Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Nu har jag 1,2 mil till stallet tar ca 15 minuter att ta sig ut

max 2 mil känner jag med dagens bensinpris att jag är villig att åka, dessutom tar det mer tid att åka till å från ju längre det är.

Dock ska jag flytta till ett stall som kommer ligga 7km bort, så jag kommer börja cykla, stallet ligger åt samma håll som mitt jobb så jag cyklar förbi jobbet på väg till stallet=)

Miljötänkande är viktigt, tänkte köpa en elmoppe så kan man åka med den= superbilligt och miljövänligt=):D
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

KL

Jag har ca 50m till stallet, tvärs över gårdsplan bara. Hyr en lägenhet på gården där hästen står uppstallad. Vi trivs bra båda två :)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Två mil skulle jag absolut kunna tänka mig att åka. Förut hade jag 3 mil till stallet, och det kändes lite långt ibland... Nu har jag bara typ 200 m till stallet (är medryttare) så det är helt perfekt! :D Nu när jag vant mig att ha stallet så nära så skulle det nog ta emot att börja pendla till stall..
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har drygt 4 km till stallet, tar 5 min med bil och 15-20 på cykel att ta sig dit. Absolut inget att klaga på när man har ett insläpp + utsläpp/vecka, var femte helg (då tar man både in- och utsläpp lördag och söndag) samt lunch när man har möjlighet till det.

Min smärtgräns går vid 2-3 mil enkel väg, om det gäller ett kollektivstall där man ska ha fasta pass varje vecka. Längre resväg än så skulle jag nog bara välja om jag slapp allt vad in- och utsläpp och fodringar heter - eller om det var ett riktigt skitbra stall :D
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Har sen en vecka tillbaka bara 4-5 km till stallet, perfekt cykelavstånd. Känns lite lyxigt. Har tidigare haft lite olika avstånd som alla tagit ca 30 min med bil och nu 15-20 min med cykel eller 5 min med bil.

Har hittat ett bra stall på alla sätt och nära hemma, jag och hästen stortrivs och hoppas att det kommer fortsätta så
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Huh, 1200 kr och 25 minuter det är ju ingenting!

Jag vill ha fullservice och hittar bara för typ 6-7000 spänn.
Inget som ligger närmre än 25 min med bil..
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Nu när jag har egen häst har jag ca 1 mil till stallet. Det tar 20-30 min med buss inklusive promenad från hållplatsen och då har jag honom på lösdrift för tillfället men ska flytta till ett stall inkl. allt utom mockning. Tycker att det är nära och bra! När jag var medryttare hade jag 2,5 mil med buss och det funkade också, kanske inte något man vill göra varje dag dock. Med fullservice i lösdrift blir det ju så lätt att ta hand om sin häst att man kan kosta på sig lite längre resväg tycker jag :)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 1 mil till stallet. Jag har haft ca 1,5-2 mil innan och där går gränsen tycker jag, i alla fall om man ska vara där nästan varje dag.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har en dryg mil till stallet, dock bra väg så tar inte många minuter ;)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har ca 35-40 minuter med buss (snabbare med bil men det har jag inte råd med), och hästen helinackorderad. Fungerar bra för mig, bussarna går relativt ofta. Men att all skötsel ingår är nästan ett krav, i alla fall för mig som student som inte blir "ledig" på kvällarna bara för att man går från sista föreläsningen..
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

*KL*

Nu har jag visserligen inte häst längre, men pendlingstiden till stallet där jag hade mina två f.d hästar var 50 min ca. Jag bodde dock närmare när jag flyttade dit dom, och eftersom stallhyran var låg och stallkompisarna + ägarna rena drömmen så valde jag att stanna trots tiden :) Har inte körkort så det var att stå vid busshållplatsen i ur och skur, men det var värt det :)

Det längsta jag har pendlat var ca 3 timmar vardagar, och 4 timmar helg. Detta pga bussbyten som inte passade ihop. Jag jobbade kvällspass då, så hade gott om tid på dagen till pendling. Hade först stallägarnas häst på foder, och stannade kvar där när jag tog hem min första egna. Men det höll ju inte i längden att pendla så.

I första stallet ingick fodring morgon, lunch och "natt", utsläpp och täckesbyte. I andra stallet ingick alla fodringar och utsläpp/insläpp.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har som längst haft ca 15 km till stallet, då tog jag moppen varje dag, en halvtimme per väg, funkade hur bra som helst.

Nu har jag 9 km och behöver bara mocka några dagar i veckan (lösdrift), känns betydligt lättare än när jag hade eget stall och skötte allting själv.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Det har varierat under årens lopp men just nu har jag det kortaste avståndet på 8 km som jag ska flytta ifrån i slutet av månaden. Till det nya stallet får jag 3 mil enkel väg och jag ser väl inte jättemycket fram emot det. Hade jag inte haft den bilen jag har och inte tyckt om att köra bil hade jag nog aldrig gjort det. Men det är en bra bil, jag älskar att köra och det är en snabbkörd väg så det ska nog funka bra.

Tyvärr måste jag ta den långa körvägen för att få det min häst behöver, utebox och stora kuperade hagar med mycket utevistelse. I övrigt så ingår hö, kraftfoder, ridhus, ridbana. Några få stallpass kan hända att man får ställa upp på men då anpassar jag skötseln av min häst till det och är där i anslutning till det så att säga. Priset är 1200:- billigare än där jag står nu.

Jag kommer att åka dit varje dag för att mocka och fixa käket och motionera hästen. Skogen ligger precis intill och jag hoppas att vi ska trivas där och att min häst ska må bättre. En nära vän ska också flytta dit sina två hästar så om det kör ihop sig så kan man hjälpas åt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

KL

Just nu har vi ca 5 km till stallet men inom två¨veckor så har vi 20 m.
Ska bli underbart att ha hästarna hemma igen :)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

2,4 km, och det är perfekt. På sommaren kan jag gå ut för att spara bensin, och det tar inte ens 20 min. Jag skulle inte vilja ha längre till stallet än gångavstånd, just på grund av de oskäliga bensinpriserna som ruinerar en fattig student som jag själv.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Har 3 km till stallet hemifrån mig. Cyklar dit tar väl ungefär 10-15 min beroende på vinden ligger här på skåneslätten.. ;)

Eftersom jag inte har körkort än så vill jag inte ha mer avstånd än att jag kan ta mig dit med buss eller cykel för det känns ju jobbigt om jag alltid måste ha skjus.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Sjukt nöjd med att ha ca 50m till stallet, rätt skönt. Nu sommartid så har jag dock längre till hästen eftersom han går på bete ca 50m till ifrån huset ;)
Inget att klaga över, verkligen inte. Jag som har haft häst här hela mitt liv dock skulle nog inte klara av att ha hästen längre än 1mil bort :P
Det skulle vara hemskt! Känns det som, men man kanske vänjer sig :)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag hade häst på exakt samma avstånd, restid. Kollektiv lösdrift, ridhus+bana, superfina ridvägar och ung samma kostnad. Jag ansvarade dessutom för inackordering, möten, fodringsscheman, foderinköp etc. Det var helt klart värt det för mig och fungerade jättebra i alla år. Jag jobbade dessutom 4 mil åt andra hållet, men det gick ändå.

Sen fick jag barn, då höll det i 1 år men till slut var jag tvungen att flytta delvis av andra omständigheter men mycket pga avståndet. Nu har jag 2 barn, husrenovering och hinner knappt med hästen som det är. SÅ det hade aldrig gått att ha honom där borta nu.

Nu har jag honom 3km bort, 4 min med bil, 20 min att gå. Lösdrift, fullservice med lite samarbete ibland. Inte alls samma träningsmöjligheter men jag trivs jättebra och är verkligen glad att jag tog hästen närmre.

Det handlar ju om vad man har för förutsättningar. 2 mil är ju inte långt om man slipper daglig mockning och dessutom har jättebra möjligheter för hästen och sin ridning. Men för en som jag, som måste komma hem på 5 minuter om ngt händer hemma så kort resväg ett måste. Jag spar ju nästan 1h när jag ska till hästen och kan därför ta det i min takt där utan att tänka på tiden trots att min man är hemma själv med dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: __sofia__
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 335
Senast: KattisL
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 993
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp