Hur långt och hur ofta?

raggsock

Trådstartare
Jag funderar på hur långt och hur ofta ni normalt kör på träning med era hästar. Jag har inte åkt på mycket träningar på länge tyvärr och saknar motivationen som det ger, (finns inte så nära). Tycker att man behöver det med jämna mellanrum.
Det fanns en träning imorgon som jag funderade på men det känns besvärligt att köra över 11 mil enkel resa vintertid, blir velig.
Jag tycker nog att kring 5 mil är ok men längre är jobbigt. :o
Hur ser ni på träningsresor med hästarna?

Sv: Hur långt och hur ofta?

Lyckligtvis har jag min tränare i samma stall :) faktiskt båda mina tränare.
Jag rider för tränare varannan vecka ungefär, plus att jag får några små tips när hon "rider förbi".. eller om jag "fastnat" med någon häst som inte riktigt sköter sig så får jag lite hjälp.. och vi brukar rida ut tillsammans ibland också och då coachar hon mig lite också. :)

Vi lastar hästarna och åker varannan tisdag på träning till mitt gamla stall. Det tar ungefär 25 minuter enkel resa. Sen försöker vi så mycket som ekonomin tillåter att åka på ovalbaneträningar och liknande, bara för att få komma iväg och göra något annat. Det håller motivationen uppe ganska bra tycker jag.

Så länge man har hästar som trivs med att åka transport så är det bara roligt.

Jag har ingen egen egen transport, och åker således väldigt sällan iväg till tränare. Det sker därför kanske högst en gång per år på en kurs, men kan då åka långt om jag ändå skall passa på!

Däremot har jag tränare som kommer till oss, och tänker under våren rida varannan vecka för denne.

Fyra fem mil brukar jag får köra när jag ska träna, det finns närmere men man har ju sina favoritänare!!!
Vintertid kör jag helts ingen stans.
Jag redan sista kursen i höstas i november och första nu i februari!

Fler ggr under sommaren!

Vi åker varannan vecka och tränar för tränare.. kör max 2mil beroende på vart vi tränar.

5 mil känns ok, sedan får det vara något alldeles extra för längre. Man får ju tänka på hästen också. Det är jobbigt att åka långt och visst stressmoment att stå i transport för länge.

Jag åker på kurs (en eller två dagar) var tredje månad kanske. Då kommer det tränare till vår klubb och jag åker bara 2 mil, för att ta mig till ridhuset där vi håller kurs :)

Skulle gärna träna oftare, men ekonomin ska räcka till också.

Senast ändrad:

Just nu tränar jag hoppning 1 gång i veckan och dressyr 1 gång i veckan och då har jag ca 5.5mil enkel resa dit.
Bra väg dit med så är inte speciellt jobbigt att åka :)

När jag tränar för islandstränare försöker jag göra det 1 gång i veckan med och då har jag 10-15 mil enkel resa till tränare beroende på vilken jag ska till.

Min häst har inga problem alls med att slappna av i transporten numera :love:
Men det är väl för att vi åker så mycket och ofta relativt långt, han kan även behöva stå i transporten ganska länge när vi väl är framme så han har väl helt enkelt vant sig vid det :)

Förr hade jag 6 mnil till min tränare men jag tränade bara varanann vecka och vill bara rida för henne annars får det vara så det är bara till att gilla läget=)

Nu till våren blir det bara 1,5 mil skööönt=)

Shit, det blir mycket tid bakom ratten med släp bakpå:eek:

Hur ser ditt liv ut för övrigt? Hur får du tiden att räcka till?

Jag har inte varit iväg och tränat på länge nu, på veckorna är jag oftast hemma mellan 16 och 18, om det är tidigare så hinner jag rida hemma. Är det senare tycker jag det är svårt att hinna med. Mat ska lagas, ved ska huggas, hästar ska tas om hand. Har kanske nån timme per kväll när vi tittar på nån tvserie eller datar lite innan vi går och lägger oss vid 22. Upp igen vid 6 för nästa dags slit:grin: Jobbar dessutom mycket helger, att ha häst är inte gratis, och skola betalar så dåligt.

Jag älskar mitt liv, men jag blir inte nån SM-ryttare den närmsta tiden...

Jadu det är lite olika beror på om jag jobbar eller ej :)

Men min grundteori är att göra allt så enkelt som möjligt för att spara tid.
Tex så 1 dag i månaden gör jag 40 matlådor med typ 6 olika rätter så då är alla luncher i veckorna fixade för mig och min sambo.
På vardagskvällar ska det gå undan att göra mat, absolut max 20 min men man ska ändå få in allt som kroppen behöver i maten det är jag supernoga med. Min tryckkokare får jobba hårt då och den är alldeles underbar :)

Men en vanlig dag när jag jobbar ser ut ungefär såhär:

Är i stallet ca kl 04,45 fodrar och vattnar hästarna, tar med mig häst och hund ut på en löparrunda som tar 1h.
Sen hem och duscha

06,30 Skjutsar jag hunden till dagis och sen åker jag direkt till jobbet, äter frukost i bilen.

07,00 Jobb

12,00 Rejäl lunch

16,00 Slutar jobbet

16,30 Hämtar hunden på dagis

17,00 Spinning-pass

18,30 Middag

19,00 Stallet och rider hemma, när jag åker iväg på träning så struntar jag i spinning-passet och åker till stallet strax efter 17 sen kommer jag hem någon gång ganska så sent på kvällen :)
När jag åker iväg på träning med hästen brukar jag antingen stanna och köpa ngt att äta på vägen alt så har jag någon enklare kall matlåda med mig som jag äter vid lämpligt tillfälle..
Hunden följer med mig i stort sett överallt utom på jobbet och sambon släpar jag också med mig ganska ofta så vi hinner ses någon gång :)
Har inga barn ännu, då skulle jag behöva dra ned på något om man ska hitta träffa dom med :)
Titta på tv gör jag sällan och datorn har jag alltid med mig så det hinner jag med typ jämt ändå :)

Dock är mina helger heliga! De ska vara lugna. Då blir det aldrig någon fysträning för mig som löpning eller spinning utan bara träning med hästen om det skulle infalla på en helg, annars skulle jag aldrig orka om jag inte får återhämta mig lite då.

Senast ändrad:

Jag tror mitt sömnbehov ligger över ditt, antar att du också sover mellan 22 och 23 på kvällarna och jag hade inte fixat att gå upp vid 4 tiden när jag gissar att din klocka ringer.

Men att förbereda månadens luncher är kanske inte en så dum idé, vi får skaffa en större frys först bara. Det som är tråkigast just nu är att jag ägnar 4 timmar per dag att åka till och från skolan, men jag vill inte dirket flytta ifrån hästgården på landet heller.

Shysst sambo du har som följer med på dina äventyr, min man hjälper för all del till att sätta upp staket eller putta fram ensilagebalarna, men det hade varit roligt om han vill åka med de få gånger per år som jag tar mig till en tävling också. Fast det är ju inte hans hobby.

Jadu helst försöker jag sova 8h/natt men det är svårt att få till men 6-7h ser jag till att få iaf :)

Men sen upplever jag att ju mer vältränad jag är destå piggare blir jag och behöver inte sova på riktigt samma sätt, sen är det mycket vanesak med tror jag. I början när jag la upp mitt schema såhär var det inte alls speciellt lätt eller roligt men nu är jag van och det bara rullar på så liksom :)

Stor frys är underbart! Jag köpte mig en frysbox för att kunna göra såhär och det är det värt! Tror min frysbox redan har betalat sig själv och strömåtgången eftersom vi numera äter mestadels matlådor istället för ute + att vi kan handla större förpackningar som också drar ned priset + att jag storhandlar 1 gång i månaden det som går för att slippa handla stup i kvarten som dels kostar mer och dels tar onödig tråkig tid som man kan lägga på roligare saker :)

Du får uppfostra din man bättre!
Min sambo följer frivilligt med mig på varje träning och tävling OM något skulle hända med bilen, släpet eller hästen så ska jag inte stå där ensam..

Men jag får å andra sidan följa med och titta på hans piss tråkiga skidtävlingar jorden runt... Så man får ju ge och ta lite :)

Tråkigt med restiden till och från skolan :(
Men skolan är ju viktig och den är ju inte heller permanent så du får kämpa på tills du är klar så hoppas vi på att du får närmare till ditt framtida arbete sen :)
Finns det något sätt du kan optimera din restid på? Antingen korta den alt utföra något under de 4 timmarna?

Om jag började försöka uppfostra min man skulle jag nog snart stå utan man;)

Tiden till skolan skulle kunna kortas något om jag körde bil in, men det blir dels dyrare med bensin + parkering och det är tyvärr köer också så jättemycket kan jag inte räkna med att spara i tid. Om man kunde samåka med någon så skulle det definitivt vara ett alternativ, men just nu är det bara jag som bor här borta i skogen.

Istället åker jag tåg, det tar 55 min in och där kan jag läsa och plugga, så det behöver jag inte göra på nån annan ledig tid, resten av tiden är resa till tåg, väntetid på tåg, väntetid på spårvagn och resa med spårvagn och så promenad. När jag planerade för detta tänkte jag i min enfald att det skulle bli smidigt för tåget tog ju bara en timme, men så enkelt är det nu inte att resa från A till B. Minuterna rinner iväg fort när man står och fryser på en perrong. Men som du säger så är det en tillfällig situation, bara 4 år kvar:rofl:

Min "hemmatränare" brukar komma hem till mig och hålla lektion, vi brukade försöka varannan eller var tredje vecka.
Jag har även åkt iväg och tränat för Hinni nu i vinter, det är ca 10 mil dit, var där i november och december,
och nu idag, ska försöka åka dit med jämna mellanrum (4-6 veckor) och däremellan ska jag rida för min "hemmatränare"
Tar ju ganska lång tid att åka den biten, men får ta det dom dagarna man är ledig.
Just nu har jag en lånad häst (min är iväg på visningsträning) men jag tror att det kommer bli mer regelbunden träning när min häst kommer hem :)

Ibland har jag åkt 3-4 timmar för att tränare för en tränare, men då ca 3 gånger på år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka