Hur länge skritta unghäst efter vila?

linnsan

Trådstartare
3 åringen har nu stått i 2 månader och jag tänkte höra med er hur ni gjort när ni satt igång era småttingar;)

Själv kan jag säga att jag hade tänkt att han ska skrittas i 3-5 veckor (får se hur mycket som behövs, men MINST 3 veckor), sedan travas i 2-3 veckor (om inte lite mer) och sedan börja introducera galoppen. Tilläggas kan göra att han endast blivit riden ca 12-15 ggr i våras innan vilan och har endast galopperat en gång. Men vi går promenader på 20-60 min ett par gånger i veckan.. Tänkte de första 2 veckorna rida var tredje dag och sedan varannan dag HÖGST, alltså ca 3 dagar i veckan. Och ridning i högst 30 minuter och i skogen så han får jobba lite med "klättring" för att bugga muskler osv. Och de första 2 veckorna ridning i högst 20 min. Låter detta någorlunda bra eller helt galet?
Hur har ni lagt upp det?

Sv: Hur länge skritta unghäst efter vila?

Hmm.. blev lite luddigt skrivet, men hoppas att ni förstår ändå!;)

Annars är det ju egentligen bäst för unghästen att ridas i trav hellre än skritt, för att hitta rätt muskler. Skritten kan förstöra lite mer än traven, många unghästar har svårare att bära ryttaren rätt i skritten och sänker gärna ryggen i skritten.

Det låter som att du nästan är lite för försiktig... Hellre isf rida mycket kortare pass i trav (5-10min) än så långa i skritt, och fortsätta med promenaderna istället. Unghästen behöver inte "värmas upp" på samma sätt som den äldre hästen om den går i hage - men om du känner att det är viktigt, promenera en stund först.
Ett tips är ju att rida ut, och alternera att gå bredvid ibland. Som sagt, traven är den bästa gångarten för unghästen att bli riden i.

Lycka till!

Ok, så traven är bättre? Ja jag går en stund med honom innan jag sitter upp för att han ska bli varm.. Men iom att jag rider i skogen där det är kuperat så får han ju ändå använda sina muskler osv? Han skjunker inte ner med ryggen, inte vad jag märkt iallafall..:angel: Men han kommer att ridas i HÖGST 30 min nu i höst innan vintervilan och nu i början bara koratre pass på 10-20 min.. Och då i skogen såklart! Kommer nog att rida ett par gånger på bana innan vilan i vinter men endast när han börjat få både kondis och muskler!
Kom gärna med mera tips och svar på hur ni har gjort!:laugh:

Senast ändrad:

Jo, kuperat är ju bra, och då skulle jag nog avstå att trava på dessa ställen i början... då det kan sluta med skador på en häst som inte är van att balansera hoven på kuperat (vrickningar osv).
Rid på stadigt underlag, ganska hårt alltså. Typ grusväg, så hästen får en stabil grund att sätta ner hoven i och då gärna i trav. Om hästen faller in i galopp i nån uppförsbacke är det bra, då uppför inte är så bra att rida i trav då det sliter för hårt på framben. Så skritt eller galopp uppför och mest trav på lite hårdare jämnare underlag. Skritt nerför oxå ;).

Glöm inte att avlasta ryggen på hästen genom att ta lite tyngd i stigbyglarna, tillåter hästen att svinga med ryggen.

Ja, tänkte iallfall skritta de första veckorna och i kuperad terräng så han ändå får arbeta lite;)
Och jag har ju både asfalt och grusväg att rida på så jag utnyttjar alla underlag för att få en sund häst!

Men ska jag introducera traven tidigare?
Ja galoppera gör jag helst i svaga uppförsbackar i början då han får arbeta mer med bakdelen och inte riskerar att hamna på bogarna. Iallafall inte lika lätt.
Sedan så får han följa med som handhäst, på promenader eller tömköras en del dagar också.

ps: Står alltid upp i traven, backar och i galoppen nu i början innan han blir tillräckligt stark för att ridas lättridning i traven. Men galoppen kommer jag att stå upp i ett bra tag till.

Senast ändrad:

Asfalt är kanske lite för hårt underlag att trava på. Där tycker jag du ska skritta. Vill ju inte överanstränga senor. Du kan trava några steg på asfalt, och skritta några fler om vartannat för att stärka senorna - men med moderation så klart.

Du skulle kunna börja trava idag tycker jag, för det låter ju som att du redan promenerat hästen ett tag. Rid som sagt kortare pass i början, kanske 5-10 minuter och då mest trav. Var glad att hästen tycker det är roligt och inte jobbigt. Den nyinridna hästen ska inte tycka att det är tungt att bära, då kan man få en häst som direkt tänker på att det är tungt att bli riden - och tappar framåtandan - eller blir en räserhäst, eller så kan man få alla möjliga andra problem med allt möjligt. Promerera i kuperad terräng längre stunder, sitt upp och rid en liten stund, o promenera igen. Det ger muskler det med.

Framför allt, se till att ni BÅDA har roligt och tycker att det är lätt!

Nejdå, asfalt travar vi inte på än. Men vi går ut och går på det och kommer att skritta på det. Så du tycker jag kan börja trava redan direkt? hmm, är lite skeptisk till det. Jag skrittar helst iallafall den första tiden, men som sagt kuperat så han ändå bygger muskler!
Ja han är pigg så det är absolut inget fel på framåt andan;), och han tycker att det är väldigt kul att "jobba" och rids utan problem ut själv och med andra. (har ridit mest själv)

hehe, jo det är klart;). Men det är alltid kul att diskutera hur andra gör så kan man ju lära sig ngt:angel:.. Man bli ju aldrig fullärd!:D

Att vila 8 veckor då tappar inte en häst så där supermucke av vare sig muskler elle rkondis så att skritta 3 -4 veckor efter en sån kort vila ser jag inge anledning till.
Min 5 åring(reds in som 4½år) har vilat nu i 2 månader.
Nu när ajg satt igång henne skrittade jag första veckan klättrade flyttade undan för skänkel arbetade i skritt helt enkelt.
Vecka 2 så brjade jag trava och i slutet även lägga in lite kortare galopper.
Sen får man ju ha koll på hästens puls och andning man ser ju när en häst blir trött och man märker även om de börjar bli trötta i musklerna!

Jag har riit min häst nu i 3 veckor snart 4 veckor och nu kör vi som vi gjorde innan vilan.

Hon rids 2 dagar i veckan i dressyr å ridhuset eller paddocken eller åker.
Sedan skrittar vi ut 2 dagar i veckan och det varierar från endast skritt då till trav och galopp å klättring.Så får hon vila 3 dagar i veckan. Rider inte merän 3 ggr på raken som nu har hon gått 3 dagar i rad och vilar idag å i morgon för att skrittas på lördag å köra lite hoppgymnastik på söndag!

Det där med traven vet jag inge om.. men trava för mkt på en unghäst kan ge förslitningsskador det vet jag iallafall!

*kl*

Skritt är en väldigt bra musklande gångart, bara man ser till att hästen kliver på framåt och inte går och såsar.

Trav däremot är den gångart som sliter mest på hästen, så på en unghäst som inte är ordentligt igång så brukar jag bara trava korta pass åt gången (ca 3-5minuter) varvat med längre skrittpass.

Galopp tror jag att du kan introducera tidigare, under korta pass. Tycker det är jättesvårt att säga när man ska gå vidare till nästa steg utan att själv se hästen, eller ännu hellre själv sitta på den. Man brukar känna när hästen är redo.

Ok, fast innan vilan så red jag ca 10 min 2 ggr i veckan.. red sista gången ca 13-15 min och då var även första gången jag galopperade.. Har travat ca 5 ggr. Så han är ju inte riden sådär jättemycket. Det var ju ingen direkt konditions träning utan mest för att han skulle ut och lära sig lite osv..:)

Ja, jag tycker också att skritten känns som en väldigt bra gångart då den inte sliter mycket utan mest bygger upp hästen.. Jodå framåt går han den lille;)

J då fortsätter du i samma takt som innan vilan. Eftersom de handlar om så korta ridpass du gör så är hon likadan som innan vilan.

Jag skulle sitta upp och uppdatera allt kolla av om hon förstår de du påbörjade innan vila..Stopp, igångsättningar svänga trava galopp.
När du har kollat av allt detta så är de bara å fortsätta där ni var innan vilan.
Jag red ut mkt i skogen rakt in i skogen så hon fick lyfta på fötterna och tvungen att tänka och fick jobba med hela kroppen.
Det räcker med 15 minuter så är dom trötta och nöjda sen=)

Och hästen bygger BRA med muskler=)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 462
Senast: Blyger
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar