Hur långt i mellan måste de vara i mellan starterna?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ewe J
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur långt i mellan måste de vara i mellan starterna?

Nu är inte jag helt säker men jag tror det är tre dagar.. Alltså om man startar på tisdagen kan man starta igen på lördag:)
//C

Startar man på Tisdag får man tidigast starta på Fredag. Alltså två dagar emellan.

som juvelen sa: två tävlingsfria dagar. provlopp räknas som tävling

*knapprån*

en liten följdfråga.. hur länge TYCKER ni det ska va mellan startera/vad är det minsta antal dagar ni haft mellan starter?

jag själv tycker att det är lite dumt att starta så tätt, om man inte har två perfekta löp proppmässigt.. det absolut minsta jag kan tänka mig ha är minst 1 vecka så hästen hinnar hämta sig från den första starten :)

Det är så olika från häst till häst...
En del hästar tömmer sig maximalt och kanske behöver tre veckor mellan starterna medan andra bara blir bättre o bättre av att starta varje vecka. Annars brukar man säga att ca 10 dagar är optimalt.

Tidigare fick man starta igen på tredje dagen. Dvs du kunde starta exempelvis på söndag och sedan på tisdag.
Det gjorde jag vid några tillfällen och ofta var hästarna bättre vid det andra starttillfället.

Anders Lindqvist var ju en som nyttjade detta flitigt, han kunde ha 4 "halvrader" i programmet på vissa hästar ibland...

*knapprån*

en liten följdfråga.. hur länge TYCKER ni det ska va mellan startera/vad är det minsta antal dagar ni haft mellan starter?

jag själv tycker att det är lite dumt att starta så tätt, om man inte har två perfekta löp proppmässigt.. det absolut minsta jag kan tänka mig ha är minst 1 vecka så hästen hinnar hämta sig från den första starten :)

ja en vecka i mellan går bra MEN hästens depåer hinner oftast inte laddas upp under den tiden,alltså få bort mjölksyra och slaggprodukter och laddas med ny energi. så oftast är resultatet bäst om man håller 14 dagar mellan starterna.

jo jag vet.. men det var därför jag skrev MINST 1 vecka :angel: det finns ju dom som kommer och startar med 4-5 dagar mellan starterna och det tycker jag är att ta i :crazy:

En av mina hästar har startat med bara 10 dagars mellanrum mellan starterna dom senaste gångerna och han blir bara bättre och bättre för varje start..

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag undrar hur man gör för att starta enenkel stiftelse/fond. Tänk typen som kan ge små (storleksordning kanske 1000-5000 kr) stipendier...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: glittra
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kamomilla
·
Trädgård & Växter Har en batteridriven Bosch grästrimmer som plötsligt inte startar. Batteriet är laddat och fungerar på andra maskiner. Har någon tips på...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka