Hur långt hästupphåll hade ni?

Mirre

Trådstartare
Ni som sålt eller gjort er av med hästen på nåt sätt för att ni fick barn och sedan skaffat häst igen, hur långt uppehåll hade ni från hästar och ridning?

När skaffade ni häst igen?

Hur fick ni ihop det med tiden?

Ekonomiskt?

Eget stall eller inhyrd?
 
Sv: Hur långt hästupphåll hade ni?

Jag lånade ut min häst på foder när sonen blev 2 månader, då var han vaken så mycket på dagen och min häst kräver mycket motion så det var helt enkelt bäst för henne.

Vissa dagar saknar jag henne enormt, andra känner jag att jag kan ringa fodervärden och fråga om hon vill köpa henne ;)

Vi har kontrakt som löper på 6 månader om ingen av oss säger upp det. Jag vet inte än om jag kommer ta hem henne igen (inackorderad) eller om vi kommer bli så sugna på en till bebis att hon blir kvar och jag kanske t.om säljer henne.

Ekonomiskt går det hur bra som helst, men med henne borta spar jag många ersättningsdagar som annars går åt hennes kostnader!
 
Sv: Hur långt hästupphåll hade ni?

Slutade rida strax innan midsommar, då var jag i vecka 18-19.

ANmälde mig inte till ridskolan till hösten.

Födde barn 22 oktober och nu börjar jag bli riktigt sugen på att rida igen men det får nog dröja ett tag då jag ammar och det känns lite stressigt att klämma in ridning på schemat!

Men kanske framåt våren!
 
Sv: Hur långt hästupphåll hade ni?

Ni som sålt eller gjort er av med hästen på nåt sätt för att ni fick barn och sedan skaffat häst igen, hur långt uppehåll hade ni från hästar och ridning?

7 månader

När skaffade ni häst igen?

Han flyttade till fodervärden 2/2 och flyttade tillbaka till mig 31/8. dottern va då nästan 3 månader

Hur fick ni ihop det med tiden?

Medryttare/Delfodervärd

Ekonomiskt?

Medryttare/Delfodervärd

Eget stall eller inhyrd?

Inhyrd


Det funkar bara man vill. Nu kommer dock Naggurs delfodervärd sluta i vår så jag måste ut på jakt efter en ny...
 
Sv: Hur långt hästupphåll hade ni?

Ni som sålt eller gjort er av med hästen på nåt sätt för att ni fick barn och sedan skaffat häst igen, hur långt uppehåll hade ni från hästar och ridning?

När skaffade ni häst igen?

Hur fick ni ihop det med tiden?

Ekonomiskt?

Eget stall eller inhyrd?

Vet inte riktigt om jag är kvalificerad att svara med ett så pass kort uppehåll men i alla fall:

Min foderhäst åkte till sin ägare samma dag som jag födde barn (inte mitt val, jag hade gärna behållit honom), då var han inte riden på några veckor. Jag behöll boxplatsen, men hyrde ut den i andra hand i väntan på nästa häst.

Köpte min nuvarande häst när dottern var fyra månader men hade då "fuskat" med ridning 2-3 dagar i veckan sedan ca fem veckor efter förlossningen.

Mitt totala riduppehåll var 10-12 veckor, men det var inte "hästuppehåll" lika länge, gick ju och pysslade med foderhästen in i det sista även om jag inte red. Så själva hästuppehållet var väl de fem veckorna efter dotterns födelse tills jag började rida igen.

Tiden: Har aldrig känts som ett problem. Bor nära stallet, kan ta mig dit när det passar. Red alltid kvällstid när maken var hemma hos dottern. Det var dessutom en unghäst jag köpte så det var ju inte jättelånga träningspass till att börja med. Senare, när dottern började på dagis, red jag i allmänhet efter att hon somnat på kvällen.

Ekonomin: Jag och maken är båda "höginkomsttagare", och hade dessutom lite sparade pengar att köpa hästen för. Det kändes inte som någon stor påfrestning på ekonomin att få barn, och de löpande utgifterna för hästen hade vi ju även innan nuvarande häst införskaffades.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: phie
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 524
Senast: hollypolly
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
406
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
754
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp