Idag har jag ca 8km till stallet, vilket jag tycker känns ganska perfekt. Jag flyttade i början av sommaren, och bor nu närmare stallet och istället ca 2,5-2,9mil till skolan (men passerar stallet på vägen = inga problem att vara där två gånger/dag om det skulle behövas av någon anledning). Jag hade tidigare ca 1,6mil till stallet, och såg aldrig avståndet som ett problem. Innan jag flyttade upp till dessa trakter hade jag ca 2,5mil till stallet (gick dock tåg - ca 1km från stallet. Tåget tog en kvart), på vägar som inte var helt roliga vintertid.
Teoretiskt sett kan jag tänka mig att ha ca 4-5mil till stallet i dagsläget. Det skulle ta ca en timme enkel resa med bil, med vinterväglag och halvkasst väder etc etc. En timme känns som max att åka, enkel resa, eftersom så mycket tid går till själva åkandet och jag tror att det skulle kännas tungt i längden. Men i dagsläget skulle det aldrig hålla ekonomiskt - inte en chans.
Bra stall med bra hagar, ridvägar etc är viktigt, för både mig och hästen. Hagarna för hästens skull, stallet för bådas våran skull och ridvägarna för bådas våran skull.