Hur länge rider ni fram på tävling?

M

miss_willow

Hur länge rider ni fram på tävling? Hur många hinder hoppar ni tills ni är nöjda?

Jag försöker rida fram ca 30-45 min innan jag skall in - kan ju vara lite svårt att beräkna men tar hellre ut hästen för tidigt än för sent - det går ju alltid att skritta längre.

Den häst jag tävlar är väldigt pigg av sig så jag brukar gärna vilja vara klar med hoppningen minst tre-fyra ekipage innan så att jag kan varva ner hästen för att sedan ta ett språng på räcket innan jag ska in. Står gärna och kollar banan medan ekipaget som är före mig hoppar (om det är möjligt).

Framhoppningen då - jo jag brukar gå en tre-fyra gånger på lilla sen blir det att hoppa räcket två gånger (blir det ett dåligt sista språng kan jag gå en extra gång). Oftast brukar jag hoppa oxern två gånger (även här en extra gång om det går dåligt). Är det andra klassen för dagen brukar jag hoppa lilla två gånger och sen räcket och oxern en gång vardera (extragång vid behov). Om jag rider en omhoppning med höjning och det är många ekipage så kan jag ta räcket en gång innan jag ska in på omhoppningen.

:banana:

Min hästskötare får skritta fram honom i ungefär tio minuter, sedan skrittar jag ett tag, och sedan travar jag i ungefär tio minuter. Skittar några minuter, hämtar andan (jag brukar glömma andas ibland när jag ska tävla) och galopperar lite i båda varven och byter så att bytena fungerar (det är inte alltid jag har möjligheten att rida honom dagen innan eftersom han är lektionshäst). Sedan skuttar vi lilla 3-4 gånger och tar sedan ett språng på räcket (blir det dåligt ett till) och ett på oxern (blir det dåligt tar vi ett till). Sen skrittar vi under ungefär två-tre ekipage som det är kvar till oss.

Min framridning kan variera ganska mycket. Han har dagar när han är jätte seg och vill inte gå frammåt alls, och nästa tävling är han super pigg på och bara busar och skuttar och donar. Svårt att säga, men det är så där den ser ut oftast. Har ofta med tränare som hjälper mej att rida fram också.

Jag tar ut min häst en bra stund innan jag ska hoppa fram. För i bland så går tävlingen undan, och då gäller det att ha hunnit rida fram sin häst.

Jag skrittar ganska så mkt, travar en liten stund, och galopperar inte så mkt.
Jag rider henne mjuk och gör henne lyhörd för mig.

På framhoppningen så varierar det, beroende på hur hästen känns och hur ridningen stämmer.

Brukar rida fram i 15 - 20 min innan jag ska in på framhoppningen, skritt och trav. Sen är jag väl en 10 min inne på framhoppningen, hoppar dock max 4 språng på varje hinder.

Jag tycker det är väldigt oika på olika hästar. Mina förra red jag iofs på samma sätt som min nuvarande - kort framridning och bara ett par språng på framhoppningen. Mina förra gick oftast bra hur man än gjorde, men tidsmässigt så tycker jag det är bra med hästar som inte kräver så mycket framridning. Min nuvarande häst kan man absolut inte ha ute för länge, för då blir hon less och vägrar ut sig på första hindret!

Om jag ridit loite på morgonen eller att hästen fått vara i hagen så tar jag ut och börjar rida när det är ungefär 20 st kvar till jag ska rida, annars lite tidigare. Börjar med att bara värma upp utan krav i alla gångarter sen skrittar jag ett par minuter. Jobbar sen lite i trav och galopp och kollar av att hästen är lydig och lösgjord.
När det är ungefär 10-5st kvar börjar jag hoppa fram, berroende på hur många som får vara på framhoppningen.

Hoppar lilla hindret 3-4 gånger. Sänker sedan ner räcket till 60-70cm och hoppar över 1-2 gånger höjer sedan upp det succesivt till klassen höjd så det blir väl 3-5 språng till berroende på hur det känns. Gör sen precis samma sak på oxern.
Jag vill helst vara klar med hoppningen 2-3 hästar innan jag ska in så hästen får pusta lite och jag kan koncentrera mig och focusera på uppgiften.

jag brukar rida fram i ca. 30 minuter... andra klassen blir det oftast bara 20 minuter (men det beror på hur långt det är mellan klass 1 och 2). Det är ju olika för varje häst... jag hade en annan häst som jag var tvungen att rida fram i 50 minuter... så man får anpassa sig efter vad som passar hästen..

Jag har alltid använt mig utav en ganska så kort framriding pga att CanCan stirrar upp sig så mycket på tävlingsplatsen. Så ju längre jag red fram destå mer hann hon stirra innan vi skulle in.

Har dock precis köpt en ny häst och har gjort på samma sätt med honom på tävligar. Tills jag igår kom på att han behöver låååång tids framridning för att komma på hugget, annars bara segar han runt. Så det är nog olika beroende på vilken häst du har.

Beror på hur hästen är :)
men oftast skrittar jag ca 10 min först (innan det har jag eller ngn annan gått m hästen ca 10 min) travar ca 10 igångsättning avsaktning öka/korta. sen galopp.
hoppar 3-4 gånger på lilla ca 3 på räcket o 3 på oxern beroende på hur hästen känns och hur många det är på framridningen.. sen 1-3 ekipage innan mig skrittar jag och memorerar banan.

Jag brukar gå in långt efter de som ska rida alldeles efter mig och vara klar innan. :o

Kör lite basik AR i ca 10minuter, sen lite lätt galopp i lätt sits i någon minut och sen går jag in och hoppar fram ca 2ggr på varje hinder, beror lite på hur hon känns och sedan in på banan.

Det bror helt och hållet på vad det är för häst jag sitter på. Om det är dagens första klass eller andra och vad det är för bedömning på klassen. En hoppning med bed. A:0 tar går lite snabbare än en vanlig bed A:1c (2 faser)... Så framridningen kan variera från 20 minuter till 40 minuter. (tävlar hoppning).
På framhoppningen brukar jag, om allting stämmer hoppa lilla hindret 6 gånger, rider på det som på en åtta och varierar alltså så man kommer i båda varven.
Räcket brukar jag hoppa ungefär 4-5 språng beroende på vilken höjd klassen går i. första språnget rätt lågt, åsså höjer jag lite eftersom sista språnget tar jag då hindret ligger 5-10 cm över klassens hinderhöjd.

börjar liknande på oxern. Ett lågt stigsprång först, sedan lite högre och sedan en pararell oxer. sedan en oxer som ligger strax över klassens hinderhöjd.

Hoppar inte allt detta i en följd utan ser till att hästen får skritta lite med jämna mellanrum. Precis innan vi ska gå in på banan hoppar jag räcket en gång på 10 cm över klassens hinderhöjd....

Detta går ju inte alltid att genomföra beroende på min och hästens dagsform... så planeringen får väl justeras lite =)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
356
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
860
Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Rosett
·
Fritid Nu är det bara 4 dagar tills de första tävlingarna smyger igång, 6 dagar tills den officiella invigningen 🎉 Har ni börjat OS-peppen...
42 43 44
Svar
877
· Visningar
27 476
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV