Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har ca 1,5mil till stallet, för mig är det i längsta laget och jag skulle gärna ha närmare.
Men det fungerar ändå bra, tar 10-15min med bil och det är helt okej väg.
Hade tidigare bara 7km och det var jätteskönt, då kunde man ju faktiskt åka till stallet flera ggr om dagen utan att få dåligt samvete.
Nu försöker jag att inte åka till stallet mer än 1 gång/dag pga både ekonomi och miljö men måste jag så gör jag självklart det ändå.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har min häst mittimellan hemmet och jobbet. Väldigt praktiskt. Hemifrån är det 12.6 km och tar 12 min att köra.

Vill inte ha mycket längre i fall hästen blir sjuk och jag behöver passa honom flera gånger om dan.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 1,7 km,riksväg hela vägen i princip,tar ca 15 minuter att åka. Alla pass ingår,så jag behöver bara åka ut och göra det jag ska en gång om dagen,dock så vart dte lite drygt (och DYRT) i vintras när han var jättesjuk en period,då vart det många vändor. Stallägaren är snäll och ställer upp och hjälper till om det är något som ska ges/bytas mer än en gång om dagen.

Vi har en gammal volvo 850,automat,vilket ger mig en bensinkostnad på ca 1600-1700:- i månaden,så det har jag lessnat på nu så jag håller på att leta en moped för fullt,räknar med att kunna åka moppe April,Maj,Juni,Juli,Augusti,September,Oktober iallafall. Då är det bara 5 månader med dyr bensin, vilket innebär att jag sparar ca 8000:- per år.

Ska sen i framtiden byta till en billigare bil,men nu är vi föräldrarlediga så den får hänga kvar tills vi har råd med ny.

Har haft möjlighet att flytta närmare,men jag trivs så himla bra där jag står så jag vågar helt enkelt inte chansa och byta stall.

1,7 MIL menar jag naturligtvis! :o:D
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Kl

Just nu har jag nästan 9 km till stallet, men har köpt hus nu som ligger 2,2 km från stallet. Underbart! :)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 4 km till min häst. Underbart att ha hästen så nära att man mycket snabbt kan ta sig dit med bil, hyfsat snabbt med cykel och om man har gott om tid så kan man ta en härlig promenad genom skogen dit! Då kan man dessutom passa på att plocka med sig lite kantareller och smultron på hemvägen!
Skulle kunna ha hästen 100 meter hemifrån, men gillar inte sättet hästarna sköts på där.

Innan jag hade körkort hade jag 1,5 mil enkel väg och då cyklade jag... Nu förstår jag inte hur jag orkade och hann med...
Nu tycker jag nog att 1 mil är max, men behöver man inte åka varje dag (fullservice, lösdrift, unghäst o dyl) så är det väl ok med lite längre. Beror ju mycket på hur vägen dit är också; motorväg större delen = går fort och enkelt, liten, gropig grusväg i över en mil = tar lång tid och förstör bilen...
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Till förra stallet hade jag ca 10 km enkel väg. vilket jag inte reflekterade över som (för) långt
Till nuvarande stall har jag 6.5 km enkel väg och tycker således att det är väldigt nära!
Men nu ska jag snart flytta hästarna till ett nytt stall och då kommer jag ha 13 km enkel väg vilket är i längsta laget men har fördelar som högst troligt kommer väga upp för avståndet.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

kl

Har 33 km enkel väg, men betalar extra för helniackordering vardagar (= 4300 i månaden) Så jag slipper åka 7dgr i veckan, har fri tillgång på foder och strö, ridbana (i minsta laget dock "typ" 20*40) och ridhus 20*60 med bra ridvägar, stallet ligger dock precis bredvid en tungt trafikerad väg.. Men men hästen är inte den nipprigaste så får se de som att hon blir "trafikvan" iaf :)

Det är i längsta laget, stallet jag stod i innan hade jag 8 km från jobbet (17 km hemifrån) men där ingick bara en summa foder, 20*40 ridhus (alldeles för litet för min häst) där får man även mocka själv, men då de dessutom delat upp stallen i sto och valack stall hamnade min häst i ett stall där hon inte fick plats, hade tex ingenstanns att ställa upp henne i gången så man kunde mocka kvällstid. Detta blev ohållbart. (kostar 3800 i månaden)

Så visst kostar det mer att stå där jag står nu och är längre väg men tycker ändå det väger mer att stå där hästen får sin plats och mat tillgodosett än att jag står bekvämt "för mej"..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Har 8km som tar 10min med bil. Finns inget närmare stall då jag bor i stan. Har tidigare stått längre bort som Max 3mil men nu skulle jag inte kunna stå så mycket längre bort.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har min på lösdrift 2 mil hemifrån, bra bilväg hela vägen. Kollektiv skötsel av mockning, spån, halm, hö/hösilage, upplyst ridbana, tillsyn osv ingår och massa fina ridvägar, helt perfekta för distansträning. Tränare finns på gården. Behöver inte åka ut varje dag om jag inte skulle vilja, åker just nu ut 6 dagar i veckan. Betalar 1200 kr i månaden.

Även om det självklart hade varit skönt att slippa lägga så pass mycket tid och pengar som det ju blir för att transportera sig mellan hemmet och stallet, så är det helt klart värt det, jag trivs så bra! Önskar att jag bodde närmare så jag kunde åka ut flera gånger om dagen när/om det behövs, men det fungerar absolut som det är nu. :)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 3 mil enkel väg till stallet, men har då tillgång till två stora ridhus, 3 utebanor (varav en med bank och pullermangrav), 2skrittmaskiner och helt otroliga ridvägar. Har tillgång till tränare där och nära till en mängd olika andra klubbar, så är ingen lång resväg för att åka till tävlingar.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Men är bunden till att köra bilen dit varje dag, beroende på rusningstrafiken så tar det mellan 25-40 min att köra. Är i Stockholm, jag befinner mig.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag kommer ha 3 min körtid med bil. Kan det ta 20 min att gå och 10 att cykla..?

Alldeles lagom avstånd. Har tidigare haft runt milen och en gång hade jag 6 mil dit. Det gör jag aldrig om.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har ca 2 km till stallet vilket jag både kan cykla och gå till - på vintern brukar jag dock mest köra dit.

Har haft som längst 7 km och det kändes inte för långt men längre skulle jag nog helst inte vilja ha. :)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

14 km. Längre vill jag inte åka. Men jag behöver inte åka ut varje dag om jag inte vill. Stallägaren och jag hjälps åt :)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 8,5 km numera och det tar max 10 min att åka dit med bil. Brukar åka moped sommarhalvåret. Vi delar på passen i det stallet så det är skönt att det är nära. Jag åker dock sällan ut mer än en gång per dag.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Till mitt förra stall hade jag ganska exakt en mil enkel resa, tog mellan tio och femton minuter med bil (på vintern får man ju räkna in att vägarna kan vara sämre, på sommaren är en stor del av sträckan sänkt till 50 km/h så det är lite hugget som stucket vilken årstid som är värst). Utsläpp ingick på vardagarna, kvällsfodring alla dagar, luncherna skulle vi turas om med men det var bara jag som tog dem och utsläpp på helgerna gick på rullande schema. Hade jag otur kunde jag alltså få åka sträckan tre gånger vissa dagar (utsläpp, lunch, insläpp). Det var usla ridmöjligheter, ansvarsfördelningen fungerade inte och även om det skulle föreställa rullande schema så kunde man bli inringd till en helgmorgon med mycket kort varsel. Jag betalade för flera tjänster som jag inte fick. Det enda positiva var egentligen att stallet låg på vägen mellan mitt hem och skolan/stan, men det fanns inget omklädningsrum och luktade så mycket att jag absolut inte vill förvara mina vanliga kläder där.

Som ni säkert förstår flyttade jag därifrån. Nu har jag ungefär två mil istället, det tar 20-25 minuter med bil, och ligger på "fel" håll från stan räknat. Dock är ridmöjligheterna oändligt mycket bättre, och allt ingår, vilket gör att jag bara behöver åka en gång/dag. Det finns separat omklädningsrum, som gör att jag kan åka direkt från skolan utan att för den sakens skull få hästhår och lukt i mina vanliga "civila" kläder. Priset är bara några hundralappar högre än på det förra stället. Jag har bara stått där sen i mars, så jag har visserligen inte prövat att ha hästarna där när det blir vinterväglag, men jag skulle absolut kunna tänka mig att själv bo i "byn".

Det jag vill komma till är att om stallet känns bra i övrigt ska man inte avskräckas av ett lite längre avstånd. Jag har aldrig trivts så bra som jag gör nu, trots att tiden jag får spendera i bilen är längre. Men visst, jag har körkort och egen bil också, det hade ju givetvis varit svårare om jag hade varit bunden till kollektivtrafiken.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Strax över 4mil enkel resa. Tar ca 35-40 min att åka, längre om väglaget är dåligt. Är det full snöstorm och superdåligt väglag behöver jag inte åka, får hjälp av stallägaren vid de tillfällena. Har varit guld värt i vinter!

Det är i längsta laget men har inte hittat något stall där det funkar som är närmare. Där jag står nu känner jag stallägaren sedan tidigare, har ridhus och andra bekvämligheter och är således inte bunden till bra/bättre väder för ridning. Hö och strö ingår i hyran, samt service som in-ut, täckesbyten morgon och kväll. Jag har mockning 2 dagar i veckan, sköter stallägarens hästar om hon är bortrest. Jag och hästen trivs jättebra!

Lägger i dagsläget knappt under 2.000 kr i bensin/månad, kör en Volvo V50 med deras stora 2,4 liters motor. Helt OK bränsleförbrukning med tanke på bilen, vill inte ha en småbil efter en lite otäck olycka innan jul 2011.

Jag tycker således att det är värt att åka längre för en bra stallplats där man trivs, om man har råd med det.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 7,4 km, tar ca 15 min att köra. Många stopp-skyltar och bostadsområden att ta sig igenom och inte minst alla väggupp :devil:

Tidigare hade jag hästarna ca 2 mil och tog samma restid, 15-20 min men då var det motorväg nästan hela vägen
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har som mest haft 3,5 mil enkel väg till stallet och det var ok när jag inte hamnade i eftermiddagsrusningen för då tog det ungefär en timme att ta sig till stallet. Efter det har jag stått på ett par olika ställen med ca 2 mil (20-25min) till stallet och om ca 2v flyttar jag till ett stall 11 km (12 min ungefär) från där jag bor och det känns jättenära :D
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 1 mil till stallet där hästen står nu, det tar 15 min med bil (eller 30 med cykel). Hade aldrig pallat att ha längre avstånd, varken tids- eller orkesmässigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: __sofia__
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 335
Senast: KattisL
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 993
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp