Hur länge rider ni varje dag?

S

suss44

Hur länge varje dag rider ni er häst? Och i vilken sorts ridning?
(dressyr,hoppning,rida ut m.m)

Jag rider mitt varmblod ca 1 - 1½ timme varje dag men jag kan inte se nån skillnad på han:p Alltså han komer inte riktigt i "form".Har ni något tips? Borde jag rida längre?

// Suss:) :bump:

Sv: Hur länge rider ni varje dag?

Hej!
Jag tycker att det är innehållet i passet som räknas. Många runtomkring
suckar bara när jag kommit in efter 45 minuters ridning och frågar varför jag red så kort.
Men då har jag kanske lyckats med det jag ville med ridpasset och slutar där.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Men ta hjälp av din ridlärare och lägg upp ett träningsprogram för dig och din häst :)

Senast ändrad:

Jag rider/motionerar 25 minuter upp till 2½ timme/dag 5-7 dagar i veckan.

Uteritt: Kan vara ett par timmar skritt på lång tygel, mycket bra grundkonditionsträning och chans för hästen att få koll på fötter, kropp och knopp. Annars omväxlande gångarter, med mycket övergångar för att få fart på bakkärran 1-2 timmar, varför inte klättra i grannens grusgrop cirka 45 minuter, sen orkar man inte mer...

Dressyrridning: lösgörande arbete kan vara allt från 25 minuter- 1½ timme, beroende på dagens "allmänstatus" på häst och ryttare. Vi är ju individer. Vissa dagar är vi pigga som lärkor och graciösa som balettdansöser och andra dagar, kan vi vara trötta, uttråkade och smidiga som gamla knarriga kassaskåp. Samlande arbete är sällan längre än 25-30 minuter, eftersom vi inte har den styrkan, vare sig jag eller min häst.

Markarbete: lite friare ridning på bana, med bommar, slalomkoner, kansk enågot litet studshinder eller liknande. Oftast 1-1½ timme

Hoppning-Löshoppning: Min häst är mer hoppintresserad än jag, så då brukar en kompis få hoppa. Annars löshoppar vi. Eftersom min häst vill mer än den eg är utbildad för, så hoppar vi sällan mer än 50 minuter/pass

Arbete vid hand: Longering, tömkörningsarbete, löslognering eller lite "NH"-övningar i tankesyfte, allt mellan 30 minuter och 1 timme.

Sen, trots att det blir gnäll om man säger så. Om man trots kontinuerlig ridning inte tycker att hästen kommer "i form", är det kanske dags att höra med en kompis som också har häst, som kan hjälpa till och ge tips från marken eller prata med en tränare.

Hjälper det ändå inte, kanske en veterinär är bra att ta ut...

Och framför allt, kolla upp vad hästen äter. Kom inte och säg, men OOOOO min häst får så mkt mat. Fri tillgång på hö (jaha, men VAD för sorts hö, det ser fint ut... men det betyder inte att det är rätt näringsvärde för det), havre, lucern, kli, betfor och så nån müsliblandning som grannens elithoppare äter...

OBSERVERA, bli inte arga. Det sista jag skrev är ÖVERDRIVET och IRONISKT och gäller inte alla som frågar såna här frågor. Men det var så jag hade som skötare åt mina första ridtravare. Jag försökte få ägaren att förstå att något var fel, med häst eller foder. Men ägaren hade minsann gått flera kurser, så hon visste mer än mig. Det visade sig att fodret var undermåligt och veterinären ville döma ut hästen av reumatiska besvär.

:bow::bow::bow:

Jag tycker snarare att det låter som att du rider länge???
Jag rider kanske 30 min aktiv tid. Max. Hellre kort och med kvalitet än länge anser jag.
Hästen ska vara i form direkt du börjar rida. Det ska inte ta 1.5 timma att lösgöra en häst så är det ngt som är fel.
Ta hjälp av en duktig tränare!

För att bygga muskler krävs också återhämtning

Nirak

tack för svaren! JAg ska titta över hans foderstat nu å se om d e nått som kan fixas;) Men problemet är om jag ger han mindre av något blir han hur seg å slö som helst, och om jag ger han mer av något blir han hyper å studsar som en gummiboll hela tiden...Så det blir lite trixit:crazy:

På förmiddagen rider hästens ägare oftast och då rider hon ungefär en timmes dressyr.
Fram på eftermiddagen/kvällen rider jag ut och kondisjobbar eller markarbetar. Blir väl ungefär en timmes jobb då också. Fyra dagar i veckan går hon så.

En dag i veckan tar jag henne på lina innan vi ska hoppträna på kvällen (1½h). En dag i veckan en timmes uteritt och en dag står hon helt.

Så majoriteten av dagarna går hon lite drygt 2 timmar.

oj!
Jag kan ta ur kallblodstravaren och checka av lite. Ser ingen anledning att träna längre än kanske 10-15 min på honom om allt verkar ok

Vad gör man i 2 tim?? :D

Okej om man rider ut och ska ta sig från punkt A till B men om man tränar dressyr tex?

Nirak

Normalt sett ca 30 minuter inklusive lite "lek" från början (skritta mellan/över/runt bommar och hinderstöd, halter för uppmärksamhet) och framskrittning/avskrittning, som iofs inte blir så lång eftersom jag jobbar i skritt både i början och i slutet av passet.
Enstaka gånger kan det bli 1-2 timmar, (t ex igår när jag var med på en lektion som jag trodde var max en timme men visade sig vara 1½ :p ) men då är det oftast uteritter och nästan uteslutande i skritt.

Just dressyrandet, eller rida i ridhus/på ridbana överlag tycker jag blir väldigt ensidigt så det fösöker jag hålla kort men effektivt. Skulle det gå dåligt en dag så tycker jag inte det är anledning att rida längre, utan tvärtom sänka kraven och nöja mig när man lyckats med NÅGOT :p
Uteritter däremot tycker jag man kan ta riktigt långa bara man inte rider på för ensidigt underlag, för snabbt/obalanserat eller på en häst som är ur kondis.

Då min häst tränar mycket mjölksyrearbete (piruetter, piaff, samling osv) så tränar jag bara ca 40 min inkl framridning och avskrittning. Rider jag ut däremot kan vi vara ute en bra bit över en timme, men då är det mycket skritt på lång tygel.

då rider vi nog lika länge ungefär, aktiv tid typ 15-20 min?

Nirak

Kan tillägga att OM man känner att man behöver träna mer, eller att man behöver få hästen mer "uthållig" för att man satsar på tävling med flera klasser samma dag, eller brukar vara med på träningar med flera ritter samma dag/helg, då tycker jag det är smartast att:
*Kombinera uteritt med ridning på ridbana dvs rida ut 30-40 minuter och dressyra lite när man kommer tillbaka, eller tvärtom.
*Ta två pass samma dag med minst 30 minuters fullständig vila emellan så hästen får pusta ut ordentligt och ladda om mentalt.

Känner man att man "måste" rida länge för att hästen är svåruppvärmd eller att det är svårt att komma åt hästen utan en massa förarbete, då tror jag det bästa är att ändå försöka göra träningen lite annorlunda t ex longera en stund från början eller att man bara försöker rida lång och låg rakt fram ett tag för att jogga fram.

Det du ska utgå från i din foderstat är höet. Det ska vara välbärgat och förvaras rätt, samt ha bra näringsvärden. Är höet riktigt bra, behöver du knappt ge något annat.

Min häst går bäst på en MJ/SmbRP-kvot runt 6.3. Då är min häst i jättefint hull, blank i pälsen, pigg och glad, samt välmusklad över rygg och rumpa om jag hållit i gång den på rätt sätt.

Men det är alltså individuellt. Man brukar säga att foderkvoten bör ligga någonstans runt 7.

Kan tillägga att OM man känner att man behöver träna mer, eller att man behöver få hästen mer "uthållig" för att man satsar på tävling med flera klasser samma dag, eller brukar vara med på träningar med flera ritter samma dag/helg, då tycker jag det är smartast att:
*Kombinera uteritt med ridning på ridbana dvs rida ut 30-40 minuter och dressyra lite när man kommer tillbaka, eller tvärtom.
*Ta två pass samma dag med minst 30 minuters fullständig vila emellan så hästen får pusta ut ordentligt och ladda om mentalt.

Känner man att man "måste" rida länge för att hästen är svåruppvärmd eller att det är svårt att komma åt hästen utan en massa förarbete, då tror jag det bästa är att ändå försöka göra träningen lite annorlunda t ex longera en stund från början eller att man bara försöker rida lång och låg rakt fram ett tag för att jogga fram.

Exakt så här, fungerar jag och min häst bäst. :bow::bow::bow:

Om jag rider på ridbanan skrittar jag först en mindre runda på ca 10 minuter, rider aktivt på banan ca en halvtimme och efteråt skrittar jag av samma lilla runda på 10 min (eller om jag vill skritta av längre en runda på ca 30 minuter).

Om jag rider ut i skogen så rider jag enstaka gånger bara en runda på ca 1 timme (men då ganska högt tempo), men i de flesta fall tar rundorna drygt 2 timmar och då i varierat tempo men med mycket skritt.

Det varierar, men vi är sällan borta mindre än 1,5 h ett dressyrpass...
Men då är det skritt till och från ridbanan 20 minuter sammanlagt, 40-45 minuter aktiv ridning med skrittpauser, och resten av tiden småpratar jag med träningskompisen och tittar på olika saker hon har problem med..
Väldigt praktiskt att ha någon att träna med och som kan hjälpa en titta på det man kämpar med just då:)

Sen skrittar vi ofta av en runda i skogen efter träningen också.

Rider jag bara ut och klättrar tex brukar vi vara ute en timme ungefär.

*kl*

Jag rider nog aktivt ca 30-45 min (olika beroende på vad som ska göras och hur det går)+ framskrittning & jogging innan och efter. Jag kräver då att hästen under hela tiden ska arbeta aktivt och vara koncentrerad på mig. Lägger självklart in små korta skritt pauser på någon minut då och då.

Hästen ska vara i form direkt du börjar rida. Det ska inte ta 1.5 timma att lösgöra en häst så är det ngt som är fel.

Jag tror hon menar att hon inte ser skillnad muskulärt?
Duvet, människor som vill bli vältränade vill "komma i form" :p
Så uppfattade jagd et iaf.

Det beror helt på. Är det jättevarmt ute och hästen (som inte har sådär kanon kondis än så länge) blir flåsig och svettig fort blir det bara en liten stund, mest för att han behöver få komma ut och röra på sig.
Annars brukar det vara runt 30min ungefär. Med uppvärmning och sånt. Liten bit från stallet till ridbanan så det är avskrittningen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
531
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama