Hur länge utan mat?

Pegija1

Trådstartare
Min katt matstrejkar just nu. Jag har alltid köpt såna engångspåsar med mat samt torrfoder men förra veckan innan lön så blev det att jag köpte en burk istället med Mjau.
Han vägrar äta det och jag vägrar köpa andra förpackningar nu.
Jag ger han torrfodret Hills just nu och det äter han några bitar av då och då.
Men hur länga klarar han detta? Kommer han ge med sig och käka burkmat? Hade ni gjort på något annat sätt än jag?

Sv: Hur länge utan mat?

Fast katten lär ju knappast svälta ihjäl framför fyllda matskålar. När den blir hungrig nog äter den nog den nya maten.

hmm. mina knasar äter inte heller mjau på burk. men efter att ha läst om någons katt här på buke som vägrade burk men äter tetra provade jag det och den maten slukar de....

Men han har mat alltid, torrfoder skålen är full och den med burkmat förnyar jag en gång om dan.

Mjau tetra?
Jag tänkte faktiskt ta bort den blöta helt nu, endast torrfoder..

Fast katten lär ju knappast svälta ihjäl framför fyllda matskålar. När den blir hungrig nog äter den nog den nya maten.

Katter fungerar inte alltid på det viset heller. Som Sol nämnde är fettlever inte alls särskilt trevligt. Många katter får symptom på Anorexi efter att inte ha ätit på ett tag, och då är det svårt att få dem att äta alls igen. Min Oscar fick tvångsmatas i tre dagar senast. Inte så kul.

okey men han äter som sagt torrfodret men inte lika mycket som han skulle ätit om jag la upp påsmat. Men det känns ju inte så nyttigt heller? bara massa gele ju..
Hur skulle du gjort?

Jag skulle ge påsmat om han åt påsmat. Jag säger detsamma om torrfoder.
Känns inte så nyttigt heller, bara en massa kolhydrater och spannmål. :angel: Men om detta tvista de lärde. Jag lever efter devisen att katt=Rovdjur=Köttätare.
Du kan testa Mjaus tetra istället som sagt, det är också bitar i gele.

Varför vill du sluta med blötmat?

För att han bara hetsäter i sig det, slickar i sig gelen och sen spyr han
Finns ju så mkt torrfoder som är bra nu och jag tänkte köpa dyrare från djuraffär

Min hona spyr också ofta upp gelén om hon får i sig för mycket. Jag vet hur jobbigt det är med hetsätande katter, för min hona funkar det bäst med BARF men jag förstår att inte alla har intresse att göra egen kattmat. :) Om jag var du skulle jag fortsätta försöka med mjaus burkmat och ev torrfoder vid sidan om (fast jag vill inte att mina katter ska äta torrfoder alls). Undvik mat med gelé eller mosa bitarna ordentligt så katten inte bara kan äta gelén. Om katten vägrar äta burkmaten, prova att ha på något som katten älskar (nedsmulade vitabe-tabletter fungerar på mina katter, andra rekommenderar tonfiskvatten) tills katten lärt sig tycka om burkmaten också.

/Erica

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Marvin
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka