Hur långt innan arbetet ska man ge kraftfoder?

kopur

Trådstartare
Har någon gång läst en artikel om utfodring där det bl a stod hur man skulle optimera fodringen under en tävlingsdag. D v s hur långt i förväg man skulle ge kraftfodret för att ha maximal nytta av det när det var dags att rida. Det fanns något slags brytpunkt...fodrade man efter den så försämrade man istället hästens prestation... Men jag minns tyvärr inte exakt hur det var så nu hoppas jag att någon här kan friska upp mitt minne!

Alltså - om jag ska rida en klass t ex klockan 10 och vill fodra med kraftfoder innan dess för att optimera hästens prestation, vilken tid ska jag då ge detta kraftfoder?

Sv: Hur långt innan arbetet ska man ge kraftfoder?

Jag vet inget om denna forskning, däremot är min uppfattning att man bör fodra samma mängder vid samma tidpunkter som om hästen vore hemma. Det borde ge den mest välmående hästen, som då också presterar bra på tävlingen.

Det ble gjort en masteroppgave i Norge for noen år siden der det ble konkludert med at hesten ikke kunne nyttiggjøre seg havre gitt samme konkurransedag. Det ble antatt at virkningen vil være tilsvarende på andre hester enn løpstravere. På grunnlag av oppgaven ble det skrevet en del artikler, men jeg vet ikke om det er denne TS tenker på. Oppgaven finnes ikke på nettet, men her er en link:

http://www.forkonsulenten.com/index.php?side=publikasjoner&publikasjon=3

og et lite utdrag finnes på denne linken side 24:
http://www.fkra.no/getfile.php/Dokumenter/Brosjyrer/CHAMPION_brosjyre_12mmfaner.pdf

Och du blandar inte ihop det då med att det kom en studie för ett par år sedan som hade studerat effekten av att ge betfor mellan klasserna? För den innehöll en del om hur lång tid innan resp. efter som det skulle ges för att få positiv effekt (mindre mjölksyra).

I övrigt så kan man inte på häst kolhydratladda så som människor kan. Därför är det ingen idé att ändra på foderstaten utan tvärtom det är av vikt att ge på samma tider och med samma foder och mängd som i vanliga fall.

Överlag så ska man ju sedan undvika kraftfodergivor nära inpå ridning. Aldrig senare än minst 1 timme innan har jag fått lära mig.

fast det där med att inte ge foder nära inpå ridning kan man ju också undra varifrån det kommer, om det är ännu en jämförelse med människan. Hästen är ju skapt för att äta nästan hela tiden och den är ju mer eller mindre ständigt redo för flykt. Det vore ju konstigt om hästen skulle klara sig sämre för att den nyss har ätit, eftersom den äter hela tiden...

Och du blandar inte ihop det då med att det kom en studie för ett par år sedan som hade studerat effekten av att ge betfor mellan klasserna? För den innehöll en del om hur lång tid innan resp. efter som det skulle ges för att få positiv effekt (mindre mjölksyra).

I övrigt så kan man inte på häst kolhydratladda så som människor kan. Därför är det ingen idé att ändra på foderstaten utan tvärtom det är av vikt att ge på samma tider och med samma foder och mängd som i vanliga fall.

Överlag så ska man ju sedan undvika kraftfodergivor nära inpå ridning. Aldrig senare än minst 1 timme innan har jag fått lära mig.

Den studien känner jag igen att jag läste om... men tyvärr minns jag inte några detaljer. Sorry!

Det är nog den studien jag tänker på... Min tanke är inte att ge extra mycket kraftfoder utan att undvika att ge ordinarie giva vid ett tillfälle som riskerar att försämra hästens prestationsförmåga. Om den vanliga utfodringstiden t ex råkar vara 45 min innan det är dags att starta - och man ska undvika att ge kraftfoder senare än en timme innan ridning - så vore det väl bättre att antingen tidigarelägga fodringen eller vänta med den till efter man ridit?!

fast det där med att inte ge foder nära inpå ridning kan man ju också undra varifrån det kommer, om det är ännu en jämförelse med människan. Hästen är ju skapt för att äta nästan hela tiden och den är ju mer eller mindre ständigt redo för flykt. Det vore ju konstigt om hästen skulle klara sig sämre för att den nyss har ätit, eftersom den äter hela tiden...

Fast hästen är väl inte skapt för att äta kraftfoder utan stråfoder... Det är väl ändå viss skillnad om jag förstått saken rätt?!

Jag tror inte på att man skulle kunna fodra vid en viss tidpunkt för att toppa hästens prestation i en klass. Fodra så likt som du gör hemma, både tid och mängd foder.
Vissa ökar gärna på kraftfodergivan dagen innan tävling i tron om att man ska lyckas "spetsa" till hästen lite, vilket är bortkastat eftersom det inte fungerar så.

Liknande trådar

Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: orcide
·
A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 794
Senast: hier
·
Foder & Strö Hej! Som rubriken säger, funderar kring fri tillgång på hösilage i hagen och hur det påverkar övrig utfodring av kraftfoder och...
Svar
18
· Visningar
1 379
Senast: farin
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat