Hur länge kan dom vara svullna?

Ä

ÄlskarSnobben

Hej för 12 dagar sen släppte vi ihop en ny häst i hagen. Som min häst alltid gör är att skydda sina tjejer från att hälsa på den nya.. Så han springer mellan åh sen nu sist så stannade han till åh började halta rejält.
Han kunde knappt gå på sitt vänsta framben. Vet. var ute åh tittade men han hjälpte inte så mkt då han inte ens visste vilket ben det var.
Men alla fall. Vi märkte någon dag efter att han var svullen från knät ner till hoven.
Tänkte om det är ngn stukning eller en vrickning. Nu haltar han ingentingen men vi ska åka till ATG åh röntga på fredag.. Tar alltid ut det värsta i förväg.
Men det måste väl vara ett bra tecken på att han knappt haltar längre? Det borde det väl vara.
Har även lindat hans framben åh svullnade har gått ner lite det tycker både jag åh min mamma som känner på det varje dag..

Vet. sa även att svullnade kan vara kvar i en månad minst innan det försvinner.. ngn som har haft en häst som varit svullen? Hur länge i såna fall?

tacksam för svar!

Sv: Hur länge kan dom vara svullna?

Har en som fick en smäll i typ september. Fortfarande lite svullen, var rejält svullen i ca 2 månader. Inte halt efter ca en vecka, har haft ut vet flera gånger men det ska inte var någon fara, ville inte ens ultraljuda fast vi ville det för säkerhets skull. Men om jag vore ni skulle försöka få det ultraljudat om smällen kom på senan.

Såg nu att han inte blev sparkad utan att det hände när han stannade, skulle verkligen ta ut ultraljud och kolla efter bristningar i senan..

Senast ändrad:

Ok ah jag vet inte om det blir ultraljud eller om dett blir röntgen bara. Men jag tror inte att han fick ngn smäll jag tror mer på att han vrickade sig eller sträckte sig eller så..
Han har haft boxvila sen det det hände hoppas på att han får gå ut på lördag i rasthage..

men hur har det gått med ridningen åh så? har du fått sätta igång försiktigt nu eller är det fortfarande vila?

Vår fick vila i hage första veckan, sedan var hältan helt borta men vi envisades med att ta ut en till veterinär som skulle ultraljuda, men denna ville inte ens göra det efter att sett att hästen var helt ohalt. Vi fick börja gå med hästen, promenera på hårt och jämnt underlag för att transportera bort slagg, gärna lindad när hon gick för att få bort svullnad. Men vår hästs svullnad berodde delvis på att det var en sårskada också, vilket gav en vätskeansamlig som tar tid att transportera bort. Efter ett par veckor började vi skritta igång och satte igång och tränade lätt igen, så länge hästen var ohalt var det fritt fram enligt vet. Vet fortfarande inte med säkerhet om det kanske blev en mindre blödning på sensn ändå, men det har inte varit några problem att rida som vanligt igen. Det är min syrras holländska ridponny som rids blandat ca 5-6 dagar i veckan, lite hoppning och mkt dressyr och uteritter. Fortfarande lite lite svullen, inte öm eller halt. Fick höra att det kunde ta bortåt 3-4 månader ibland innnan allt var borta men att det var bra att den rörde på sig.

Men iom att er inte har någon sårskada skulle jag verkligen vilja kolla senan med ultraljud, en kompis häst fick en liknande skada. Hästen var i princip ohalt efter några dagar och veterinären ville inte ultraljuda. Ägaren stod på sig och fick igenom det till slut, och de hittade en rätt allvarlig senskada. Men det var en härdig islänning som inte gärna visade när nåt var trasigt. Så ibland måste man kolla trots att de inte verkar "tillräckligt halta. " Hoppas det går bra!

Senast ändrad:

Ok hur gick det med islänningen?
Min är en fjording åh han är rätt så känslig vad jag har förstått..
Uch det är jobbigt när dom skadar sig eller blir sjuka!

Det gick helt okej med islännignen. Den rids igen, men iom att senskadan var ganska omfattande så kan man aldrig veta säkert vad den kommer hålla för. Skadan kanske aldrig mer går upp eller så kan den gå upp i morgon hade hon fått höra. Den var tidigare tränad för distans, och rids ungefär som vanligt nu vad jag förstått. Men ägaren väljer att vara försiktig, hoppar inte och släpper inte ihop den med ranghöga ston för att undvika fler smällar. Den har fått stås ut med många andra skador de senste åren..

Hoppas det bara är en liten vrickning på din häst. Har du några bilder? Älskar fjordingar, växte upp med en riktig avkastarkung som fyller 30 i februari. Och en mina hästar är 50% fjording. Bild från i somras, har vuxit lite till sen dess, är fem år gammal. :)

Vad fina bilder:) Nä tyvärr har jag inga bilder på den datorn jag sitter vid, den andra är inte som den ska så det är därför jag sitter på denna..
Har haft han i 11 år han måste bara bli bra igen!! Jag är så himla rädd alltså!! JHag har en förmåga åh tro det värsta jämnt!
Men kände idag åh tyckte jag kände lite mer av senor åh så.. ( menar att det känns mindre av svullnaden) innan har man inte kännt ngt alls bara svullen! Men både mamma åh jag tycker det känns som om han är mindre svullen...

Det kommer säkert gå bra! Är hästen frisk i övrigt och försäkrad kan jag inte tänka mig annat än att det fixar sig, sen får man ju hålla tummarna att det gör det om två veckor snarare än 8 månader. :o

Du måste höra av dig när ni varit inne och fått lite mer kött på benen om vad det kan vara!*håller tummarna*

Tack så mkt! Ja kan inte mer än åh hålla tummarna just nu. Men han är som sagt frisk för övrigt. åh försäkrad är han med.
ja jag hör av mig när jag har varit.

*Kram*

Nu har vi varit åh gjort ett ultraljud på min älskling! Han hade förmodligen trampat i en grop eller ngt ute i hagen när dom sprang sa vet. Hon sa även att det var en rejäl blödning på den inre böjsenan så box vila i 4 månader. Får ta promenader på hårt underlag bara. Hon visste inte om jag kan rida sen eller om han bli pensionerad nu. Ska tillbaka i mitten av feb åh se om det har blivit lite bättre.. Lindar han om nätterna med back on track nu.
Hoppas verkligen det läker ihop fint!! stackarn!!

Nej va tråkigt! Inte roligt med boxvila... :( Hur gammal är hästen? Det kommer säkert bli bra, ni får inreda boxen lite sen så det finns lite kul att göra där iaf... Morötter gömda i halmen, hänga upp stora grankvistar och sånt där.

Men fjordingar är tappra, det kommer nog läka ihop fint. Men var försiktig med maten nu när han ska stå så mycket. Helst inget spannmål utan mkt att tugga på och pyssla med istället. Vore inte så kul om magen började krångla eller så.. Men lite morötter och sånt gott måste de ju ha, det är nyckeln till att hålla en fjordis på gott humör. :)

Han är 25 iår så han är inte så ung.. Han har problem med magen sen innan. Haft mkt kolik så han äter ceval mot det. Det är oftast vintertid han får det när han är ute åh bökar i hagen i snön. Så vi får verkligen hoppas att det inte blir ngt sånt nu! Ja jag har hängt upp en tom läskflaska som han leker med tänkte fixa lite imorn. Tack för tipsen:) Jag får ta promenader med han med på hårt underlag så jag ska göra det så fort som snön åh halkan har försvunnit!!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 324
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka