jag"..blev mest bara fundersam efter man pratat med olika människor å just då känns de som man ligger väldigt långt efter.. men eftersom jag inte har stor erfarenhet av unghästar å inridning så vill jag att allt ska "växa" fram, att vi ska komma på sakerna ihop eller hur man ska säga..

och eftersom jag inte i nuläget ens vet om jag nånsin kommer att komma ut på en tävlingsbana (missförstå mig rätt) så vill jag absolut ha en häst som jag kan ha kul med tills vi blir gamla:laugh:

Vad skönt det va att hitta denna "gamla" tråden. Jag har också en 3åring här som jag liksom känner mig lite stressad över men efter denna tråden kan jag med gott samvete stanna kvar med mina små uteritter ett tag till :D

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 908
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 004
Senast: gul_zebra
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Namnförslag till gråhunds hane?
  • Uppdateringstråd 30