Hur långt innan?

Sv: Hur långt innan?

Hur menar du? :confused:

Mig veterligen behöver du inte ge det med något speciellt mellanrum.

Jag ger mina hästar det i princip samtidigt. De får kraft inne, när de ätit upp åker de ut och får morgonhöet i hagen, sen får de en släng på em ute, vid intag slänger jag in något kilo hö så de har något att pilla med, sen ger jag kvällsmat och kvällshö samtidigt... de lider ingen nöd :D
 
Sv: Hur långt innan?

Jag läste att hästen inte kan ta upp allting i kraffodret om man ger den det först och sedan hö eftersom höet "trycker på" hehe...eller hur man ska säga. Att hästen liksom äter sig mätt på kraften och inte på höet. Så därför skulle det vara bättre att ge hö först och kraften efteråt! Kan det stämma?
 
Sv: Hur långt innan?

Har alltid gett mina hästar stråfoder först och sedan kraftfoder
Har bara gjort så.
 
Sv: Hur långt innan?

man bör ge stråfodret några minuter innan eftersom att tuggningen av stråfodret stimulerar salivproduktionen (minskar risken för foderstrupsförstoppning) samt att magen gå igång och lättare kan bearbete kraftfodret i magen.. skulle väl tippa på att hästen behöver några 100 gram TS innan man bör ge kraftfodret..

kraftfodret och stråfodret processeras i tarmarna och inte i magsäcken.. det tar 33 timmar för maten att gå igenom hela hästen så nog hinner hästmagen utvinna näringen ur kraftfodret hur man än ger maten.. det blir inget sämre upptag av att höet ges efter och "trycker på" kraftfodret framåt..
 
Sv: Hur långt innan?

Just förbebyggande för foderstrupsförstoppning kan jag förstå, framförallt för glupska hästar. Mina får så pass mycket hö under dagen plus att det ligger en tuss när de kommer in, att de inte kastar sig över kraftfodret. Ger man mini givan av hö så kan jag det säkert vara viktigare, har aldrigt tänkt på detta faktiskt. Tack för upplysningen, har nämligen haft en häst i stallet som fick foderstrupsförstoppning och som där den står nu, fick ett allvarligt anfall härom veckan, ska rekommendera ägaren att ge lite hö innan maten :)
 
Sv: Hur långt innan?

jag har också hört det där med att om man ger grovfoder direkt på kraftfodret så hinner inte hästen tillgodogöra sig all näring i det... Grovfodret som är en betydligt större massa/giva kommer och trycker på så kraftfodret "åker" för fort genom magen/tarmarna.
Men då kanske det handlar om STÖRRE givor kraftfoder på MINST 1-2kg åt gången... mindre mängder borde de ju hinna tillgodogöra sig...

Det är alltid bättre (vad jag vet och tycker) att ge grovfoder FÖRST oavsett om det där ovanstående stämmer eller inte! Då tar hästen kraftfodret lugnare och förhoppningsvis tuggar den bättre osv.

Men det är ju allra vanligast, tyvärr, att man gör tvärtom... Iaf i de stall jag varit på.
 
Sv: Hur långt innan?

Efter vad jag har hört så bör man fodra med grovfoder ca 15 min innan kraftfodret för att precis som Beastiebabe skrev, att öka salivproduktionen som i sin tur minskar risken för foderstrupsförstoppning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
499
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 316
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 403
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp