Hur långt kan man gå?

Mirre

Trådstartare
Utbildningsmässigt alltså inom dressyren,
om man rider stort kallblod?
han är ju ändå bra tung och har ju vikt och kropp emot sig

Sv: Hur långt kan man gå?

har ingen kommentar om hur långt träningsmässigt. Men man kan ju inte direkt konkurrera mot flaschiga gångartshästar på tävlingsbanan..

Du kan nog gå precis hur långt som helst, men skolorna ovan mark kanske blir för mycket?

I tävlingssammanhang är det nog stopp efter de lätta klasserna, pga gångarterna.

Jag hade en nordsvensk travare en gång i tiden, har du travare eller bruks?
Min travare kunde i alla fall efter 3-4 år byten i vartannat. :) Hon var en stjärna, hon kom ej ut på tävlingsbanorna. På grund av hennes gångarter, det hade inte varit någon mening med det hela. Men hon kunde det mesta och innan hon dog så hade vi påbörjat trampa med bra resultat. Det finns egentligen inga gränser på vad man kan lära dom, det är bara en fråga hur mycket de orkar och det är det man måste vara väldigt uprmärksam på. Att inte pressa dem för hårt...

/ Bums :banana:

Jag har fjording och dom kan man tävla mot dom stora hästarna med upp till LA utan problem. Sen beror det ju såklart på gångarter etc. min är en godkänd hingst med kanonbra gångarter så han har ganska lätt för sig, skulle nog funka med MSV oxå men har inte provat än :)

Med "mitt"nordsvenska sto rider jag upp till L:A , har inte provat MSV än pga gångarterna , men hon har lätt för att byta , flytta osv. Hon är som ett halvblod men med en nordis styrka =) Nerver har hon också , brukar vara värst på tävlningsbanorna , haha ^^

Utbildningsmässigt alltså inom dressyren,
om man rider stort kallblod?
han är ju ändå bra tung och har ju vikt och kropp emot sig

träningsmässigt hur långt som helst...jag är av uppfattningen att alla hästar kan lära ´sig det mesta men innom deras egna resurser.

ex en häst med kort trav får man ju vara att får någon steglängning överhuvudtaget och inte kräver en jätteskillnad

Min bruksnordis kan både piaff och passage :)
Men jag tror inte att hon skulle klara sig sådär väldans bra mot halvbloden på tävlingsbanorna...

Vad heter din häst? Är den tävlad LA klasser?

Nirak

Har du ingen film på det? Vore kul att se! :banana:

Nirak

Träningsmässigt = långt.
Tävlingsmässigt = måttligt.

Efter bilderna jag sett på din häst tidigare tror jag dessvärre inte att han (?) är optimal till dressyr mer än vardagsträning. Både när det gäller vikt och höjd, han är inte byggd för dressyr. Ta inte illa upp för vad jag skriver, men det är min tanke bakom det hela :)

Hur menar du, hur långt vill du gå?

jag tycker inte du ska fundera så mycket över såna ev. begränsningar. starta med att grundutbilda honom, det är ju där ditt fokus behöver ligga?

Alla hästar kan gå i form.
Dock kan inte alla dressyrdomare känna igen form på andra raser än halvblod och ädlare ponnyer.
Form ser lite olika ut på olika hästar och man kan ju tycka att en dressyrdomare borde kunna känna igen det de är utbildade för att döma, men tyvärr...
Därför är det svårt att tävla raser som mer sällan syns på dressyrbanor. Med rätt tränare som förstår det jag beskriver ovan, kan ni däremot gå nästan hur långt som helst på träning.

Alla hästar kan gå i form.
Dock kan inte alla dressyrdomare känna igen form på andra raser än halvblod och ädlare ponnyer.
Form ser lite olika ut på olika hästar och man kan ju tycka att en dressyrdomare borde kunna känna igen det de är utbildade för att döma, men tyvärr...
Därför är det svårt att tävla raser som mer sällan syns på dressyrbanor. Med rätt tränare som förstår det jag beskriver ovan, kan ni däremot gå nästan hur långt som helst på träning.

Fy F*N vad bra skrivet!:bump:

Men det är ju rätt dumt att lägga ner en massa jobb på en häst som man sedan märker inte räcker till eller uppfyller ens mål

Nirak

Men det är ju rätt dumt att lägga ner en massa jobb på en häst som man sedan märker inte räcker till eller uppfyller ens mål

Nirak

Om ens mål är att tillfredsställa dagens dressyrdomare så får man ju se till att göra det. Och få bra procent!

Eeeh varför då?
Han är min häst och jag har inte häst för att vinna priser.
Jag har honom för att han är en sån underbar individ och sådan stark personlighet. :love:
Det är väl klart som faan att han är värd att lägga ner jobb på!:mad: tävlar ju för 17 inte ens dressyr.

Bara för det så ska vi starta i nån tävling när han är redo:devil:

Nirak

Det va det dummaste jag har hört! Och hur vet man det INNAN man har försökt?? Målen man har kanske hinner ändras under resans gång, allt eftersom man märker vad ens häst är bra på. ALLA hästar är värda att lägga ner massa jobb på!

Eeeh varför då?
Han är min häst och jag har inte häst för att vinna priser.
Jag har honom för att han är en sån underbar individ och sådan stark personlighet. :love:
Det är väl klart som faan att han är värd att lägga ner jobb på!:mad: tävlar ju för 17 inte ens dressyr.

Bara för det så ska vi starta i nån tävling när han är redo:devil:

Alltså, du syftar inte på mig va? Jag skämtade...typ lite ironi fast jag inte är så bra på det. Tänkte som så att ÄR det att VINNA PRISER i dreesyrtävlingar som verkligen ÄR ens mål, då år man ju anpassa sig efter det.....men jag förstod att det inte är DITT mål...:idea:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka