hur länge räcker 25 kg

vinkelina

Trådstartare
en säck färdigblandat mysli/pelletsfoder på 25 kg, hur länge räcker en sån om man ger 2 liter per dag

Sv: hur länge räcker 25 kg

för att kunna svara på det måste man ju väga vad en liter av just det fodret väger.
annars är det omöjligt att svara på!

äsch då :) sitter och funderar på nytt foder och foderåtgång.... tänkte att ja sku slippa lätt undan :P

äsch då :) sitter och funderar på nytt foder och foderåtgång.... tänkte att ja sku slippa lätt undan :P

Men då måste du räkna på hur många kg du ska ge. Annars kan du ju inte veta vad hästen får i sig. Det går inte att uppskatta i liter. :confused:
Ibland har jag två olika sorters lusernfoder hemma, hack och pellets. Det är jättestor skillnad på hur mkt jag ger om jag mäter det i liter.

Du får bestämma hur mkt hästen ska ha och sedan går det lätt att räkna ut hur länge det ska räcka.

Om 1 liter väger 1 kg så ger du 60 kg/månad. Det är 2,4 säckar.
Troligtvis väger det mindre är 1 kg..

o ja som tänkt att ja sku slippa lätt undan med att fråga här, funderar på att byta till nått seniorfoder till min häst, som sku va färdigt blandat, sitter o kollar priser o osv

Hur länge fodret räcker beror ju dessutom på vad för typ av foder det är, pellets eller müsli, små eller stora pellets osv.

Jag ger Mustang Original Pellets till min gamla kbl-travare. Han får 2 litermått totalt per dag, uppdelat på två mål. En säck på 25 kg av det räcker lite mindre än en månad för min häst men alla hästar är ju olika.

Men du kan ju inte räkna en foderstat så länge du räknar i volym istället för vikt. Volymen är helt ointressant för det går som sagt inte att räkna på öht.

Du ska räkna fodret i vikt och inte volym. Annars vet du inte näringsvärdet av det hästen får i sig och kan alltså inte beräkna behovet.
Det är inte svårt alls. Se till att ha en köksvåg i foderkammaren där du kan väga fodret. Det räcker ju med att väga upp en gång och göra en markering i måttet.
Har du en uträknad foderstat till hästen så du vet vad det är för behov som inte täcks av grovfodret? (som alltså kraftfodret ska täcka.)

Senast ändrad:

Det beror helt på vad fodret väger och det kan variera väldigt mycket, Racings pelletsfoder är kring 600-700g/liter och Walsalls müsli kring 1kg/liter. Kolla på fodersäcken, en del foder har även vikten på hemsidan.

Jo, och då är ju volymen helt ointressant eftersom fodret levereras per kg.

Kan det väl inte vara då hon frågar hur länge det räcker i liter. Det leveras väl i volym också. Hon skrev inget om foderstat i första inlägget.
Volymen är ju inte särskilt svårt att räkna ut om man har påsen kvar. Eller vad man nu har det i.

Nej men varför ens räkna i liter? Om det står 25 kilo på säcken så varför inte räkna foderstaten i kilo, både för att enkelt räkna hur länge säcken räcker och sen veta vad man ger hästen. Varför krångla till saker.

Jag ger Mustang Original Pellets till min gamla kbl-travare. Han får 2 litermått totalt per dag, uppdelat på två mål. En säck på 25 kg av det räcker lite mindre än en månad för min häst men alla hästar är ju olika.

En sån säck skulle jag också vilja ha! ;) 2 lite mustang väger runt 1.4 kg och om då 25 kg räcker i lite mindre än en månad så gör du ett kap. Hos mig skulle den bara räcka i 18 dgr. :mad:

:angel: :p

Jag har hittills inte fått levererat något foder som har volym angivet på säcken. Det är bara kilo som garanteras.

Fråga TS varför hon inte väger det? Jag bara svarar på hennes fråga utan att göra om den till en fråga om vikt.

har varit van att ge foder i L , tänkte inte på att man först måste räkna om det till kg :P

har varit van att ge foder i L , tänkte inte på att man först måste räkna om det till kg :P

Fast jag tycker att det blir tvärtom.
Första tar jag reda på hur många kg, eller gram, jag ska ge. Sedan tar jag reda på vad det motsvarar i liter. Och så mäter jag det sedan alltid i liter. Men jag vet hur mkt proteiner, energi osv jag ger.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 210
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 034
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 884
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 625
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka