Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Spraka

Trådstartare
Ni som har eran häst/hästar inackorderad, hur långt har ni till stallet? Kilometer/mil? Och hur långt kan ni tänka er att åka?

Har planer på att köpa mig en häst, och har chansen att ha min framtida häst på ett toppenställe för ett riktigt bra pris. 1200 och full service (lösdrift) där allt ingår. Fina ridvägar och upplyst paddock.

Det är 2 mil dit dock och tar ca 25min att köra enkel resa. Vill egentligen ha min framtida häst närmare mig. Men med full service för det priset kanske det endå jämnar ut sig om man skulle haft hästen på ett närmare, fast dyrare stall?
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har ca 2 mil och 25 min till min häst. Och då är det ett kollektiv, dvs 2 st fasta utsläpp varje vecka+var 5:e helg. Och det anser jag är en kort sträcka till stallet :) Men allt är väl relativt och mycker beror på vart man bor. :)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 7-8 km nu, tar 10 minuter med bil. Har som längst haft typ 4/45 minuter mil :crazy: Det är på tok för långt för mig. Gränsen går nog egentligen vid 1-1,5 mil/15-20 minuter för att det ska kännas okej för min del. Hade sjuk häst ett tag när jag bodde 2,5 mil från stallet och var tvungen att åka dit 2 gånger om dagen. Hann inte göra mycket annat då...
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har ca 1 mil enkel väg till stallet, det tar inte lång tid att komma dit och ponnyerna trivs väldigt bra där. Jag har haft som kortast 3 km till ena ponnyn och då promenderade jag ofta dit med hunden, och som längst flera mil enkel väg och det var på tok för långt.

Jag står i kollektivstall, tar de åtaganden jag kan. Två bussar går till stallet, den ena stannar en bit bort (Max 800meter, tar ca 5 minuter att gå) och den andra stannar bara 100 meter från stallet. :D
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 8 km. Tar 10 minuters resa med buss och sedan 15 minuters gångväg. De gånger jag får skjuts tar det 10 minuter.
Jag tycker att det redan är för långt och skulle absolut inte kunna tänka mig ett längre avstånd även om jag hade helinackordering.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Har just nu 1,5 mil enkel väg. Funkar bra på sommaren men på vintern är halva vägen smal och fullständigt livsfarlig. Normalt har jag fem kilometer eller kanske 4. Det är TOPPEN, då har jag dessutom nära till flera ridhus, tränare m.m. För att komma åt sånt nu är det transport som gäller. OK för ett tag men inte tex vardagar.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har exakt 6km. Perfekt cykelavstånd :)
Hade 17km ett tag och det var vidrigt, kommer aldrig ha så långt igen.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 2.6 km till stallet. Tar max 2.min att köra 15 min att cykla.
Eftersom jag har så nära, så är det svårt för mig att tänka mig flytta. Både jag och hästen trivs :-)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Har knappt 7 km :)
Har tidigare haft 4 mil utan körkort. Inget att rekommendera.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Knappt en kilometer. :up:

Jag har under åren haft hästarna som längst 4 km bort, jag har alltid haft hela ansvaret för skötseln själv (för att jag vill det) så det blir tre-fyra turer till stallet/dag, har fungerat bra i 15 år nu ;)

När jag har rört på mig i landet så har jag helt sonika ordnat stallplats först och sen utgått från den när jag letat boende till mig själv.

För mig är det viktigt att jag alltid kan ta mig till hästarna även om bilen strejkar exempelvis.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har kanske 10 meter till stallet. :D Det är väldigt trevligt att det var ett stall precis brevid huset vi hyr.
Men när vi bodde utanför Hufvudstaden så hade dryga 2 mil till stallet. Det funkade iom att det var motorväg större delen av vägen, men visst var det lite jobbigt.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Enligt hitta.se har jag ganska precis 2 mil till stallet, varav hälften är e4 så resan tar 15-20 min, beroende på väglag. Helt ok. Har haft längre vilket inte var kul, det här är nog smärtgränsen! Men stallet är perfekt så det överväger allt annat :)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Vad är det för väg om det tar så lång tid att cykla?
Jag cyklar mina sex km på 20 minuter och då är jag sölig.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Har knappt en km till stallet, sommartid ännu kortare då man kan gå över en väg på en åker^^. Det är min mammas gård och vi har hästarna tillsammans. Vi brukar dela upp det att hon tar ut hästarna och mockar på morgonen och jag fixar allt annat på kvällen. Mycket bra uppdelning:). Nu går de dock ute dygnet runt så nu är det bara vatten som måste fixas:D. Och inspektion osv av hästarna då såklart:)
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Men med full service för det priset kanske det endå jämnar ut sig om man skulle haft hästen på ett närmare, fast dyrare stall?

Det kanske det gör, du får försöka räkna på bensinen.

Det blir ibland ett val mellan olika saker, pris/närhet/kvalité på stallet.

Jag har turen att ha ett stall som jag är supernöjd med 400 m bort. Har som längst haft 3-4 km bort, och visst gick det mycket mera bensin.

Men det beror också på hur många ggr om dagen man tänker köra dit. Jag tycker det är lyxigt att kunna sticka dit på en kvart för att titta till henne mellan middagen o disken s a s, det skulle jag nog inte göra om hon stod 2 mil bort.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

600m går ibland & ibland tar jag moppen,
har haft häst ungefär 2mil bort oxå fullservice så mockning ingick & då kunde man hoppa ngn dag. Men detta är skönast.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

Jag har 1,7 km,riksväg hela vägen i princip,tar ca 15 minuter att åka. Alla pass ingår,så jag behöver bara åka ut och göra det jag ska en gång om dagen,dock så vart dte lite drygt (och DYRT) i vintras när han var jättesjuk en period,då vart det många vändor. Stallägaren är snäll och ställer upp och hjälper till om det är något som ska ges/bytas mer än en gång om dagen.

Vi har en gammal volvo 850,automat,vilket ger mig en bensinkostnad på ca 1600-1700:- i månaden,så det har jag lessnat på nu så jag håller på att leta en moped för fullt,räknar med att kunna åka moppe April,Maj,Juni,Juli,Augusti,September,Oktober iallafall. Då är det bara 5 månader med dyr bensin, vilket innebär att jag sparar ca 8000:- per år.

Ska sen i framtiden byta till en billigare bil,men nu är vi föräldrarlediga så den får hänga kvar tills vi har råd med ny.

Har haft möjlighet att flytta närmare,men jag trivs så himla bra där jag står så jag vågar helt enkelt inte chansa och byta stall.
 
Sv: Hur långt har ni till er häst? Avstånd.

med bil har jag ca 4 km till stallet, går jag genom skogen så har jag 1,5 km ^^

Jag kan tänka mig att åka som längst 1 mil, absolut inte längre. Står man på lösdrift med full service behöver man ju inte åka dit varje dag om man inte vill :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: __sofia__
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 335
Senast: KattisL
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 993
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hej! Skulle ni hyra en boxplats som ligger trettio minuters bilväg (ca 28 km) utanför stan (om ni själva bor i stan)? Vilken...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hen (han...) var ju omtyckt och trevlig
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp