Hur länge kan man ha plast ovanpå ett bandage?

Alexandra_W

Trådstartare
Jahapp, nu började det regna - såklart. Och käcka SMHI tycker det ska göra det hela helgen. Så jag måste skydda bandaget på något vis. Borde inte vara så svårt i sig, bara ha plast över ju. Men hur länge kan det eg sitta? Nu har jag ju ingen aning hur bra eller ens OM det andas genom bandaget som är, men.. Är ju först massor med bomull, sen elastisk gasvävslinda och så ett ordentligt lager vetrap. Hårt lindat.

Men är det någon fara att plasta bandaget i säg 12 h/dygn?

Sv: Hur länge kan man ha plast ovanpå ett bandage?

Nu vet jag ju inte exakt varför du ska ha ett bandage på, men när jag satte på ett bandage och plast o grejjer på min häst i somras då han fick hovböld fick han gå, ja säg upp till tre dagar vart det nog. Hade kontakt med vet. Detta var dels för att få bölden att verka ut (våtvarmt omslag med jodopax) sedan ytterligare några dagar (torrt bandage) för att förhindra att det kom in smuts i hålet i väntan på hovslagare.

Men din häst kanske har ett sår som kanske inte ska stängas in alltför mycket?! Tycker ändå att 12 h borde funka. Det är väl endast vid utegång? Kan du inte ringa vet o rådfråga?

Hon har genomgått en tenoskopi i carpalsenskidan. Så bandaget är dels för att skydda de såren mot smuts etc då det ju är 'öppet' ända in och stor infektionsrisk om hon får in skit där. Dels är det ett rent 'tryckbandage' för att applicera tryck över senskidan och förhindra att den svullnar upp. Bandaget ska bytas varannan dag under 2 veckors tid. (Annars gjorde det ju inget om det blev blött, då kunde jag ju bara byta det varje kväll)

Hon är bandagerad från kronranden till upp ovanför framknäet förresten.

Hon har genomgått en tenoskopi i carpalsenskidan. Så bandaget är dels för att skydda de såren mot smuts etc då det ju är 'öppet' ända in och stor infektionsrisk om hon får in skit där. Dels är det ett rent 'tryckbandage' för att applicera tryck över senskidan och förhindra att den svullnar upp. Bandaget ska bytas varannan dag under 2 veckors tid. (Annars gjorde det ju inget om det blev blött, då kunde jag ju bara byta det varje kväll)

Hon är bandagerad från kronranden till upp ovanför framknäet förresten.

Det är värre om det kommer in smuts och väta än att ha det plastat 12 timmar! Välj alltid det bättre av två dåliga alternativ! (antar även att det är viktigt för hästen att röra på sig för att hålla cirkulationen igång och därigenom minska svullnad och risk för infektion)

Kommer nog inte in skit ens om det blir blött iom att såren är så högt, men det lär ju ta en evighet innan bomullen torkar, och det är ju inte så bra att hon står med vått omslag antar jag.

Och japps, hon ska röra sig så mkt som möjligt, för att inte det ska bli ny sammanväxning av den trasiga senan och senskidan, samt för att inte förlora böjligheten i knäet (hon ska ha sjukgymnastik vid bandagebytena med)

Jo då, bacillusker har inga problem att följa med väta genom bandaget in i såret... baciller=smuts
Dessutom är ett vått (och orent) bandage en ypperlig grogrund för infektioner... det var så jag menade. :o

AH, ja då är jag med, trodde du menade att det blir skitigt när det är blött, av lera och så.

Men jag får prova 'plastförpacka' då helt enkelt =)

Liknande trådar

Hästvård Nya damen fick ju omgående en sårskada i karleden. Vet var ut och boostade stelkramp, konstaterade att det är sämsta stället att sy på...
Svar
18
· Visningar
2 496
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V