Hur länge håller sig Tokosel?

TinyWiny

Trådstartare
Ja hur länge håller sig Tokosel om det varit förvarat i normal rumstemperatur eller kallare och varit väl förslutet i en plastpåse hela tiden?
Jag har en påse som säkert är tre år gammal, är det bara att slänga?

För första gången på tre år kan jag bara tillsätta selen till hö´t :banana::bump::banana:

Följdfrågan blir hur mycket är ett mått? Måttet har ju givetvis försvunnit :angel: och hur mycket ska de ha per 100 kg häst? (ja hinken är också borta :angel:)

Om det bara är att slänga så har jag hört att Tokosel inte finns längre, vad ersätter man det med då?

Sv: Hur länge håller sig Tokosel?

jsg har ingen aning om hållbarheten men det är ersatt med Selevitan® vet enligt fass.

Så länge det är bra förvarat borde det inte ha hänt något med Selenet.

Grattis till höet!

Tack :) Det är verkligen jätteskönt att slippa ge en massa extra :)
Vet du doseringen?

Nej tyvärr, det var längesen jag använde det. I Fass vet stod det att det innehöll 20mg/g+0,4mg/g och jag gissar då att den första angivelsen är för E-vit och den andra för Selen.

Selen är ju en mineral och den har inget bäst före datum, det är bara Evitaminet som du inte kan räkna med finns längre. Men för selenets skull så går det utmärkt att använda!

Tack för svaren! Jag tror att jag har hittat måttet som en gång följde med burken :o
Jag får se hur jag gör om jag ger det eller om jag slänger det.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
6 090
Senast: Lavender
·
Hemmet Jag blev utelåst i tre dagar och mina två liter outspädda fläderblomssaft, som stod i kylen och skulle silas + frysas in samma dag som...
Svar
6
· Visningar
8 804
Senast: Praefatio
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Väska/väst/annat?
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka