Hur långt är ett galoppsprång, stor häst? Avstånd mellan cavalettibommar??

F

Fitness

Jag har några frågor jag gärna får svar på! :)

Hur långt brukar man säga att ett galoppsprång är hos en stor häst?

Hur många meter ska det vara mellan hindrena i en kombination om man t ex vill ha tre galoppsprång?

Hur stort avstånd ska det vara ungefär mellan cavalettibommar??

tacksam för snabbt svar!

Sv: Hur långt är ett galoppsprång, stor häst? Avstånd mellan cavalettibommar??

Måste bara säga att om det är 3 galoppsprång så är det ingen kombination utan ett relaterat avstånd :)
Om du ska ha 3 galoppsprång mellan så brukar 14 - 15 m vara lagom ..

3 meter har man oftast mellan galoppbommar, kan dock bli lite långt om bommarna bara ligger på marken och beroende på hästens galopp osv..

Hoppas det hjälpte något iaf! :D

hehe okej! Hur många galoppsprång är det i en kombination då?
Räknar man ca 5 meter per språng då? Eller räknar man med själva avhoppet och det också? Hur långt har man vid 4 galoppsprång?

Om det ska vara trav mellan bommarna då?
Tack för svaret!

Puttar! :)

Något fel på sidan :(

hehe okej! Hur många galoppsprång är det i en kombination då?
Räknar man ca 5 meter per språng då? Eller räknar man med själva avhoppet och det också? Hur långt har man vid 4 galoppsprång?

Om det ska vara trav mellan bommarna då?
Tack för svaret!

Är det en kombination är det 1 eller två galoppsprång mellan hindrena, givetvis måste landning och avsprång rymmas inne i kombinationen också, annars blir det väldigt trångt.. man kan säga ca 2 m för landning och 2 m för avsprång lite beroende på hindertyper... En relaterad linje med 4 galoppsrång är ca 17,5 - 18,5... lägg sen på 3,5 m för varje galoppsprång...

för cavalettibommar brukar 1,10 - 1,20 vara normalt, lite beroende på hästen....

Vilken bra sida. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 907
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka