hur långt fram

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mirre

Trådstartare
ska eg en westernsadel ligga? :confused:
Ligger den här bra? Fast paden har åkt bak

{669131b3-e6e6-416b-a77b-fce35dc52aec}.jpg

Bommen ska ju vara bakom bogbladen och det ser den definitivt ut att vara. Men av någon mystisk anledning så ser inte sadeln ut att vara bra ändå, den ser ut att tippa framåt och att du spänt bakgjorden för att förhindra det. Kan det vara så att du lagt sadeln fööör långt bakåt?

Den ligger för långt bak (skulle uppskatta ca 10 cm)
Sadeln ser för liten ut!.
Ta bort den bakre gjorden. Om du måste ha den så måste det finnas ett rem mellan den främre och bakre gjorden!!!

Jag är vän av att sadla långt bak, bakom bogbladet men hästen på bilden har hyfsat stående bog så du kan nog lägga sadeln en bit längre fram. Håller med om att sadeln inte ser ut att ligga bra - kolla bomstorleken och se hur sadeln ligger an över hela ryggen.

/Camilla

hela sadeln tycker jag ser liten ut, den ser för trång ut fram och då tippar upp i bak. lyfter sig sadeln mycket i bak när du rider, alltså guppar upp och ner.
Jag skulle föreslå byte av sadel, kanske någon kortare modell, ser ut som din häst är kort i ryggen.

ett tips är att gå in på www.western-ridning.com och titta på under läsvärt där det står en hel del bra fakta om hur sadeln på hästen ska ligga.
:)

svarar på alla samtidigt.
Tycker också den tippar framåt.
Ska göra en ordentlig koll idag.
Kan ju bero på att padden ligger så långt bak också.
Men ska prova och flytta fram sadeln något.

Hej. Innan jag säger något annat, För guds skull, ta bort den bakre sadelgjorden eller koppla ihop den med den främre med en rem som ger ett mellanrum på 15-20 cm mellan gjordarna. Det är tur att du har en lugn häst! Som den bakre gjorden är placerad på bilden, kallas det bucking strap, som man spänner på rodeohästar för att de skall bocka!
Sadeln förefaller att vara några nummer för liten på en så kraftig häst. Vilken storlek på bommen har den? Din häst kräver minst en QH eller kanske t o m en FullQH sadel!!
sadeln skall placeras med framkanten av "the bars" c.a 5 cm bakom bogbladet - precis som med alla andra typer av sadel!

Sadeln ligger lite för långt fram samt den bakre sadelgjorden får aldrig sitta åt där ska man få in en hand emellan,Sen har du nog en för tjock pad det räcker med en cutback och sadelfilt. :banana:

kan hålal med om att gukgjorden ligger för långt bak här. den har glidit bak (kortet är taget innan uppsittning). Men ska ta bort den. Padden ligger för långt bak också. Ska fixa det och så ta en bild till och se om det syns nån skillnad.

Jag tycker du ska testa en större sadel som inte tippar fram så. Och ev lägga FRAM den ett par cm.
+ räta till pad och ta bort bakre gjorden.

Förövrigt älska5r jag din häst :love: :love: :love:

jo padden e nog e stor orsak till framtippandet på den bilden eftersom den ligger för långt bak. Kan tilläggas att det rättades till innan uppsittning :)

"The bars" är bladen i sadeln, de längsgående delarna i sadelträet. Kika in på www.saddletree.com så ser du hur stommen ser ut. Om du tittar in under och /eller känner med handen under frontjockeyn på westernsadeln så ser/känner du framkanten på bladen. Denna framkant skall placeras c.a 5 cm bakom bogbladets bakersta kant. Läs vidare om sadelns passning på hästen på www.western-ridning.com , bra artikel!

Hejsan!! Söt Han e lille H. Det du kan göra är att köpa en pad som är uppbygd fram för att förhindra tippandet fram/ner.

Ha det

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
404
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 473
Senast: Nepenthe
·
Mat Vi ska ut på camping i tält jag och sonen. Vi åker från Kumla till Lund och tänkte köra längs kusten. Vi åker en onsdag och ska vara...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV