Sv: Hur länge rider ni varje dag?
Jag rider/motionerar 25 minuter upp till 2½ timme/dag 5-7 dagar i veckan.
Uteritt: Kan vara ett par timmar skritt på lång tygel, mycket bra grundkonditionsträning och chans för hästen att få koll på fötter, kropp och knopp. Annars omväxlande gångarter, med mycket övergångar för att få fart på bakkärran 1-2 timmar, varför inte klättra i grannens grusgrop cirka 45 minuter, sen orkar man inte mer...
Dressyrridning: lösgörande arbete kan vara allt från 25 minuter- 1½ timme, beroende på dagens "allmänstatus" på häst och ryttare. Vi är ju individer. Vissa dagar är vi pigga som lärkor och graciösa som balettdansöser och andra dagar, kan vi vara trötta, uttråkade och smidiga som gamla knarriga kassaskåp. Samlande arbete är sällan längre än 25-30 minuter, eftersom vi inte har den styrkan, vare sig jag eller min häst.
Markarbete: lite friare ridning på bana, med bommar, slalomkoner, kansk enågot litet studshinder eller liknande. Oftast 1-1½ timme
Hoppning-Löshoppning: Min häst är mer hoppintresserad än jag, så då brukar en kompis få hoppa. Annars löshoppar vi. Eftersom min häst vill mer än den eg är utbildad för, så hoppar vi sällan mer än 50 minuter/pass
Arbete vid hand: Longering, tömkörningsarbete, löslognering eller lite "NH"-övningar i tankesyfte, allt mellan 30 minuter och 1 timme.
Sen, trots att det blir gnäll om man säger så. Om man trots kontinuerlig ridning inte tycker att hästen kommer "i form", är det kanske dags att höra med en kompis som också har häst, som kan hjälpa till och ge tips från marken eller prata med en tränare.
Hjälper det ändå inte, kanske en veterinär är bra att ta ut...
Och framför allt, kolla upp vad hästen äter. Kom inte och säg, men OOOOO min häst får så mkt mat. Fri tillgång på hö (jaha, men VAD för sorts hö, det ser fint ut... men det betyder inte att det är rätt näringsvärde för det), havre, lucern, kli, betfor och så nån müsliblandning som grannens elithoppare äter...
OBSERVERA, bli inte arga. Det sista jag skrev är ÖVERDRIVET och IRONISKT och gäller inte alla som frågar såna här frågor. Men det var så jag hade som skötare åt mina första ridtravare. Jag försökte få ägaren att förstå att något var fel, med häst eller foder. Men ägaren hade minsann gått flera kurser, så hon visste mer än mig. Det visade sig att fodret var undermåligt och veterinären ville döma ut hästen av reumatiska besvär.