Men varför pratar du ens om att tvinga? Ingen har skrivit något om att TVINGA en hund till en tråkig aktivitete bara för att?
Men att hundar mår bra av att inte enbart promeneras, eller att folk har en övertro på promenader är väl ingen nyhet?
Att en hund är lättsam och enkel och mår bra av en aktivitet innebär det ju inte att de uppskattar annat också?
Men menar du att hundar som gillar skogspromenader hade mått dåligt av tex ett viltspår eller personspår? Eller träna lite trick med sina ägare?
Att jobba med sin hund på något sätt stärker ju om inte annat relationen. Och hade säkert gjort att flera hade haft en hund som lyssnar bättre på dom
Mina småhundar har väl inte BEHÖVT träning för att må bra. Men det har ju helt klart gjort dom lydigare och mer uppmärksamma på mig. Bara det är ju en win-win. Och tja, de tycker det är roligt.
Alla mina hundar har nog tyckt det varit
roligare med träning än med promenader när jag tänker efter. De får ju belöningar. Och det är ju kul i deras ögon. Men det betyder ju inte att de inte fått promenader också. Balans mellan olika aktiviteter liksom.