Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har turen att få köpa halm ( stora rundbalar..) otroligt billigt! Min fråga är hur länge en sådan brukar räcka för er? Hur många hästar har ni i stallet?
Kanske svårt att säga, men vill gärna veta på ett ungefär.
Till min pålle räcker en storbal ca 1-½ månad!
Stora balar på 200 kg, som bonden lyfter upp på skullen. Betalar 150 kr för dem.
Nu har jag småbalar eftersom de är mkt fräschare än stora, lättare att hantera och lika billiga.
Går åt ca 6-8 småbalar/mån (13 kg) till honom. Har EJ bädd.
Vi har stooora runbalar på jobbet, vi använder runt 3 stycken i veckan på 21 boxar. Då är det dubbelbox en dag (vi mockar alltså inte på lördagen utan tar allt på söndagen).
Har även sett en mindre storlek av halmbalarna, lika stora som vanliga hösilagebalar.
Det är nog dem vi har. Storbalar på 200 kg/st, hälften så stora som stallets hösilagebalar på 400 kg.
Inte lätt att flytta på dem.
Våran bonde lyfter bara upp dem på skullen, sen får man skjuta bort dem för hand till sin plats på skullen. Man måste vara minst 2 för att ens kunna rubba balen.
Sen är det bara att sprätta upp dem och lägga ner så mkt man behöver i en halmsäck och slänga ut den ifrån skullen.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Skola & Jobb Hur kort var den korta anställningstiden då, och gick personerna tillbaka till sina gamla arbetsplatser? Eller hur drog du/ni slutsatsen...
Foder & Strö Min kompis har en häst som haft problem med fri fekal vätska och hon ger höcobs (tror från st hyppolyt) varje dag. Verkar den hästen må...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.