hur länge i regnet?

K

knasigare

Jag undrar hur länge en frisk häst med bra hull och bra med muskler som inte är känslig klarar av ihållande ösregn innan den börjar frysa?

De har ju regnat hela natten och ska regna hela dagen till ikväll och jag har varit i stallet och låtit honom torka helt och ryktat honom och skrittat så han blev varm nu på morgonen, jag bestämde mig för att inte lägga på täcket eftersom att de är varmt och blåser ingenting.

Gjorde jag helt fel som inte la på täcket? eller borde en frisk häst i bra kondition klara av sånt här ösregn? blir alltid så osäker under denna årstiden när de regnar mycket men endå nästan är för varmt för täcke.

Sv: hur länge i regnet?

Frågan går inte att svara på då det beror på ett antal variabler.

Hästens pälskvalitet
Hästens hull och kondition
Tillgång till mat i hagen
Hagens utformning

Stor stor hage med en hel del gräs kvar, bra med hull och bra med muskler har han, han är i en bra kondition helt enkelt och inte känslig för varken kyla eller regn.
Dom har dessutom en liten skog att gå in i även om den inte skyddar så väldigt mycket, men lite iallafall.

Det var en gång en man som sa till mig att om hästar var frusna skulle de kunna bygga bo.
Det är naturligtvis inte hela sanningen, men om du utgår ifrån hästen i naturligt tillstånd så ska du ju inte behöva täcka den. Har du sen berövat den dess naturliga förutsättningar såsom fri tillgång till foder, möjlighet att röra sig fritt och dessutom klippt den eller flyttat en ökenhäst tvärs över jordklotet så får du nog tänka till lite.

Hästar är väldigt olika känsliga, en del klarar det utmärkt om de har bra päls, andra fryser häcken av sej:crazy:

Vår new forrest frös värre än fullbloden tex han hackade nästan tänder i sånt här regn, och ha en sån utan regntätt täcke är grymt.:( Han var i bra hull alltid och välmusklad hopphäst. (eller hopponny snarare) Men frös.

I sånt här regn villl jag ändå inte ha dem ute utan täcke, alls, jag är nog fjantig men det känns bättre för mej att hästen är varm och torr, så får man väl skälla på mej för det, men så är det:rofl::D

Frågan går inte att svara på då det beror på ett antal variabler.

Hästens pälskvalitet
Hästens hull och kondition
Tillgång till mat i hagen
Hagens utformning

Utmärkt svar! :)

Kan också tillägga: vilken temperatur råder? Blåser det?

Ser stor skillnad på vår pålle hur mycket han klarar om det blåser eller ej.

om du utgår ifrån hästen i naturligt tillstånd så ska du ju inte behöva täcka den. Har du sen berövat den dess naturliga förutsättningar såsom fri tillgång till foder, möjlighet att röra sig fritt och dessutom klippt den eller flyttat en ökenhäst tvärs över jordklotet så får du nog tänka till lite.

Aveln har ju varit styrd så länge att men inte kan räkna att våra ridhästar har kvar de mekanismer som gör att de har en regnsäker päls. T ex är ju mycket ökenhäst inavlat i de flsta ridhästarna. Det är en enorm skillnad på mitt halvblod och shettisen i hagen, shettisen har tjockare sommarpäls än vad mitt halvblod har på vintern.

Enligt mig är det mkt individuellt. Själv så väljer jag att täcka min häst vid sånt här typ av väderförhållanden, även fast det är en fullt frisk häst i tävlingskondition & bra hull ( travhäst ).

Du får väl hålla koll & se att hästen inte blir förkyld osv. Viktigast tycker jag är att man ser helheten & gör det som är bäst för hästen ( individen).

Aveln har ju varit styrd så länge att men inte kan räkna att våra ridhästar har kvar de mekanismer som gör att de har en regnsäker päls. T ex är ju mycket ökenhäst inavlat i de flsta ridhästarna. Det är en enorm skillnad på mitt halvblod och shettisen i hagen, shettisen har tjockare sommarpäls än vad mitt halvblod har på vintern.

det stämmer inte att ökenhästar (tex araber eller andra hästar från varmare klimat) har särskilt svårt att hålla värmen i kalla klimat, det är ngt som människan antagit.

i öknen blir det väldigt kallt på nätterna bland annat : )

det stämmer inte att ökenhästar (tex araber eller andra hästar från varmare klimat) har särskilt svårt att hålla värmen i kalla klimat, det är ngt som människan antagit.

i öknen blir det väldigt kallt på nätterna bland annat : )

Jo, kallt ja, men inte blött.

mina hästar är fulblod och en shettis . dom går ute utan täcke men har en hage på 3,5 hektar gräs så dom äter sig varma , plus att dom har en stor skog om dom vill gå in. ska börja höa dom i okt när jag fött barn . men kommer inte hem förrän till nov på lösdriften .

Varmt o varmt.
Spöregn en hel dag är inget vidare.
sätter på ofodrade regntäcken o behöver då inte bekymra mig.

fast det finns inga belägg alls för att hästar från varmare områden tål regn sämre än andra. hästen som djur, i sig, är relativt homogen i sin konstruktion, oavsett ras, när det gäller väder och vind.

Varmt o varmt.
Spöregn en hel dag är inget vidare.
sätter på ofodrade regntäcken o behöver då inte bekymra mig.

:bow: Håller med!

Ena gången det spöregnar hela dagen fryser pållen inte alls medans det nästa gång kanske inträffar något annat som gör att han fryser som f*n - det börjar kanske blåsa eller nåt vilket man ofta inte vet i förväg.

Har de lovat mycket regn så lägger jag också på ett ofodrat täcke och kan känna mig lugn sedan! :) Tycker inte det är något konstigt.

då bör han klara sig utmärkt ute i regnet.

Det är inte alls säkert. Hästar är individer. Mina hästar har alla olika behov, från den mest frusna till den som nästan aldrig reagerar på något. Ihållande regn, som det varit hos oss igår, som att stå i en dusch och 13 grader varmt, vindstilla gör att alla mina hästar skakar. Igår förmiddag tog jag in dem, lät dem torka och på med regntäcke på dem alla.

Hälsning Maja

Jag har haft mina hästar i 9 o 17 år(snart) o känner dem så pass.

Man har ju misslyckats med timingen ngn gång o även haft sämre täcken.

Mina hästar rullar sig ju bara om täcket är för varmt, så jag anser att jag har en relativt god uppfattning om hur de vill ha det.

Sommarregn är ngt annat o då klemas de inte bort.

Liknande trådar

Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 987
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 544
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv