Hur länge kan de betäcka efter kastration?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trofé
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 805

trofé

Trådstartare
Ja, hur länge kan en nybliven valack betäcka (och göra ett sto dräktigt) efter kastration? Hur länge måste man vänta innan man släpper ihop den nyblivne valacken med andra hästar, inklusive ston? Har frågat tränare och veterinärer och hört allt mellan 2 veckor och 3 månader.

Hur har ni gjort eller vad är er erfarenhet av detta?

Sv: Hur länge kan de betäcka efter kastration?

När jag kastrerade min förra häst så sa vet att jag skulle vänta en månad innan jag släppte ihop med ston. Spermierna kunde visst leva runt en månad. Efter 1 månad gick han lugnet självt ihop med ston...han som varit så hingstig.

Betäcka kan de göra livet ut.... (och gör de det så ska de absolut inte gå ihop med ston, eftersom valackbetäckningar orsakar infektioner som kan göra att stona inte kan bli dräktiga senare i livet)

Min veterinär har alltid sagt att man bör vänta en månad efter kastrering för att ha tillräcklig säkerhetsmarginal att inte lyckas göra ston dräktiga.

Min veterinär säger 6veckor för säkerhets skull, 4 borde dock räcka

Tack för era svar! En vet. jag pratade med sa 3 månader :confused: Och en jag känner har varit med om en som betäckte 2 månader efteråt. Vi får väl se hu det går. Vill gärna höra flers erfarenheter!

Det finns valacker som fortsätter att försöka betäcka livet ut och de bör väl egentligen aldrig gå med ston, speciellt om man planerar att försöka få stona dräktiga senare, både pga skaderisken och pga infektionsrisken som görel sa.

Jag har annars också hört att man bör vänta minst en månad innan man stäpper ihop en nykasterad med ston för att inte riskera dräktighet.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 882
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka