Hur länge värmer ni upp hästen?

C

conniiie_

HejHej :)

Jag har alltid undrat hur länga man värmer upp sin häst, då menar jag uppvärmning i skritt.



Kan inte ni berätta hur länge ni värmer upp inför ett normalt ridpass i padocken? ;) Skulle vara kul att veta.


MVH Connie
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

ca 7-8 minuter i skritt det beror på vilket humör domär på!:)
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

10 minuter skritt innan passet och 10 minuter efter :)

Trimmad sen min tid i tyskland :smirk:
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Anpassar mig till situationen. Om det är på vintern och kallt och hästen stått inne, så skrittar jag fram längre, men då förstås inte hela tiden på långa tyglar.
På sommaren då hästen kommmit direkt från hagen skrittar jag fram kortare.

Efteråt 6-8 min, mer om hästen är svettig eller har jobbat hårdare än vanligt. Sitter ibland av och leder en stund, om hästen är svettig kan jag även ta av sadeln.
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

HejHej :)

Jag har alltid undrat hur länga man värmer upp sin häst, då menar jag uppvärmning i skritt.



Kan inte ni berätta hur länge ni värmer upp inför ett normalt ridpass i padocken? ;) Skulle vara kul att veta.


MVH Connie


jag brukar skritta ca 5 minuter sen joggar jag min häst i 10 minuter på lång tygel sen tar jag lite galopp på halv lång tygel.... därefter börjar jag att jobba i skritten.... har alltid gjort så och detta har alltid varit positivt av hästarna som tycker det är skönt att röra om lite i muskulaturen innan det är dax att börja jobba å böja på sig....


efter ridpasset joggar jag i 10 minuter och skrittar sedan minst 15 minuter hellst 20 minuter!
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Jag skrittar fram ca7-8 min på lång tygel. Sedan kör jag en hel del lösgörande arbete i skritt, ibland ända upp till 20 min. Då blir det rakriktning, öppna, skänkelvikning, serpentiner, allt i skritt. Därefter börjar jag jogga hästen i lång, låg form i trav eller gallopp.
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

HejHej :)

Jag har alltid undrat hur länga man värmer upp sin häst, då menar jag uppvärmning i skritt.



Kan inte ni berätta hur länge ni värmer upp inför ett normalt ridpass i padocken? ;) Skulle vara kul att veta.


MVH Connie

Ca 7-8 minuter:) då har min lilla häst kommit igång:p
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Det tar ca 20 min innan ledvätskan har blivit varm, därför försöker jag skritta ung. denna tiden men inte på lång tygel hela tiden, därefter joggar jag lite lätt igång i trav.
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Jag skrittar minst 10 minuter innan och efter, tar gärna en sväng ut både innan och efter och då blir det oftast lite längre.
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Jag värmer alltid upp/ner i ca 20 minuter.
Och då rider jag alltid ut mot skogen och tillbaka. Mycket roligare för oss båda istället för att bara gå runt runt i padocken varje gång.
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Alldeles för kort tid antagligen... Numera, eftersom jag har en konvalescent häst, så ställer jag klockan på minst tio minuter uppvärmning innan dressyrpasset och även efter passet, sitter då oftast av och går med honom istället och lossar på gjorden.

Jag tror att många slarvar med uppvärmning, mig själv inräknad, för nu sen jag börjat att verkligen ställa klockan så inser man hur lång tid t ex tio minuter är! Man blir verkligen otålig redan efter 5 minuters skrittande.
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Jag brukar oftast skritta en runda som tar ca 10 minuter, sedan fortsätter jag med skrittövningar på volten, då kör jag framdelsvändingar, bakdelsvändingar, sidvärts mm. När det är varmt ute och min häst har gått i hage hela dagen( stor hage) så kan jag börja trava nästan direkt om det gäller en uteritt, eftersom hon har rört sig hela dagen. I dressyren kör jag alltid mina skrittövningar först oavsett hur uppvärmd hon än må vara innan. Efter skrittar jag olika länge beroende på hur hårt vi jobbat, mellan 5-15 minuter.
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

För ett ridpass i paddocken brukar jag rida en sväng ute efter vägen först.
Den svängen tar minst 15 min men då är det mycket trav.
Sedan fortsätter jag med skritt i paddocken oxå med mjukgörande rörelser några minuter till.

Rider jag bara ut så blir det ca 10 min skritt, eftersom vi bor på ett berg så skrittar jag alltid tills jag kommer ut på plan mark.
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Jag värmer alltid upp hästen på marken, alltså går bredvid. då är både jag och hästen igång när jag sitter upp och kan då börja jobba. mellan 10-25 minuter kan uppvärmningen ta beroende på väder, vad jag ska göra.
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Skrittar i 6-7 minuter, joggar i 10 minuter kanske. Det jag kräver under framjoggningen är att hon ska söka sig framåt-nedåt och spåra. Efter det brukar det bli galopp på samma sätt för att sedan börja samla henne i galoppen. Jag börjar samla henne först i galoppen eftersom hon har lättast för den för tillfället. Tidigare hade hon lättast för sig i traven och då travade vi efter galoppen i den lägre formen. :)

Efter passet travar jag av i ungefär 10 minuter och sedan 10-15 minuters avskrittning. Oftast hoppar jag av och lättar på sadelgjorden och går med henne, gärna ut och tittar på fåren så hon någon gång ska vänja sig vid dem. :crazy: :p
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Jag brukar skritta i ca 10 minuter innan om jag rider i paddocken, om jag rider ut så vet jag inte men kan bli ca 1 km i bara skritt sen ökar vi tempot och varvar osv....

Efteråt brukar jag först trava lite,för att övergå till skritt med långtygel ca 5-10 min, därefter tar barnen över henne och skrittar henne ca 10 min var...:banana:
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

Brukar alltid skritta fram och av utanför ridbanan, har en liten runda som går runt våra ängar som är lagom. Blir väl ca 10 minuter. Sen jobbar jag rätt länge i skritt på banan oxå eftersom mina hästar är rätt lättstressade...
 
Sv: Hur länge värmer ni upp hästen?

10 min skritt före och efter. Nu rider jag dock i skogen väldigt mycket. Men när jag rider i paddock brukar jag alltid avsluta med skritt på långa tyglar en sväng i skogen
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 006
Senast: soom
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp