Hur länge ska han få leva?

J

jojjo150

Min häst är 23 år gammal, han rids inte så mycket längre. Han blir sjuk hela tiden, kolik, hältor,hosta,dålig i magen m.m Hur länge är det rätt att hålla honom vid liv? vad hade ni gjort? :confused:

Hej
Oj så tråkigt med en krasslig häst.
Eftersom jag inte träffat hästen eller vet prognosen så kan jag inte uttala mig

Jag råder dig att prata med den veterinär som behandlar din häst och fråga.

Lycka till
mvh

ar han alltid haft kolik med jämna mellanrum?
Vad beror hältorna på?
har han alltid hostat?
Vet ni VAD han blir dålig i magen av?

svaren på dessa frågor är av stor betydelse för att kunna svara på om han borde få leva vidare

När mitt gamla avelssto fyllde 27 år så hade hon problem med tänderna, magrade av, benen orkade knappt bära henne och hon hostade lite. Det enda hon gjorde om dagarna var att äta lite lucern till frukost i boxen, gå ut i hagen (ca 20 m) äta sitt morgon hösilage. Sen gick hon eventuellt en liten runda i hagen under dagen för att sen komma in till kvällen och äta igen. Det gick inte att promenera henne för bakbenen bar inte utan hon ramlade och kom knappt upp. Jag red och körde henne året innan lite försiktigt för hon skulle hållas igång, men efter en vurpa i hagen blev hennes höfter bara sämre. Efter en forderstrupsförstoppning så hade hon svår att äta. Fodret fastnade väldigt lätt i stupen så hon fick aldrig äta kraftfoder utan tillsyn.
Efter ett veterinär besök så kom vi fram till att hon mår bäst av att få somna in. Hennes ben hade inte orkat med mycket längre.
Hör med din veterinär vad han/hon tycker!

Jag hade sett till hästens bästa och tagit bort honom utan att bry mig om att konsultera veterinär. Om jag trodde att hästen skulle må bra under en betesperiod så skulle jag vänta till hösten annars göra det på en gång. En kolik häst får det jobbigare ju kallare det blir och det är inte roligt att behöva ta bort en häst under ett kolikanfall.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka