hur länge i regnet?

Sv: hur länge i regnet?

Förkylning kommer inte av att hästen blivit våt eller kall....

Immer

Så när du själv har drabbats av en virusinfektion som en förkylning är, då ser du inte till att hålla dig torr och varm, utan tar glatt en joggingrunda i ösregnet?

Givetvis kan en virussjukdom förvärras av miljöfaktorer.

Hälsning Maja

Vad jag har hört av en läkare så är förkylning en virusinfektion men viruset får bättre "fäste" i en kropp som är kall och fryser, d v s immunförsvaret fungerar sämre.

Jag tror det där är rätt individuellt.

Som exempel fryser min travare väldigt sällan, med tanke på hur han ser ut borde han frysa lättare än andra hästar som har mer fett, men jag har sett honom frysa en gång, i oktober när det hade spöregnat hela dagen och varit väldigt blåsigt. Han kan gå och beta helt lugnt medan resten av hästarna står och fryser och skakar.

Båda mina är fortfarande ute på nätterna, har skog i hagen och gräs att äta. Jag täckar dem inte än, det behövs inte.

Vad jag har hört av en läkare så är förkylning en virusinfektion men viruset får bättre "fäste" i en kropp som är kall och fryser, d v s immunförsvaret fungerar sämre.

Så har jag också lärt mej, dvs immunförsvaret försämras av påfrestningen så att säga, därför finns ett samband, trots allt.

Så har jag också lärt mej, dvs immunförsvaret försämras av påfrestningen så att säga, därför finns ett samband, trots allt.

Sambandet är att virus och bakterier trivs i lägre temperaturer, det är därför man får feber.
Febern är kroppens sätt att bekämpa infektioner och det är därför febern inte ska tas ner med febernedsättande "bara för att" utan bara när det verkligen är ett måste för att få individen att äta och dricka.

Min häst klarade sig super i regnet, blöt som bara den men glad och inte kall och verkade inte bry sig alls, men de blåste ju inget och de va relativt varmt endå.

Problemet tycker jag med täcken nu är att de blir så väldigt varmt såfort de slutar regna, dom andra hästarna i hagen som hade täcken va väldigt varma under.

Hur många gånger de än regnar och hur bra koll jag endå har på hur han tål regn så blir jag alltid lite nojjig när de är sånt väder att han ska frysa eller bli kall.

Tack för alla svar.

HeJ!

Jag har precis skaffat mej en "ökenhäst" och hon verkar inte lida det minsta av regnet. Vi hade ju ösregn ett dygn i streck, men hon var helt oberörd! Detta trots att hon har "plyschpäls" istället för den "ponnypäls" jag är van vid..

Ett problem som jag sett är faktumet att de flesta "endast regn-täcken" inte står pall för de höstregn vi har nu. De läcker både här och där och hästen blir således blöt under och kan inte ens resa sin päls och hålla värmen på det sättet.. Och sätter man på ett lite tjockare (typ fleecefodrat) så kanske hästen är torr, men då blir den svettig istället när solen behagar kliva fram igen (vi har haft växlingar mellan 20 grader och strålande sol och 12 grader och ösregn samma dag). Tyvärr har jag ingen möjlighet att åka till stallet flera gånger/dag för att ta av /på täcke så ökenhästen får helt enkelt klara sej utan.. Samtliga andra i stallet har fått noggranna order om att berätta för mej om de ser henne stå och frysa, så jag kan göra något åt det.

/ Lavinia, inte vän av täcken- mer som ett nödvändigt ont..

Om det regnar i flera timmar i sträck så tycker jag nog man bör täcka.
ELLER om man har möjlighet att kolla till hästen några gånger ifall den skulle börja frysa, så man lär sig när/hur hästen böra frysa.

Men om hästen normalt sett inte fryser så är det ju egentligen onödigt att täcka om det finns skydd och mat i hagen.
Skulle det hända någon enstaka gång att hästen skulle frysa, så borde den ju knappast dö av det. Det är ju bara att se till att värma den när den kommer in istället.

KL

Det är väldigt individuellt faktiskt, jag har 2 araber, den ena fryser om det kommer 3 droppar regn och blåser lite, den andra skulle jag kunna lämna i flera dygn i spöregn utan att det bekom henne.

men gammelvalacken fryser så han skakar med en gång. men båda går ute 24 timmar om dygnet än så länge, men den har täcken på sig.

Mitt varmblod går i en stor hage, kuperad med mkt bete kvar och de har skog att gå in i. Häromdagen när det ösregnade konstant stod de ihoptryckta i flera timmar mitt i hagen, där det är helt öppet. Då frös min häst så han skakade. Frös fortfarande inne i stallet trots mat och täcke. Kan inte minnas att det blåste speciellt ute. Nästa gång prognosen lovar hällregn blir det ett tunt regntäcke på!

Tror det är väldigt individuellt hur känsliga de är!

Själv föredrar jag att ta in hästen några timmar och låta den torka upp än att börja täcka den alltför tidigt (vi har hästarna på lösdrift dygnet runt). Nu när jag har föl (som inte kommer att täckas) så kör jag enligt den principen.

Men allt beror ju på hur hästen reagerar och vad den används till, en mkt korthårig häst i full tävlingskondition med lite underhudsfett behöver oftast ett täcke bättre än rund ponny med ordentlig vinterpäls.

Du hänger inte med;)
Tävlingshästar tål mer än otränade- sägs det.

själv är jag mer rädd om musklerna somdå är som du säger- mindre skyddade av underhudsfett.

Har sen länge lärt mig att en välmusklad häst behöver längre uppvärmning/ nedtrappning än en otränad. mkt som ska värmas upp.
Om de då är kalla- hur länge måste man rida då:confused::crazy:

nä på med täcke o förebygg:cool:

Du hänger inte med;)

själv är jag mer rädd om musklerna somdå är som du säger- mindre skyddade av underhudsfett.

Har sen länge lärt mig att en välmusklad häst behöver längre uppvärmning/ nedtrappning än en otränad. mkt som ska värmas upp.

Fast om Den hästen är tränad så är åtmionstonde jag övertygad om att Den hästen tål mer än om Den vilar.

Min häst stod och skakade som tusan förra veckan när det hade regnat lite - det har hon aldrig gjort när hon varit i kondition.

Sen är det klart att musklerna måste värmas upp innan man rider, men för mig är det lika självklart att värma upp en kall häst i vila.

Aveln har ju varit styrd så länge att men inte kan räkna att våra ridhästar har kvar de mekanismer som gör att de har en regnsäker päls. T ex är ju mycket ökenhäst inavlat i de flsta ridhästarna. Det är en enorm skillnad på mitt halvblod och shettisen i hagen, shettisen har tjockare sommarpäls än vad mitt halvblod har på vintern.

Ökenhästar har generellt sett inte svårare att hålla värmen än andra hästar. Mina två araber har ALDRIG täcke, och jag har hittills inte sett antydan till att de fryser. Det beror snarare på individ, samt att de har hagar där de kan röra sig och söka skydd.

det stämmer inte att ökenhästar (tex araber eller andra hästar från varmare klimat) har särskilt svårt att hålla värmen i kalla klimat, det är ngt som människan antagit.

i öknen blir det väldigt kallt på nätterna bland annat : )

kan bara hålla med,ingen av de araber vi haft har varit frusna av sig,och sätter päls som riktiga Islandshästar på vintern:D

Du hänger inte med;)

:D;)

Jag köper inte att tävlingshästar tål mer än otränade när det gäller "blöt och frys", de har mindre underhudsfett och mer muskelmassa som kan stelna till. Tävlingshästen rids och utsätts också oftast för en helt annan träning där det verkligen märks om musklerna stelnat till.

Däremot tror jag att tävlingshästar (atleter) har alla fördelar mot en tjock otränad häst utom just på "fryssidan".

Tjocka ponnyn Rulle med päls som en mammut blir sällan blöt (och därmed kall) längst ner i hårremmen medan fräsiga hästen Kasper i tävlingskondition med kortare hårrem och ett stort muskelpaket har större risk att stelna till vid regn och blåst.

Det stämmer att en häst behöver mer upp/nedvärmning ju mer muskler den har. Jag tror faktiskt att en hel del skrittmaskiner köps just för det ändamålet, man orkar inte själv skritta hästen i den omfattning den behöver.

:D;)

Jag köper inte att tävlingshästar tål mer än otränade när det gäller "blöt och frys", de har mindre underhudsfett och mer muskelmassa som kan stelna till. Tävlingshästen rids och utsätts också oftast för en helt annan träning där det verkligen märks om musklerna stelnat till.

Däremot tror jag att tävlingshästar (atleter) har alla fördelar mot en tjock otränad häst utom just på "fryssidan".

Tjocka ponnyn Rulle med päls som en mammut blir sällan blöt (och därmed kall) längst ner i hårremmen medan fräsiga hästen Kasper i tävlingskondition med kortare hårrem och ett stort muskelpaket har större risk att stelna till vid regn och blåst.

Fast en tävlingshäst i full kondition har högre förbränning än en promenadhäst och därmed större möjlighet att hålla sig varm. Sen spelar pälsen såklart en oerhörd roll också. Tror inte en tävlingshäst per definition har mindre underhudsfett än en promenadhäst.

KL
Min erfarenhet är att det också beror på vilken typ av päls hästen har. Min korsning lipizzaner/arab (2 "tåliga" raser) har den fjösigaste silkespäls jag någonsin skådat - inte ens vinterpälsen blir grov och sträv. Således är han oerhört känslig för regn när det blir under +15 grader. Slutar äta och står bara och skakar - varmt täcke är ett måste för honom.

Tror inte en tävlingshäst per definition har mindre underhudsfett än en promenadhäst.

Det tror jag, mer vältränad= mer muskler och mindre fett. Sedan finns det naturligtvis otränade magra hästar också men jag tror nog att de flesta "skogsmullarna" generellt tenderar till att vara otränade och hulliga snarare än otränade och magra.

du har rätt, tävlingshästar har ofta mer muskler och mindre underhudsfett, men likväl är det just förbränningen och konditionen som påverkar hur de håller värmen. en normalhullad konvalecent i dålig kondition och inga muskler har därmed lättare att frysa. Det här finns det även studier gjorda runt.

Liknande trådar

Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 544
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv