Hur länge håller sig hösilagebalar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har möjlighet att köpa så mycket jag vill ha av samma hösilage som jag fodrade med i våras. Det är av kanonkvalité och hästarna åt gärna av det. (och värdena i det är :bow::love::bow: )

Det är av förra årets andraskörd, har för mig att det är skördat i början av september förra hösten. Ligger på ungefär 60% ts.

Hur länge kan man anta att såna balar går att fodra med?
Någon som vet?

Sv: Hur länge håller sig hösilagebalar?

Är de oöppnade och utan "småhål" lr liknande borde det inte vara ngt fel på dem. Men det ser man ju också när man öppnar balen, om den är fräsch

Det är dubbelt med plast på dem så hela är de alldeles säkert.
Och frågan är inte om jag kan använda dem NU, för det vet jag att jag kan. Utan frågan är hur länge FRAMÅT man kan räkna med att de är användbara. Frågan är hur många balar jag ska köpa hem av dem.

Jag har hört mig för tidigare av en som har uppfödning och seminstation och denne sa till mig att de höll i ca tre år. Om det stämmer eller ej kan jag inte garantera utan det var bara vad denne svarade, dock tror jag på vad hon säger.

hmhm? bra fråga! Vi har både ifjol samt iår haft ngr balar lagrade över sommaren, vissa av dem har hållt kvaliteten och vissa inte. Många ensilageleverantörer lämnar heller inga garantier om det är fjolårsbalar, reklammationstiden har då passerats för länge sedan... Jag skulle nog satsa på att hitta ett lika bra foder, fast från årets skörd

Förresten vad menar du med DUBBELT med plast? Är det bara två lager eller vad :eek:

Den första plastningen blev tydligen inte bra, så han lade direkt på lika mycket plast till. Dubbla plastningar alltså.

Jag kan säkert hitta lika bra foder av årets skörd, men frågan är när, var, hur och till vilket pris... Detta är både billigt och bra.

Sen är ju frågan, det har ju inte varit världens hetaste sommar i år - spelar det någon roll för hållbarheten?
Och hur stor skillnad gör det att detta är från förra hösten i stället för från förra försommaren?

Och HUR förstörs det när det börjar bli dåligt? PÅ vilket sätt märker man att balarna är otjänliga? Mögel? Värme? Annat?

Grejen är att jag gärna VILL köpa av detta och jag kommer ta hem ett antal balar av det NU. Men frågan är hur många man vågar ta hem?

Man ska kanske fråga sig hur mycket en fjolårsbal ska kosta! Det känns litet som att gå till ICA-affären och köpa mjölk med "kort datum". Personligen skulle jag inte köpa av fjolårets trots att analysvärdena då var OK. Årets skörd håller minst lika god kvalité eller till och med något bättre. Du har också svårt att reklamera defekta balar eftersom de sedan länge passerat bäst-före datum. Jag liksom många andra brukar ge garantiutbyte av balar fram till 1 maj året efter skörd.

Att man haft så dålig kvalité på plastningen att man varit tvungen att plasta om ser jag mer som en varning att man inte har koll på vad man sysslar med!

Enligt mitt sätt att se på det så borde ett rimligt pris på fjolårsensilage ligga runt eller under en tredjedel av priset för årets skörd. Säljare som har gammalt ensilage kvar har ju annars en stor kostnad att bli av med dåligt ensilage som han inte fått sålt, du hjälper ju till så att h*n inte hamnar i den situationen.

här har varit "snigelinvation" när dom skördade, så vi har valt att köpa av förra årets balar.

det har enligt "vår" bonde stor betydelse hur det varit lagrat (hur mycket sol/värme som dom exponerats av tex.) och givetvis även hur välplastat det är. det som enligt honom kan ske är att det blir "svampringar" under plasten, dvs. det syns direkt när balen öppnas och ska då kasseras, men ser/luktar balen ok. så är den lika fin som första året. vi har tidigare något år köpt "förra årets" som varit välskördat/lagrat, det har funkat väldigt bra. av kanske 20 balar har vi ungefär fått slänga en.

Jag fodrar nästan alltid med 'förra årets' skörd i början på hösten. Nu har jag alltså gett 2006 års skörd. Förra hösten när jag köpte en till häst köpte jag 2005 års hösilageskörd, och det gav jag av ända fram till betet. Dvs jag fodrade i maj 2007 med 2005 års skörd.

ALLA balar var KANONFINA rakt igenom! Annars brukar det kunna vara någon enstaka som inte tålt lagringen så bra, oftast har då katten eller liknande varit framme och haft hål på balen, och det blir mögel längs en 'sida' i balen t ex.

Balarna förvaras på betonggolv, inomhus.

Så, jag skulle utan problem fodra med det, tänk på att ge vitamintillskott bara.

Man ska kanske fråga sig hur mycket en fjolårsbal ska kosta! Det känns litet som att gå till ICA-affären och köpa mjölk med "kort datum". Personligen skulle jag inte köpa av fjolårets trots att analysvärdena då var OK. Årets skörd håller minst lika god kvalité eller till och med något bättre. Du har också svårt att reklamera defekta balar eftersom de sedan länge passerat bäst-före datum. Jag liksom många andra brukar ge garantiutbyte av balar fram till 1 maj året efter skörd.

Att man haft så dålig kvalité på plastningen att man varit tvungen att plasta om ser jag mer som en varning att man inte har koll på vad man sysslar med!

Enligt mitt sätt att se på det så borde ett rimligt pris på fjolårsensilage ligga runt eller under en tredjedel av priset för årets skörd. Säljare som har gammalt ensilage kvar har ju annars en stor kostnad att bli av med dåligt ensilage som han inte fått sålt, du hjälper ju till så att h*n inte hamnar i den situationen.
Eftersom jag helst vill ha andraskörd, rundbalat, bra näringsvärden, bra hygienisk kvalisort och dessutom helst finstråigt, så har jag inte så himla många leverantörer att välja mellan. Jag köper hösilage endast av dem som jag litar på att de vet vad de gör. Skulle aldrig våga köpa hösilage av någon som jag inte känner/känner till hyfsat väl.
Av de 28 balar (à 430 kg) jag gjorde slut på av detta hösilaget i våras fick jag slänga sammanlagt nånstans mellan 10-20 kg.
Av de hösilagebalar jag köpt av tidigare (olika säljare) har jag slängt ungefär så mycket PER BAL i genomsnitt...
SÅ ärligt talat, jag tror jag vet vilken av leverantörerna som verkar kunna sin sak bäst och vilka jag inte kommer köpa mer av...

jag har inte reklamerat några balar när jag har handlat, däremot har jag betalt kilopris efter kvalité - innan jag hittade den leverantör jag vill handla av nu igen.

Du kan ha det fram till våren. Har det bara lagrats rätt så hållder dom sig. är det dessutom av bra kvalité som du skriver så är det ingen fara. Jag misstänker att du har dräktiga hästar med.Då är väl detta perfekt i och med att du slipper foderbyte. Jag hade inte tvekat.

Senast ändrad:

Jag har under flera år utan problem fodrat mina kor med förra årets skörd, utan några som helst problem. Även hästarna har ibland fått fri tillgång i hagen av det.
Som sagt jag har inte haft några problem bara "fördelar" Nämnligen priset. Jag brukar kunna köpa dessa överblivna balar till pressningskostnaden d v s ca 150 -170 kr per styck. Då är det balar modell större.

Tack!
Jag är ju mycket väl medveten om att det kan förekomma balar som inte har hållit sig, men det kan det ju göra oavsett om det är årets eller fjolårets skörd. Man ska ju alltid hålla koll.
Jag har inte kollat vad jag ska få betala för dem, men de var billiga redan med ordinarie pris och jag betalar gärna det för dem...
Men det låter ju trevligt om det GÅR att använda dem hela hösten och kanske ännu längre.

Som sagt/skrivet jag har använt förra åretets hela nästa år så att säga. Allstå mer än bara på hösten. Tror om jag inte kommer ihåg fel att korna någon gång även fått några balar "nästa" höst igen, som varit kvar över sommaren.

Det beror ju på hur balarna är lagrade. Väder, vind och sol äter på plasten men skyddar man dem från det så håller de längre.
Med tanke på att de var plastade 2ggr så har de extra skydd också.
// Linda

Som sagt/skrivet jag har använt förra åretets hela nästa år så att säga. Allstå mer än bara på hösten. Tror om jag inte kommer ihåg fel att korna någon gång även fått några balar "nästa" höst igen, som varit kvar över sommaren.

Och jag gav som sagt 2005 års skörd ända in i maj 2007, inte en enda dålig bal (på totalt 4 ton). Småbal, rundbal. Lagrad utomhus men på grusad plan och under nät tills jag köpte dem (vintern 06) och sen lagrade på betong i stallet. SÅ jag skulle inte heller tveka att använda det ameo pratar om.

/Alexandra - fodrar nu 2006 års skörd, men har bara tre balar kvar

kl
får jag komma med en liten fråga mellan er här....
du har väl ponnisar har jag för mig, hur kommer det sig att du vill ha andra skörd om du ändå får bra värden? hängde inte riktigt med bara, en del med ponnisar vill ju ha grovt hö för att inte värdena ska bli så höga...

andraskörden är ju betydligt mindre risk för rådjurskid i balarna...

Och jag låter gärna mina ponnyer äta mycket... :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är hösten här, och med den nya ridrutiner för min del. I våras red jag 1½ gång i veckan på stora ridskolan, och ungefär en lektion i...
Svar
0
· Visningar
741
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka