Hur långt går det mellan varje brunsperiod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tussen
  • Startdatum Startdatum
T

tussen

Ska kanske försöka betäcka mitt halvblod, har ingen koll på hur långt det eg går mellan brunstningarna?
MKT tacksam för snabbt svar!

Det börjar bli för sent för att betäcka den här sommaren, så jag förutsätter att det är först nästa år du planerar betäckning, eller?
Om inte annat så är det nog mitt råd till dig, att vänta. För om du inte ens vet hur hästen brunstar så är det nog mycket annat du skulle behöva lära dig också om hästuppfödning. Så skaffa dig en bra bok (exv "Att bli med föl") och läs tills ögonen blöder ;) Och ta gärna även kontakt med en erfaren hästuppfödare i din närhet som kan hjälpa dig med både kunskaper och praktiska saker som t.ex hingstval mm.

Lycka till!

Och obs! detta skrev jag INTE för att vara elak, utan för att försöka hjälpa dig att lyckas!

Jo vi ska till seminstationen i morgon o kolla var i cykeln hon befinner sig. Sedan får vi se. Skulle eg sålt hästen men har fortfarande inte lyckats o tycker att vi inte har något att förlora på att försöka redan nu, fast vi är väl medvetna om att det är i senaste laget. Ställde frågan eftersom jag helt enkelt glömt bort, och har en häst som aldrig visar med tydliga tecken då hon brunstar! Sedan trodde jag att det kanske fanns någon som ville dela med sig av sin kunskap.

Ingen annan som vill svara?

Du kan visst betäcka nu.Fölet föds i slutet av juni, i år hade detta inte varit helt fel med tanke på den kalla våren. Det brukar vara 21 dagar mellan brunsterna, men det kan variera. Boken "Att bli med föl" är bra att ha. Men bäst är att tala med seminvet och andra avelskunniga.
Lycka till! :)
Eva

21 dagar mellan brunsterna!? Antar att du skrev fel, 16 är väl åndå det vanligaste. ;)

Tussen: Det är väldigt individuellt hur långt det är mellan gångerna och hur länge de brunstar. vanligast är att brunsten löper under fem dagar och att icke-brunsten är ca 16 dagar, därav ett intervall på 21 dagar, men vissa ston kan brunsta i 8-10 dagar och sedan gå i icke-brunst lika länge. jätteindividuellt.

Anser inte heller att det är försent att betäcka nu, det enda som händer att det blir en jobbig nästa höst med en stor fölunge i mammans box som grisar ner väldigt mkt... :mad:

det går ju att betäcka i augusti också och därmed få ett juli-föl, vill man ha ett föl till betäcker du bara på fölbrunsten i den mån stoet är helt och OK, så får du en tidigare fölning året därpå.
:)

Hmm, precis som du skriver, intervallet är 21 dagar :smirk:
Har själv ett sto som har tätare mellan brunsterna än 16 dagar. Känns som att hon är brunstig varannan vecka mars till oktober... :( Mitt andra sto går mer efter boken.
Eva

Tack snälla ni som svarat! Ska till seminstationen på fred igen, vet ska då ge en hormonspruta. Reaktioner på detta? Kan inget om avel, tyvärr..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka