Hur länge skall detta pågå?

Streetflash

Trådstartare
Jag håller på att bli galen!!! :cry: Jag har hållt på sedan mitten av maj med förkylda hästar!!!

I slutet av maj tog vet "snoprov" på den ena, då den andra fortfarande inte visade stora tecken på att ha samma förkylning (dvs. snor och hosta). Båda hästarna hur pigga som helst och ingen feber. Det visade sig vara små och "svaga" mängder av zoo epidemicus, men vet tyckte det var för lite för att sätta in penicillin, tyckte hellre det skulle "läka ut" av sig självt.

Då vi i mitten på juni fortfarande höll på med snoriga och hostande hästar tvingade jag vet att sätta in slemlösande och fem dagars penicillinkur. Båda djuren blev de första dagarna betydligt bättre, sedan hostade de mer pga slemlösande. Nu några dagar efter det att penicillinet och det slemlösande medlet tagit slut har det hela "blommat upp" på nytt och hästarna har blivit betydligt sämre än innan. Den ena som inte hostade innan har nu också börjat hosta, och de ligger båda på en förhöjd normaltemperatur.

Jag bara undrar: NÄR SKALL DETTA ÄNTLIGEN TA SLUT??? :cry:

Vi har missat hur många träningar som helst, fyra tävlingar och då hästarna är hur pigga och glada som helst skulle jag motionsrida dem, men hur kul är det att "motionsrida" och vänta på att detta evinnerliga hostande och snörande skall ta slut???

Vi har snart hållt på med detta i två månader, och jag orkar snart inte mer!!! Nu har vet åkt på semester också!!! :cry:
Man börjar ju bli smått självmordsbenägen... :crazy:

Sv: Hur länge skall detta pågå?

Har varit ganska förskonad själv, men i våras blev min ena o en v. senare även den andra förkyld.
Det gick dock över på 1-2 v.

skulle kontakta ngt hästsjukhus.
Tror att de kan få lunginfl.
Har Vet. lyssnat på lungorna?

Har själv dålig erfarenhet av slemlösande, eftersom det blir ännu svårare att hosta upp.

Sv: Hur länge skall detta pågå?

Enligt vet ligger det inte i lungorna (det har inte gått så långt ner). Detta är första gången jag upplever något sånt här! Har alltid bara upplevt förkylningar som tagit max en vecka och sedan gått över. Detta är helt sjukt! :crazy:

Tyckte det kom ut ganska mkt slem med hjälp av det slemlösande. Nu kommer det knappt ut något, men det hostas som attan, mer än innan. Jag är så fruktansvärt deppig pga detta! Man har överhuvudtaget ingen lust att sätta sig på en häst längre.

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 591
Senast: Magiana
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 071
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 844
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 567
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka