hur länge i regnet?

Sv: hur länge i regnet?

Fast då har vi det där med att välmusklade hästar oxå brukar vara korthårigare eler klippta:grin: Brukade hästar som blir varma dagligen.

*kl*

Självklart är det olika hos olika individer. Men vissa raser är ju mer tåliga i o m att de är anpassade efter vårt klimat. Jag har hittills ALDRIG sett en oklippt nordsvensk frysa oavsett väder.

*kl*

Självklart är det olika hos olika individer. Men vissa raser är ju mer tåliga i o m att de är anpassade efter vårt klimat. Jag har hittills ALDRIG sett en oklippt nordsvensk frysa oavsett väder.

Hmmm, nordsvensk och nordsvensk ..... jag har en Kallblodstravare och den får man väl också räkna till att höra hemma i vårt klimat :)

När han är oklippt tåler han kyla, snö, hagel och drivis typ :p. Men han tåler inte ihållande regn när temperaturen går under ca 12-13 +grader.

Dessutom, vad är egentligen vårt klimat nu för tiden? Dessa hårda vindar med tillhörande "flera-dygns-regn" är inget jag kommer ihåg från när jag var yngre.

Nä min filosofi är denna: Oavsett hästras, se på hästen hur den reagerar på vädret och lägg på lämpligt täcke vid behov. Krångligare än så behöver det inte vara :)

du har rätt, tävlingshästar har ofta mer muskler och mindre underhudsfett, men likväl är det just förbränningen och konditionen som påverkar hur de håller värmen.

Fast hänger det verkligen ihop? (du skriver visserligen ofta) Kan man se på en häst om den har mycket underhudsfett eller inte? Alltså - kan ett tunn häst ändå ha mycket underhudsfett? Tex har jag för mig att någon skrev i en tråd att ston generellt har mer underhudsfett än valacker..

Jag tänker mig extremerna - ganska "mullig", men väldigt välmusklad dressyrhäst (som min :D) kontra väldigt slimmad hopphäst/galopphäst eller liknande.
ELLER
Tunn & omusklad konvalecent som är svår att hålla i hull - kontra överviktig, omusklad konvalecent. Går skiljelinjen här mellan tävlingshäst - konvalecent eller mellan tunn - biffig häst?

Jag vet inte men nog tycker jag att man bör kunna se om de har lite eller mycket underhudsfett. ang. att ston har mer än valacker är ju samma som för människor - honorna är rustade med mer reserver för att kunna föda sina avkommor i hårda tider : )

vad jag har förstått det så är det ämnesomsättningen som påverkar värme regleringen mer än underhudsfett. även detta är snarlikt människan, i det att muskler ökar förbränningen och ämnesomsättningen, så även om hästen då är rätt slimmad så har den ett bra förmåga att stå sig mot temperaturer. Jämfört med en visserligen fet, men totalt ur kondition häst, som står som konvalecent i en sjukhage och inte heller rör sig.

Senast ändrad:

Det var en gång en man som sa till mig att om hästar var frusna skulle de kunna bygga bo.
Det är naturligtvis inte hela sanningen, men om du utgår ifrån hästen i naturligt tillstånd så ska du ju inte behöva täcka den. Har du sen berövat den dess naturliga förutsättningar såsom fri tillgång till foder, möjlighet att röra sig fritt och dessutom klippt den eller flyttat en ökenhäst tvärs över jordklotet så får du nog tänka till lite.

Det var bannemej det bästa uttrycket jag har hört!

Det är nog olika från häst till häst.
Min valack börjar skaka om det regnat bara någon timme, speciellt om det är under 15+.
Fölis är också ganska frusen och hans mamma är också lite känslig.
Men hon får mest ont i ryggen när hon blir blöt och kall.
Tror det är för att hon spänner sig. Brukar täcka henne, för jag vägrar rida en häst jag vet har ont i ryggen.
Ponnyn däremot (gotlands russ) tål en hel del, men även hon kan börja skaka när det varit ihållande regn och det blåser ute.

Liknande trådar

Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 544
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv