Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Har ca 6 km till stallet, ca 10-15 min buss sen max 5 min promenad.
Borde ta mig max 30 min att cykla om det inte blåser för mycket (Dålig kondis :o )

Till det förra stallet hade jag 8 km, tog ca 20-25 min med buss sen 15 min promenad. Tog 40 min att cykla =)

Kan nog inte tänka mig att ha längre än 1 mil med bra bussar då. Tycker inte om att få åka länge om man måste åka flera gånger.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 60 min med kollektivtrafik. Spårvagn, tåg, buss och gå ca 10 min. (Ca 20 med bil, men det åker jag aldrig).
I längsta laget, men det går. Är i stallet ca 5 dagar i veckan och har två kollektiva pass/vecka plus var sjunde helg.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Har ingen egen, men är medryttare. Har några km bort, 10 minuter med cykel. Känns alldeles lagom.
Efter att ha haft medryttarhäst 3 mil (30 min med bil) bort så känner jag numera att nej, aldrig mer längre än såhär ;)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 1,8mil enkel resa. Tar 15-25min med bil, beroende på väglag, väder och andra trafikanter (drygt 15min = sommarväglag och normal sikt). Full service.
Jag upplever inte resan som det minsta jobbig, då både jag och hästen trivs hemskt bra i stallet. I nuläget kan jag inte tänka mig att ha hästen närmare, då det skulle innebära att både jag skulle få problem att rida sommartid (ruskigt mycket mygg på min boende-ort. Jag är allergisk och älskad av myggor..). Nu ligger stallet "på andra sidan åsen" = mycket mindre mygg. Det är helt klart värt resan! Nackdelen är att bensinen kostar ungefär 2/3 av stallhyran varje månad. Tyvärr är det inte säkert att köra moped eller liknande till stallet; riksväg med mycket tungtrafik (och en hel del fartdårar) hela vägen.

Till förra stallet var det längre, men dit gick det att åka tåg och vissa dagar/tider buss. Det tog ca 15min med tåg + någon km att gå. Mockade och gjorde i ordning kraftfodret själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 4-5 mil enkelväg till stallet, motorväg större delen av vägen, resten liten landsväg. Tar 30-40 min att köra bil, 2 timmar med buss (enkel) :p

Jag tycker att det är för långt, men har inget val tyvärr.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Tack för alla era svar!

När det närmar sig hästköp så kommer jag kolla upp lite mer runtomkring mig, på närmare håll, vad det finns för möjligheter.

Fördelarna jag ser med detta stallet 2mil bort är:

1. Fullservice. Mockning, in/utsläpp, fodring, hö/strö. (Har jag tajt om tid en dag så behöver man inte inte åka ut till hästen). Känns som det kan vara bra när man inte har haft egen häst tidigare, man blir inte lika bunden?

2. Ridkompisar. 2 tjejer utöver stallägaren som har sina hästar inhyrda. Känns bra med lite rörelse i stallet och att det regelbundet kommer dit människor.
Och alla, både de andra tjejerna och stallägaren, är väldigt trevliga och det är positiv stämning i stallet.

3. Upplyst paddock och massor av härliga ridvägar! Jag vill inte bara stalla upp en häst nära mig, om det inte finns tillgång till bra, fina och olika ridvägar. Då känns det bättre att ha hästen en bit bort och ha fler ridmöjligheter.


MEN, sen är det ju detta om det händer hästen nått och man måste åka flera ggr om dagen, som man vill göra även om man har fullservice. Då blir det ju drygt med 2min enkel resa. Men jag trivs som sagt väldigt bra på detta stället. Svårt men jag har ett tag på mig att fundera och se om jag kan hitta nått annat närmare som är bra.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Det är ju inte så ofta som man måste köra skytteltrafik till stallet. Jag har haft Wille i 13 år nu och har aldrig behövt det.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 1.7 mil till stallet där jag har mina hästar. Det tar ca 20 minuter med bil.
Jag har valt det över att ha dem hemma. Här hemma finns inga ridmöjligheter att tala om, visserligen så har grannen ett ridhus, men det är litet och illa underhållet och dessutom sällan ledigt eftersom det är en verksamhet som bedrivs, grannen har en ridbana som varit i renoveringstadie i snart 10 år. De få ridvägar som finns är leriga stigar och stenhårda grusvägar. Helt värdelöst, men det insåg jag inte förrän jag flyttat hästarna och plötsligt har allt. Det kostar en jäkla massa, men det är SÅ värt. Nu har jag ridhus, ridbana, anlagda sandstigar, fantastiska klättermöjligheter.

Jag mockar i övrigt så är det fullservice.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Hej!

Min häst på 1 mil hemifrån mig. Jag har ingen bil (har inte haft råd att skaffa en än och har fortfarande lite miljömässiga betänkligheter med att åka runt i en bil alldeles själv). Det atar mig allt mellan 40 min till 1.5 h att ta mig enkel resa, helt beroende på hur bussar och tåg går/passar/är försenade..

Jag har haft hand om min häst alldeles själv med fodring 4 ggr/dag (skadad sommartid- då ingår bara betet). Jag hade lite hjälp av en skötare och det var såklart jobbigt men det funkar om man verkligen vill. Vintertid är det fullservic utan mockning- klart trevligare :-).

2 mil tycker inte jag är långt om man har bil/vettig kollektivtrafik, inte ens om man måste åka flera gånger/dag.

Jag har hellre hästen i ett stall med vettiga hagar och bra ridvägar/volt/stallägare/stallkompisar/foder än nära med sämre förhållanden (lät tex bli stallet 10 min cykelväg hemifrån eftersom de bara fodrades 2 ggr/dag och ägaren inte ville vänja sina hästar vid att få mat fler gånger/dag.

/Lavinia, som haft hästen 40 min hemifrån med bil- 2 timmar enkel resa med buss, tåg , buss och 20 min promenad.. Jättekul när nåt av transportmedlen var försenade...
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har ca 2 mil, knappt 20 minuters bilväg. Det är ganska långt, men där jag bor finns det inte några stall som faller mig i smaken mycket närmre. Alla stall som ligger nära stan är kollektivstall vilket jag varken hinner eller orkar. Nu har jag knappt 20 minuter dit, men inga obligatoriska pass och bra väg dit. Det var mycket värre förr när jag hade 18 km, men var tvungen att ta mig genom hela stan för att ta mig dit. Tog 25-30 min i rusning...
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Har 3,5km bilvägen till stallet vilket jag är mycket nöjd med. Har stått som längst strax över 3 mil och det gör jag nog aldrig om. Att slösa tid i bilen är inget för mig :-)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Min står väl ungefär 20 meter bort :D

Men som längst har jag haft 45 minuter att köra och det gör jag inte om igen.
Det tar på tid, pengar och humör.

20 minuter kanske skulle funka beroende på stall, är det fullservice slipper man ju iallafall mocka osv. Fast jag skulle dock aldrig stå på stall, bara lösdrift.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag tycker det är värt att åka en bit om man trivs. Varför inte stalla upp där och vet att du trivs men hålla utkik efter någonting närmare medan du står där? Jag flyttade runt supermycket innan jag flyttade dit jag står nu, strax över 4 mil enkel resa. Helt klart värt det.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag är stockholmare, så har lite andra avstånd...
Närmsta stallen finns (3st) inom 3mil, men där finns knappt rutor i storlek som sjukhage som hage (2 är ridskolor). Inom 3mil finns stor uppsjö stallar med olika utbud, mark är dock fortfarande dyrt och att ha träningsmöjligheter av alla slag samt stora hagar är svår kombination.

Har min ena häst nu 2,1mil bort. Har stått i en hel uppsjö stallar i detta område. Hästen ska närmsta månaden flytta 5,4mil bort. Har stått i senare stallet förut och är mkt nöjd. Där behöver jag ej åka ut alla dagar, vilket är väldigt skönt för mig.

Min andra häst (som länge stått i stallet 5,4mil bort) står nu pga skada 5,6mil bort för att få konvalecent installning.

Uppenbarligen så tycket jag att restiden är av lägre betydelse och träningsmöjligheter samt hagar stor.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 2 mil till stallet. Nu har jag helinackordering och dessutom används hon i stallets verksamhet 3 dagar i veckan så jag åker bara 4 dagar. För mig som är handikappad (MS) är det här enda möjligheten att ha egen häst.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Lite över 2 mil hemifrån. Tar ca 20 min kommunalt och 10 min gångväg. Från jobbet är det dock en längre ressträcka och lite bökigare att åka kommunalt så då åker jag 15 min med en buss och byter till en annan som tar 25 min och så lite bytestid på det så det tar mig ungefär 1 h till stallet från jobbet. Har kvällsfodring 1 gång var 3:e vecka och halva helgen var 8:e vecka. Fungerar bra tycker jag. Det finns flera stall närmare men som kräver fler kollektivpass och det orkar jag inte med. Dessutom är det ordentligt stora hagar och en bra hästmiljö han har nu.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Du får helt enkelt räkna på bensinpengen kontra stallhyran och se vad det blir i slutändan. Samt då även ha i beräkningen om det kan behövas flera resor/dag om det tex är stallpass på helger. Och såklart även jämföra med närmare stall. Har man fullservice så kanske man inte behöver åka ut lika ofta, men står man närmare och har mer eget arbete kanske det blir samma sträcka att köra i slutändan...

Jag har 2.3 mil enkel väg till min häst nu, 1.2 om jag är hos pojkvännen. När jag har i mitt ordinarie stall har jag 1 mil från pojkvännen och 1.3 mil hemifrån.
Jag hade gärna haft cykelavstånd då jag vill kunna sköta intag osv själv så jag tycker det är för långt till båda stallen. Men där jag bor finns inga stall närmare stan.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

kl

Har stall hemma men inga bra ridmöjligheter, så nu står hästarna som rids drygt 10km bort med ridhus. Fodringar och in/utsläpp ingår men jag måste dit varje dag och mocka och ställa fram mat.

Har också haft hästarna nästan 5 mil bort, men då var det fullservice så jag behövde inte åka dit varje dag + att jag hade lägenhet vid stallet där jag sov ett par gånger i veckan.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har ca 3 mil till stallet, det blir ungefär 25 min att köra. jag och syrran sköter allt själva utom morgonfodringen. Det är lite långt tycker jag och jag hade honom 1 mil bort (fullservice) ett tag men varken han eller jag trivdes så han fick flytta tillbaka till det gamla stallet :) När jag bodde hemma hade jag 7 km till stallet (ca 10 min med bil, 30 min på cykel) och på sommaren bara över gatan :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: __sofia__
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 335
Senast: KattisL
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 993
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp